• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Ja ni har ju rätt iofs.
    Nu fick hon bara ha äggbiten i munnen en stund så kan tänka mig att hon ser värre ut om hon skulle få mer i sig ?? Eller funkar det så?

Bara läkaren som sagt så ett par gånger så tillslut börjar man ju lyssna =(

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-21 20:33:21 följande:
    Ja ni har ju rätt iofs.
    Nu fick hon bara ha äggbiten i munnen en stund så kan tänka mig att hon ser värre ut om hon skulle få mer i sig ?? Eller funkar det så?

Bara läkaren som sagt så ett par gånger så tillslut börjar man ju lyssna =(
    strunta i läkaren. Mina erfarenheter säger mig att de ofta inte vet vad de pratar om.
    Känns det bra för dig när din dotter får eksem? Nej? Nä, ge henne inga då.

Min gissning skulle vara att hon skulle få mer eksem om hon blev utsatt för ägg upprepade gånger och kanske även ifall hon fick i sig mer än att ha lite i munnen.

Men gör om provoceringen en gång till så att ni vet vad som var vad.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-08-21 20:36:17 följande:
    strunta i läkaren. Mina erfarenheter säger mig att de ofta inte vet vad de pratar om.
    Känns det bra för dig när din dotter får eksem? Nej? Nä, ge henne inga då.

Min gissning skulle vara att hon skulle få mer eksem om hon blev utsatt för ägg upprepade gånger och kanske även ifall hon fick i sig mer än att ha lite i munnen.

Men gör om provoceringen en gång till så att ni vet vad som var vad.
    Ja det ska vi absolut göra =)
    Och sätta henne i ett vadderat rum så hon inte kan pilla i sig något annat ;)
  • barefoot

Älsklingen: jag skulle inte heller ge ngt som ger eksem förrän jag antog av någon anledningen att toleransen ökat. Man ju också (vid ett senare tillfälle) prova vaktelägg eftersom det är fåglar som ätit sin naturliga föda och fått växa i egen takt (ska finnas på saluhallar och liknande). Har dock inga belägg för att de skulle ge mindre allergiska besvär och själva har vi inte provat, bara en tanke... (Generellt så tål ju känsliga personer kött från djur som fått beta/äta vilt bättre, kanske är det samma med äggen?)

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-21 20:40:01 följande:
    Ja det ska vi absolut göra =)
    Och sätta henne i ett vadderat rum så hon inte kan pilla i sig något annat ;)
    För mig har det underlättat fruktansvärt att aldrig ha något hemma som amanda inte tål.
    Innan andreas flyttade hade vi så många ofrivilliga provokationer att jag höll på att kräkas.
    Enda undantaget är mjölkpaketet som står i kylen till mitt kaffe och det har inte hänt ännu att hon fått i sig det.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va

Samma här vi skulle inte heller fortsatt ge något som ger eksem. Slutade med havre och vete och då försvann Theos eksem. Får se vad läkaren säger om det. 

Igår hade vi Theos ettårskalas, han fick fruktsallad och pannkakstårta och köttbullar. Var en höjdare. Jag förskte vara lite taktisk och satte honom brevid min mormor, hon lyssnar på vad jag säger och det jag säger gäller. Alla andra brukar försöka stoppa i honom en massa saker men hon såg bara till att han åt det han hade på tallriken som jag gett honom.

Men han blev dålig igår kväll. Han somnade i morfars knä medans jag och sambon packade bilen inför hemfärden idag. Men sen efter ca 30min så vaknade han och var superledsen, jag hörde skriken när jag stod utanför. Han kom inte alls till ro, men efter 30min till så började det bli bättre. Då hade han fått nästan 3dl ersättning. Så somnade han om i någon timme men när jag gick in för att lägga mig så vaknade han och grät och skrek. Då gav jag 1 dos alvedon, det brukar hjälpa.

Han sov 2 timmar men vaknade sen igen flera gånger och var otröstlig, ville inte ha flaskan och skulle inte ligga ner. Så jag och sambon växlades om att sitta med honom mage mot mage. Sambon var snäll och tog och satt nästan en timme så jag skulle få sova. Är jag som kör bilen eftersom han inte har körkort.

Trots att Theo inte kom till ro förrens vid 22 och hade många uppvaknanden på natten så vaknade han 8 och ville upp. Idag var han lite orolig och sov dåligt i bilen hem men nu ikväll så somnade han som vanligt. Hoppas han får sova bättre för imorgon har vi första dagen på förskolan.

Men blir det inte bättre så får vi väl gå dit på info och prata om vi inte ska skjuta upp det en vecka.

Jag kommer bara inte på vad han kan ha fått i sig. Han gick inte runt i hos allas famnar igår utan satt i sin stol eller kröp på golvet, eftersom det var 2 hundar där så fanns det inget ätbart han kunde få tag på, hundarna var snabbare ;)

Funderar på om han kan ha reagerat på mildan, det har gått tidigare eller om det är något i stekpannan som användes. Är så jobbigt att inte ha stenkoll. Funderar på om vi ska ta med egen stekpanna nästa gång. Kastruller verkar fungera för han har inte reagerar annars på maten men inte heller när jag gjort pannkaka där.

Blir galen på att inte veta om det är pga. allergin eller något annat. Men det känns som om det är något med allergin.  

• 2små2stora
    t0va skrev 2011-08-21 21:07:55 följande:
    Samma här vi skulle inte heller fortsatt ge något som ger eksem. Slutade med havre och vete och då försvann Theos eksem. Får se vad läkaren säger om det. 

Igår hade vi Theos ettårskalas, han fick fruktsallad och pannkakstårta och köttbullar. Var en höjdare. Jag förskte vara lite taktisk och satte honom brevid min mormor, hon lyssnar på vad jag säger och det jag säger gäller. Alla andra brukar försöka stoppa i honom en massa saker men hon såg bara till att han åt det han hade på tallriken som jag gett honom.

Men han blev dålig igår kväll. Han somnade i morfars knä medans jag och sambon packade bilen inför hemfärden idag. Men sen efter ca 30min så vaknade han och var superledsen, jag hörde skriken när jag stod utanför. Han kom inte alls till ro, men efter 30min till så började det bli bättre. Då hade han fått nästan 3dl ersättning. Så somnade han om i någon timme men när jag gick in för att lägga mig så vaknade han och grät och skrek. Då gav jag 1 dos alvedon, det brukar hjälpa.

Han sov 2 timmar men vaknade sen igen flera gånger och var otröstlig, ville inte ha flaskan och skulle inte ligga ner. Så jag och sambon växlades om att sitta med honom mage mot mage. Sambon var snäll och tog och satt nästan en timme så jag skulle få sova. Är jag som kör bilen eftersom han inte har körkort.

Trots att Theo inte kom till ro förrens vid 22 och hade många uppvaknanden på natten så vaknade han 8 och ville upp. Idag var han lite orolig och sov dåligt i bilen hem men nu ikväll så somnade han som vanligt. Hoppas han får sova bättre för imorgon har vi första dagen på förskolan.

Men blir det inte bättre så får vi väl gå dit på info och prata om vi inte ska skjuta upp det en vecka.

Jag kommer bara inte på vad han kan ha fått i sig. Han gick inte runt i hos allas famnar igår utan satt i sin stol eller kröp på golvet, eftersom det var 2 hundar där så fanns det inget ätbart han kunde få tag på, hundarna var snabbare ;)

Funderar på om han kan ha reagerat på mildan, det har gått tidigare eller om det är något i stekpannan som användes. Är så jobbigt att inte ha stenkoll. Funderar på om vi ska ta med egen stekpanna nästa gång. Kastruller verkar fungera för han har inte reagerar annars på maten men inte heller när jag gjort pannkaka där.

Blir galen på att inte veta om det är pga. allergin eller något annat. Men det känns som om det är något med allergin.  
    Även om hundarna hinner äta upp det som hamnar på golver har han ändå krupit där och haft händerna på golvet som han sedan stoppar i munnen. 
    Det kanske räcker för att han ska reagera. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Miralicia

älsklingen: bara att backa tillbaka och sen göra om provoceringen så att det bara blir en sak i taget så man kan vara säker på vad som är vad.

Och det här med att ge om det "bara blir lite eksem" - ser hon ut som på bilderna - NEJ! Skulle inte fortsätta ge om de blir som på bilderna och utav de mängder som det handlar om att hon fick i sig denna gång.
    Skulle det däremot ha blivit den reaktionen ifall hon skulle ha satt i sig 3-4 hela ägg & två chokladkakor på en och samma dag, men att det inte blev någon direkt märkbar något av 2 skivor kokt ägg på en smörgås och en ruta choklad två dagar i veckan så skulle jag fortsatt att ge den lilla mängden då och då men inte varje dag. Likaså om det "bara" blir lite utslag typ runt munnen som är borta inom nån timme och som hon inte var märkbart besvärad av skulle jag nog ge då och då, men inte varje dag.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-08-21 21:16:37 följande:
    Även om hundarna hinner äta upp det som hamnar på golver har han ändå krupit där och haft händerna på golvet som han sedan stoppar i munnen. 
    Det kanske räcker för att han ska reagera. 
    jo det är sant. Tycker inte han varit så känslig för sånt innan men nu kanske det var något med mjölk. Hade dåligt koll på vad som var i eftersom det var min mor som köpte maten. 

Tror mina föräldrar fattar nu vad som händer om han får i sig något han inte tål. För morsan dubbelkollade så köttbullarna var ok, ett framsteg :)  
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-08-21 20:18:24 följande:
    Jag hade inte gett mina barn något som de får minsta eksem av. Ser ingen anledning till det. reagerar dom så gör dom och vad säger att det kommer hålla sig till "bara lite eksem" om de utsätts för det frekvent?

Hur lite eksem det än är så är eksem irriterande och det unnar jag inte mina barn. Då får jag hellre ge näringstillskott isåfall.
    Amen här med.