• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-08-26 21:48:37 följande:
    Älsklingen, Vad har hon för flaska? Och har hon rätt stl på nappen? Vi har mam ultivent och stl 3 för ersättning, x för välling och här flåsas det inte.
    just det, det kan ju vara nappen också! vi kör med skåra.
  • 2små2stora

W verkar inte reagera när han får ägg på huden utan det måste igenom systemet först. 
    Han provocerade sig själv genom att sno en slickepott ur diskmaskinen och resultatet blev en rumpa full av små små nässelutslag som lätt gick sönder precis där bajset legat mot huden.  

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell

Fråga mig inte vad flaskan heter =) Är en såndär smal avlång, Mam kanske ??
    Nappen ska vara rätt stl. Hon dricker ju bara neocate så det är inget som sätter sig
    Och det kommer sådana där luftbubblor när hon dricker..

Det är säkert helt normalt =) Bara jag som funderar för mycket. Jag blev nämligen alldeles färdig av att bara lyssna på henne idag vid nattningen, därav mina funderingar.
    Vore ju inte så konstigt om hon hade flåsat vid 3-5 insugningar men hon klarar oftast inte hålla andan längre än 1 andetag
    Ska testa att lossa lite och se vad som händer... Och funkar inte det så provar jag en annan flaska

• Tibell

Och kavat ( du allvetare ;) ) medans du ändå är här
    Pruttlera, vad innehåller den ?? Du vet såndär man trycker ner fingrarna i så uppstår det ett pruttljud ?

• Kavat
    Tibell skrev 2011-08-26 21:59:10 följande:
    Och kavat ( du allvetare ;) ) medans du ändå är här
    Pruttlera, vad innehåller den ?? Du vet såndär man trycker ner fingrarna i så uppstår det ett pruttljud ?
    Ingen aning. Jag tänker plast typ? Men jag vet inte.

Play doh och liknande innehåller vete. Den leran som är hårdare och "inte ätbar" är plast, men har inte råkat ut för pruttvarianten än. Ring och fråga tillverkaren/importören.
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2011-08-26 20:47:37 följande:
    En "off topig" grej men måste säga det iaf. Nu är min son 7½månad. Jag har nu inte ammat sen i måndags. Ammade då en stund för det gjorde ont i ena bröstet. Har väntat på att det ska göra ont igen, men har inte gjort det ännu. Tänkte vänta till nångång nästa vecka och sen äta det jag känner för = det han inte tål! =) Ska bli skönt o sluta vara så noggrann till mig. Därav varför jag vill sluta amma. Vill egentligen inte, men just för att det är så jobbigt o vara så noga, o får han utslag så vet jag inte om det är ngt han ätit el jag. Därför ska bara han få äta nu. Ska ta mig en el två drinkar till kräftorna imorgon också, då gör det säkert ont i bröstet på söndag bara för det! =)
    Jag har ätit daim idag! Så jag vet hur det är. Har varit utan mjölk, ägg, soja, sädesslag (fast det äter jag ju inte själv ändå) i ett år nu! Men konstigt nog, jag skulle lätt kunna klara mig utan, även om det är gott. Har inte vågat mig på mjölk än helt. Knasigt, men tänker lite som dig där med mjölkstockningen. Fast nu fick jag i mig liiiite idag i daimen... Och det tål han inte alls så nu kan jag nog lika gärna köra på.

Förstår precis ditt "dilemma". Ha det så trevligt imorgon!
  • LokesMammi
    Kavat skrev 2011-08-26 22:14:21 följande:
    Jag har ätit daim idag! Så jag vet hur det är. Har varit utan mjölk, ägg, soja, sädesslag (fast det äter jag ju inte själv ändå) i ett år nu! Men konstigt nog, jag skulle lätt kunna klara mig utan, även om det är gott. Har inte vågat mig på mjölk än helt. Knasigt, men tänker lite som dig där med mjölkstockningen. Fast nu fick jag i mig liiiite idag i daimen... Och det tål han inte alls så nu kan jag nog lika gärna köra på.

Förstår precis ditt "dilemma". Ha det så trevligt imorgon!
    Jag har haft mjölkstockning 3ggr, hoppas verkligen jag klarar mig nu. Har ju inte känt av ngt på en vecka drygt! Så borde kanske klara sig! Ja, visst klarar man sig utan mjölk, ägg, sädesslag osv. Det gör man, men så jobbigt när man måste vara så noga! Sen vill jag äta det jag vill! =) Fick chokladkakor när jag fyllde år som ligger i kylen fortfarande. Fast sambon har ätit upp ena! hehe Den som är kvar är jag såååååå sugen på! =)
    Tack! =)
    Loke 11/1-11
  • mithrandil

älsklingen: Både amanda och alexander gör precis så som du beskriver det innan jag lärde mig hur nappen ska sitta. Tydligen hade jag skruvat åt den alldeles för hårt så att det bildas vakuum och nappen blir alldeles platt av det. När jag först började skruva åt lösare så trodde jag att det skulle läcka ut, men det gör det inte. Men nu äter båda utan bekymmer. Hör du "slurp" när hon släpper nappen på flaskan? I så fall är den för hårt åtdragen.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : Japp det slurpas när hon dricker :)
    Idag skruvade jag knappt åt den alls, bara precis tillräckligt så den satt fast och inte ramlade av.
    Sen gjorde jag hålet större ( fast det var rätt stl )
    Och liiite bättre blev det nog.
    Nu kunde hon iallafall ta 2 sugtag åt gången innan flåset kom...

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-27 06:58:30 följande:
    Mithrandil : Japp det slurpas när hon dricker :)
    Idag skruvade jag knappt åt den alls, bara precis tillräckligt så den satt fast och inte ramlade av.
    Sen gjorde jag hålet större ( fast det var rätt stl )
    Och liiite bättre blev det nog.
    Nu kunde hon iallafall ta 2 sugtag åt gången innan flåset kom...
    Är hon inte snart 2år nu?
    Kanske hon vill dricka ifrån mugg?
    Kan ju kanske vara jobbigt för ett astma barn att suga på en nappflaska?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23