• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-08-31 15:44:17 följande:
    Har fått W's provsvar nu och de var negativa på allt. 

Så nu ska vi se om han håller sig frisk tillräckligt länge i höst för att jag ska våga testa med ägg. Doktorn vill att vi har testat innan det blir dags för 18mån sprutan.  Reagerar han på ägg får han ta sprutan på sjukhuset.
    Men så skönt :) Har han reagerat på ägg innan eller har ni inte testat förut? Vi har inte kommit så långt att vi testat ägg jag har varit på gång men då har det kommit annat emellan. Jag tror inte han är allergisk emot det men man vågar ju inte tro att det ska fungera. 

Hoppas det går bra för er :)  
  • 2små2stora
    t0va skrev 2011-08-31 16:18:42 följande:
    Men så skönt :) Har han reagerat på ägg innan eller har ni inte testat förut? Vi har inte kommit så långt att vi testat ägg jag har varit på gång men då har det kommit annat emellan. Jag tror inte han är allergisk emot det men man vågar ju inte tro att det ska fungera. 

Hoppas det går bra för er :)  
    Har har reagerat väldigt på ägg (när jag ätit och sedan ammat) men det måste ned i magen för att han ska reagera på det.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell

Det blev en lååång dag på astma/allergimottagningen för vår del idag, närmare bestämt 2 h tog det ...
    Men bra gick det och jag är nöjd

Nya läkaren känns jätte bra. Hon är mer inriktad på astma än förra var, vilket är toppen för vår del!

Sen var det dags för vikt och längd. Och nu ska ni få höra tjejer.. sen Bella började med neocaten har hon ökat 800 g och växt 2 cm!!!! Helt underbart =)
    Sen kanske vi inte kan helt kan tacka neocaten för hennes förbättring av astman har nog ett finger med i spelet, men ändå =)
    Så nu är hon inte så liten helt plötsligt !!

Tilde växer däremot inte så bra på längden och har tappat på kurvorna..så en ny mätning i höst bestämdes för att se att den inte fortsätter neråt.
    Sen reagerade hon på Tildes stora mage och blev snopen när jag sa att den knappt var svullen jämfört men hur den brukar se ut =0
    Hon klämde och kände att det fanns massa luft där inne. Så nu ska vi sätta in movicol och se vad som händer...

Och så slutligen en bild på Bellas kurvor..inte helt tokiga va ??

• mithrandil

Amanda är mycket bättre nu. "Nässelutslagen" gick över på 2 dygn ungefär och efter det har hon bara haft ytterst få prickar kring munnen. Magen är också mer stabil.
    Nu är det däremot alexanders tur. Han har haft platt och fin mage sen vi tog bort vete, men nu ser han ut såhär.

Vad mer än sädesslag kan ge såpass uppsvälld buk?
    Han hade även kräkningar under en hel natt i måndags, men ingen annan blev dålig så jag tvivlar ju på att det var magsjuka. De hade ätit ägg på dagis den dagen, fast de säger att barnen på mina barns avd inga ägg fick. Kan han reagerat på äggen ändå på något vis eller har de gett honom något annat?
    Kan man få kräkningar som symtom även om man inte haft det sen spädbarnsåldern?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Älsklingen: Tycker bellas kurva ser jättebra ut.
    Hon håller sig ju fint på sin egen kurva även om den är under medel.
    Skönt att hon börjat öka igen. Alltid jobbigt när de inte växer.

• Tibell

Mithrandil : Stackars liten =( Kan han inte ha fått i sig sädesslag då? Äter han mjölk??

Det känns ju inte som att han borde ha reagerat med kräkningar av ägg i andra avdelningar.. Utan det låter mer son magsjuka. Vi har haft så vid ett flertal tillfällen här hemma, att bara en av oss blivit drabbad men ingen annnan ( oftast jag oturligt nog ;) )

Skönt att utslagen försvann, låter ju som att det kanske var något virus då..precis som Tilde hade som liten.

Hoppas Alexander snart mår bättre i sin mage <3

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-31 18:30:01 följande:

Mithrandil : Stackars liten =( Kan han inte ha fått i sig sädesslag då? Äter han mjölk??

Det känns ju inte som att han borde ha reagerat med kräkningar av ägg i andra avdelningar.. Utan det låter mer son magsjuka. Vi har haft så vid ett flertal tillfällen här hemma, att bara en av oss blivit drabbad men ingen annnan ( oftast jag oturligt nog ;) )

Skönt att utslagen försvann, låter ju som att det kanske var något virus då..precis som Tilde hade som liten.

Hoppas Alexander snart mår bättre i sin mage <3

Nej, tror inte han fått i sig sädesslag. Han har haft sån här mage under en period nu och innan har det gett med sig över natten om han råkat få i sig något. Nu är det mer som om det är något han äter dagligen som orsakar magen, eftersom den inte lägger sig.

Våra avdelningar sitter liksom ihop och man har ofta dörrarna öppna mellan så det är inte helt osannolikt att han skulle ha reagerat på äggen, eftersom han reagerar luftburet. Som sagt, magsjuka är jag helt övertygad om att det inte är. Ingen annan vi känner har haft det och ingen utav oss själva. Sen fick han eksem samma dag som kräkningarna så på något sätt tror jag ändå det handlar om att han fått i sig något. Sen om det är äggen eller annat vet jag ju iofs inte.
  • Tibell

Men brukar man inte reagera omedelbart om det är luftburet ?? Och inte på natten ?
    Brukar han reagera med kräkningar när han reagerar på ägg ?

Super svårt när det gäller magen !
    Tilde ser ju likadan ut för jämnan :(
    Kanske majs ?

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-31 18:35:36 följande:
    Sköter han magen ordentligt? Så det inte är en förstoppning ?
    Jättesvårt för mig att veta.
    Hos mig sköter han magen varje dag. Han hade skött magen på dagis också, men om han gör det hos andreas eller inte vet jag inte. Brukar fråga men han minns aldrig när jag frågar.