• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • SanTan

Tack för ditt svar! Ska vi undvika även kokta morötter?? Eller kör man på och bara undviker sånt som man ser reaktion på??? Kan man få KONTAKTallergi mot morot om det är en korsallergi mot Björkpollen?

• mithrandil
    SanTan skrev 2011-08-31 20:36:48 följande:
    Tack för ditt svar! Ska vi undvika även kokta morötter?? Eller kör man på och bara undviker sånt som man ser reaktion på??? Kan man få KONTAKTallergi mot morot om det är en korsallergi mot Björkpollen?
    reagerar hon inte på kokta morötter skulle jag fortsätta med det. Kan hända hon kan bli känsligare efter hand, men då lär ni ju märka det och kan då plocka bort de i efterhand.

På vårt allergiintyg till dagis så står morot, tillagade, råa och så får man bocka för om de kan äta något utav det.

Detta hittar jag på fass, angående korsallergier och morot:

Vid s k oralt allergisymtom (OAS) uppstår klåda i gom, svalg, läppar (som ibland även svullnar upp) inom 15 minuter efter den intagna födan där symtomen i regel försvinner snabbt. Ofta har detta samband med björkpollenallergi. Det hela är oftast ofarligt, i mycket sällsynta fall inträffar allvarligare påverkan. Individen tål ofta det ämne man är överkänslig mot om produkten är kokt, konserverad eller anrättad i mikrovågsugn.

Det som vanligen orsakar dessa reaktioner är äpple, päron, kiwi, mandel, nötter, morot, potatisskal, stenfrukter (körsbär, plommon m.fl).

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-31 20:36:09 följande:
    Mithrandil : jo det stämmer. Hon var skitkass när det var höga pollenhalter.
    Men sen har hon haft liknande utslag utan att jag kan härleda det till pollen..
    Så något mer knas är det.
    Men just nu lägger jag det åt sidan tills vidare.. Orkar helt enkelt inte ;)

Härligt med korven :) vet hur det känns när man hittar saker och ting barnen kan äta!!
    Kommer ni få testa pollen inför nästa säsong?
    Eller gjorde ni det i år? Kommer inte ihåg just nu, men vill minnas iaf Tilde testades i somras?
    Skönt att bara kunna lägga det åt sidan. Önskar jag också kommer dit en gång att jag bara kan släppa allt och låta vara. Det är ju som du skriver, man orkar inte hur mycket som helst och då kan det vara skönt att kunna skjuta upp problemet lite. :D
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-08-31 20:28:40 följande:
    Ja, att ni misstänkt pollen vet jag ju, men trodde ni var nästan helt övertygade för visst var hon jättedålig med rinnig näsa och ögon samt astma under tiden pollenhalterna var extra höga? Sen att hon fick prickar och utslag vid kontakt med gräs?

Kavat: Ja, jag hoppas vi får nån ordning på allt det här nu snart. Har plockat bort majs här hemma nu och ska säga till på dagis och även till Andreas att ta bort majs under en period. När Alex var liten klarade han inte av att äta majskrokar utan blev totalförstoppad i flera dagar av bara ett par st. Kan hända han alltid reagerat lite på majs men att han ändå blev bättre när vi plockade bort såpass mycket annat när vi ökade intaget av majs.

Hittade massa med korvar i alla olika slag som inte innehåller något druvsocker eller liknande nu när vi var hemma i torslanda senast. Är så otroligt skönt när man snubblar över produkter som funkar. Goda var de också, har nog inte ätit så god grillkorv på evigheter.
    Vad heter korvarna?

Det där med att ge något de andra inte tål kör vi så långt vi kan. Men dottern behöver få i sig ost för att få i sig något alls i proteinväg. Så just det har vi. Majs är ju typ omöjligt och dumt att ta bort för de stora då de har så ensidig kost redan som det är. Kluvet. Men det beror ju också på hurdana reaktionerna blir... Risk för andnöd, noway...
  • LokesMammi
    mithrandil skrev 2011-08-31 20:30:30 följande:
    Vad jag har förstått kan man väl vara allergisk mot morot, dessutom om jag förstått det rätt så är morot liksom ägg. Mer allergiframkallande om den är rå. Jag skulle betrakta henne som allergisk mot morot när ni sett reaktion vid (minst) 3 tillfällen.
    Det också? Brukar ge Loke rå morot o tugga på! Han biter inte av nånting men......
    Loke 11/1-11
  • mithrandil
    LokesMammi skrev 2011-08-31 21:58:33 följande:
    Det också? Brukar ge Loke rå morot o tugga på! Han biter inte av nånting men......
    Man kan väl vara allergisk mot nästintill allting.
    Men om han inte visar på någon reaktion när du ger morot så skulle jag gissa att han tål det.

kavat: Tack!
  • LokesMammi
    mithrandil skrev 2011-08-31 22:07:10 följande:
    Man kan väl vara allergisk mot nästintill allting.
    Men om han inte visar på någon reaktion när du ger morot så skulle jag gissa att han tål det.

kavat: Tack!
    Jo, jag var allergisk mot nästintill allt. Men har inte tänkt på morot! =) Han är prickig på rygg, stjärt o armar. Vet inte av vad. Kan vara bovetemjölet som det kunde innehålla spår av soja i.
    Han får majsvälling nu ist bovetevälling. Får se om prickarna försvinner!
    Loke 11/1-11
  • SanTan

Tack för svar! Det är toppen att ha sådan "expertis" att bolla frågor med!

Jag har ett tag varit inne på att dottern har pollenallergi.... Då hon fick positivt pricktest (och 3 på RAST) på hasselnöt blev jag förvånad. Hon har ju inte haft några problem att äta varken ballerinakex eller nogger. Men jag tror fortfarande att detta är en korsreaktion. Och så nu moroten också... Och med ditt svar mithrandil från FASS så känns sannorlikheten större....

Hon har inga typiska reaktioner under pollensäsong som röda ögon och rinnande näsa, men jag tycker att hennes eksem blir värre, men läkaren tror inte riktigt att man kan få eksem av pollen.... Förvånad Men kan man bli rödflammig med vita prickar av en morot på ryggen så....

Jag väntar på en kallelse till allergicentrum för att göra provokation på hasselnöt och då har jag även begärt pricktest på pollen... Får se om dom gör det.

Både jag och hennes pappa har pollenallergi. Jag får typiska symptom men hennes pappa visar inga typiska reaktioner utan får "bara" astma. Så visst kan man ha pollenallergi utan kliande ögon och rinnande näsa....

• The Luckiest

Vill någon hjälpa mig?
     Har köpt Milly Magic 123 av märket Schär- det står glutenfri,vetefri och laktosfri. Så jag blir lite om det kan vara mjölk i ändå just pga namnet "Milly" eller varför står det inte mjölkfri? Men hittar ingen mjölk i innehållet, eller har jag missat något här kommer det: majsgryn,socker,kakaopulver,honung,salt,modifierad tapiokastärkelse (vad är det?) det ska väl inte va någon mjölk i ?

• Miralicia
    The Luckiest skrev 2011-09-01 12:42:46 följande:
    Vill någon hjälpa mig?
     Har köpt Milly Magic 123 av märket Schär- det står glutenfri,vetefri och laktosfri. Så jag blir lite om det kan vara mjölk i ändå just pga namnet "Milly" eller varför står det inte mjölkfri? Men hittar ingen mjölk i innehållet, eller har jag missat något här kommer det: majsgryn,socker,kakaopulver,honung,salt,modifierad tapiokastärkelse (vad är det?) det ska väl inte va någon mjölk i ?
    Ingen mjölk i innehållsförteckningen. Möjligtvis om de tex hanterar annat med mjölk i lokalerna/maskinerna så att de inte känner sig helt säkra på att det inte kan vara minsta kontamination av mjölk så att de vågar inte särnärmärka som mjökfri utan "nöjer" sig med att säga att det är laktosfritt. Ett inte helt ovanligt tillvägagångssätt. För egen del med min bla mjölkallergiska dotter skulle jag inte tveka att ge även om det "bara" står som laktosfri, men hon är inte hyperkänslig. Skulle det vara en extremt känslig mjölkallergiker som det handlade om skulle jag nog kontakta tillverkaren och höra hur stor risken för ev kontaminering av mjölkprotein kan vara.

(Sen namnet så skulle jag nog snarare dra parallellen mellan engelskans mill=kvarn och att det är malda spannmål av olika slag än parallelen till milk=mjölk)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com