• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Princess84

Hoppas det är okej att jag hoppar in här och ställer en fråga.

Min son är allergisk mot pälsdjur och hasselnötter. Han har tidigare reagerat på tomat och citrusfrukter, men en period så har han kunnat äta detta utan problem. Jag vet inte om jag borde ge honom detta, han fick en reaktion för någon vecka sedan.

Men nu imorse reagerade han och då hade han ätit vitt bröd med smör och gurka. Till detta drack vi oboy. Så vad kan vara som han reagerade på? Han tyckte att det var gurkan, han är inte så förtjust i gurkor. Det började klia i ansiktet på honom och han fick rätt stora nässelutslag, det var en rätt stor reaktion för att komma från honom.

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-09-02 16:39:21 följande:
    Tack för tipset. Har redan pratat med honom nu. Han säger att han inte ger alex några havrekuddar längre sen jag gav honom dina dagispapper. Han har aldrig tidigare ljugit för mig så jag litar faktiskt på hans ord. Ljuger han säger han alltid "vet inte" och ger han svar så är det alltid sanning, hur svår den än är att lyssna på.

Har märkt tidigare att alexander försöker spela ut oss mot varandra så kanske är detta ett nytt knep.
    Han brukar säga till sin pappa att jag har sagt att han visst får äta godis på måndagar tex eller att jag har sagt att han inte måste borsta tänderna på kvällen. Visste itne ens att en 2åring kunde ljuga.
    Men då var det väl ny allergi ändå då, så då får majs gå bort ytterligare ett tag.
    Skönt, men jobbigt att inte veta vad som orsakar det.

Barn är luriga, här kördes det också ett tag "pappa säger att vi får saft".. Frågade man så hade han ju inte lovat, så det är nog en "period".
  • The Luckiest

Någon som är käsnlig mot parfym i tvätt o skölljmedel? Hur brukar ni/era barn se ut om kläderna är tvättade i det? E har fått röda prickar på ryggen som står ut och hon kliar sig över rumpan hela tiden, river o river. Kan inte hitta något hon fått i sig o dom utslagen brukar inte stå ut så det känns som det är något annat...

• LillSkruttet
    The Luckiest skrev 2011-09-03 19:00:44 följande:
    Någon som är käsnlig mot parfym i tvätt o skölljmedel? Hur brukar ni/era barn se ut om kläderna är tvättade i det? E har fått röda prickar på ryggen som står ut och hon kliar sig över rumpan hela tiden, river o river. Kan inte hitta något hon fått i sig o dom utslagen brukar inte stå ut så det känns som det är något annat...
    Har faktiskt aldrig testat att använda tvättmedel med parfym till någon i familjen, och vi kör alltid barnens kläder utan sköljmedel, just för att de båda har eksem och allergier. Det är ju inte alls ovanligt att man kan reagera på just tvätt- och sköljmedel, det gäller ju även om man inte har eksem och allergier. 
    Jag skulle rekommendera att ni testar att köra med parfymfritt tvättmedel och använda sköljmedel endast ibland. Titta efter astma- och allergiförbundets symbol på förpackningarna.
    Hoppas utslagen lägger sig.  
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-09-03 22:24:43 följande:
    Har faktiskt aldrig testat att använda tvättmedel med parfym till någon i familjen, och vi kör alltid barnens kläder utan sköljmedel, just för att de båda har eksem och allergier. Det är ju inte alls ovanligt att man kan reagera på just tvätt- och sköljmedel, det gäller ju även om man inte har eksem och allergier. 
    Jag skulle rekommendera att ni testar att köra med parfymfritt tvättmedel och använda sköljmedel endast ibland. Titta efter astma- och allergiförbundets symbol på förpackningarna.
    Hoppas utslagen lägger sig.  
    Kan man reagera trots parfymfri sköljmedel?
    Vi tvättar allt i parfymfritt! Och alla kläder samtidigt!
    Loke 11/1-11
  • mithrandil

Tänkte börja med att ge Alexander mjölkprodukter här hemma igen. eller ja, provocera menar jag.
    vad är det bäst att börja med? Börjar man med laktosfritt? Är det bäst att ge mjölk att dricka eller ost eller annan mjölkprodukt? Är själv nästan helt säker på att han tål mjölk.

Nån som hittar bovetemjöl som inte innehåller spår av soja numera? Har inte sett en enda förpackning på evigheter så jag funderar på om de ändrat något på risenta.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • annakoh1209

en liten kille på mina söners dagis tål ej soja o han äter risenta som en liten tok

själv väntar jag fortfarande på mina svar på mina prover vet fortfarande inte vad jag tål o inte tål 

• mithrandil
    annakoh1209 skrev 2011-09-06 10:05:26 följande:
    en liten kille på mina söners dagis tål ej soja o han äter risenta som en liten tok

själv väntar jag fortfarande på mina svar på mina prover vet fortfarande inte vad jag tål o inte tål 
    Ursäkta men jag förstod inte riktigt?
    Äter bovetemjöl menar du?

När får du svaren? Borde väl ändå vara dags vilken dag som helst eller?
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2011-09-06 10:01:55 följande:
    Tänkte börja med att ge Alexander mjölkprodukter här hemma igen. eller ja, provocera menar jag.
    vad är det bäst att börja med? Börjar man med laktosfritt? Är det bäst att ge mjölk att dricka eller ost eller annan mjölkprodukt? Är själv nästan helt säker på att han tål mjölk.

Nån som hittar bovetemjöl som inte innehåller spår av soja numera? Har inte sett en enda förpackning på evigheter så jag funderar på om de ändrat något på risenta.
    Risenta har bytt leverantör av bovetemjölet och den leverantören kan inte garantera att det inte kan förekomma spår av soja, därav ändringen. VAr nån som var i kontakt med dem.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • mithrandil
    Miralicia skrev 2011-09-06 10:59:14 följande:
    Risenta har bytt leverantör av bovetemjölet och den leverantören kan inte garantera att det inte kan förekomma spår av soja, därav ändringen. VAr nån som var i kontakt med dem.
    Okej tack.
    Vad tror du, kan det förekomma mer eller mindre, eller rent av inget spår i olika påsar?
    Alexander äter ingen annan välling än den gjord på bovetemjöl och risdryck. Får inte i honom gröt och sådär heller sen jag tog bort mjölken så han behöver verkligen sin välling. aja, vi får prova och hoppas på det bästa.