• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va

Mötet gick mycket bättre än jag befarat, jag berättade om allt han inte får äta nu och hur han reagerat på vete och havre som är det vi testat nu senast några gånger. Dietisten undrade vad han äter och vi berättade hur en vanlig dag ser ut och det verkade inte vara några problem med det för hon sa inget om maten. Men sen fick vi göra pricktest. Mjölk, ägg, havre, vete, korn, råg, soja testade de. Han fick ett stort utslag på soja och ett mindre på havre men sen inget mer. 

Vi har inte gett soja såvitt vi vet bara sojasläkting, han äter nu sinlac och vi märker inget av det, fruktkärnmjöl är väl sojasläkting?

Det var så skönt men ändå inte att få svaren, jag började nästan gråta i bilen av lättnad. Att vi fick det bekräftat att det är något mer, även om det inte gav utslag på allt. Nu kan vi se till så han inte får soja heller istället för mjölk. Fast vi sa att det var ju 2 dumma kombinationer när man inte tål mjölk ;)

Vi ska provocera mjölk nu, men jag bad om att vi skulle vänta 1månad så förskolan hinner komma in i rutinerna så vi ser att det funkar så han inte blir dålig där. I så fall så får han gå bara förmiddagar undertiden vi provocerar. Sen ska jag iväg om 1månad och tävla och åker själv med Theo, vill inte ha honom kinkig och så om han nu kommer reagera. Blir jobbigare att lämna över till mina släktingar.

Jag frågade dietisten och sköterskan  om man "kan" vara allergisk mot havre men inte vete, men det var ett luddigt svar. Hur som helst så även om det "bara" är havre, vi ska ju testa mer senare så tror jag vi fått endel ledtrådar till varför han blev röd om kinderna när han började röra sig mer på golvet. Kaninernas foder består av havre och även bajset då. 

En helt annan sak, hur gör man med försäkringar, ska det här anmälas till försäkringsbolaget?

• t0va

Kollade på honom nu och han har ett stort rött märke på kinden igen, det har varit borta flera veckor nu. Kan det vara pga. pricktestet eller är det mer troligt att det är något annat? Vi var på nya föräldragruppen idag också och han stoppade ju som vanligt allt i munnen. 

• t0va

kom på fler frågor, ska vi sluta med sinlac även om vi inte ser någon reaktion eller kan vi fortsätta ge den, har kört någon månad nu. Hur är det med andra sojasläktingar är det smart att vara lite restriktiv med det eller vad är smart? Han har fått piggelin några gånger och inte reagerat. 

Ärtor har han inte heller reagerat på, tänkte dels på rent allmänt men även vad jag ska säga till i köket på förskolan. Jag har sagt att vi ska undvika soja pga. risken för att han är det även om vi inte testat soja men att släktingarna vi testat fungerar. 

Vi fick ställa frågor efteråt men just då hade vi ju inga, skallen var helt tom.  

• LokesMammi
    t0va skrev 2011-08-29 19:00:18 följande:
    kom på fler frågor, ska vi sluta med sinlac även om vi inte ser någon reaktion eller kan vi fortsätta ge den, har kört någon månad nu. Hur är det med andra sojasläktingar är det smart att vara lite restriktiv med det eller vad är smart? Han har fått piggelin några gånger och inte reagerat. 

Ärtor har han inte heller reagerat på, tänkte dels på rent allmänt men även vad jag ska säga till i köket på förskolan. Jag har sagt att vi ska undvika soja pga. risken för att han är det även om vi inte testat soja men att släktingarna vi testat fungerar. 

Vi fick ställa frågor efteråt men just då hade vi ju inga, skallen var helt tom.  
    Sonens läkare o även dietisten sa att vi inte skulle lägga ner energi på soja släktingar som t.ex ärtor! Har inte testat o gett honom det ännu. Vet inte hur noga man ska vara med släktingar!
    Skallen är alltid tom på frågor när man är där, sen när man kommit hem har man 100 frågor! =)
    Loke 11/1-11
  • t0va
    LokesMammi skrev 2011-08-29 19:04:04 följande:
    Sonens läkare o även dietisten sa att vi inte skulle lägga ner energi på soja släktingar som t.ex ärtor! Har inte testat o gett honom det ännu. Vet inte hur noga man ska vara med släktingar!
    Skallen är alltid tom på frågor när man är där, sen när man kommit hem har man 100 frågor! =)
    Precis, jag hade ju fått en dålig bild av dietisten också så jag förväntade mig att jag skulle få höra massa skit och få tjata mig till tester. Så det blev lite antiklimax, speciellt när hon frågade hur han åt och verkade kontrollera om jag hade koll. För hon undrade vad det var för bröd vi gav om det var glutenfritt... efter att jag berättat att vi kör utan vete osv. För när jag sa att vi bakar eget teffbröd så kändes det lite som om de fattade att vi hade rätt bra koll och inte bara missförstått glutenintolerans och allergi. 

Jag hade ju inte en tanke på att just soja skulle vara så solklart så i de banorna har jag inte tänkt alls.  
  • annakoh1209

fick veta att mina provsvar kommit o fick veta att det är några födoämnen jag är positiv på tyvärr men mer än så fick jag inte veta i telefon utan får mer svar på fredag

• t0va
    annakoh1209 skrev 2011-08-29 19:48:51 följande:
    fick veta att mina provsvar kommit o fick veta att det är några födoämnen jag är positiv på tyvärr men mer än så fick jag inte veta i telefon utan får mer svar på fredag
    Så tråkigt att höra, känns ju sådär att få höra att det är men inte vad. Vet att det var samma när jag tog andra prover så ville de inte säga något över telefon. 

Kan pricktestet gör att sonen mår dåligt? Vi har haft en riktigt jobbig natt, från kl 1 inatt så har han vaknat 1gång/timme och varit lite ledsen och kinkig och velat ha nappflaskan. Han som nu den senaste veckan sovit jättebra och inte ätit mer än någon flaska/natt.

Nu ska vi iväg till förskolan så får vi se om han orkar, så skönt att de förstår och det inte är några problem om han inte orkar hela dagen.  
  • SanTan

Nu har jag en fråga som jag gärna vill att ni som är så duktiga hjälper mig med!

Det gäller mig själv och inte barnen!

Jag är allergisk mot pälsdjur och pollen och får lite (och inte alltid) korsreaktion mot klassiska födoämnen som äpple och hasselnöt.

Nu under senaste året har jag även fått problem med handeksem. Det sitter bara på höger hand och kommer alltid bara lillfinger och ringfinger och lite ner på handen mellan fingrarna. Jag slutade använda smycken på högerhanden för ett år sedan på grund av detta. Jag har ingen piercing och inga hål i öronen (har aldrig haft).
    Eksemet blir som små kliande blåsor och sen blir huden väldigt torr och ibland när det är som värst blir det små sprickor som blöder.
    Just nu är det rätt ok på handen men det kommer och går.
    När vi är i sommarstugan (med egen borrad brunn) blir det alltid värre!

När jag skalar potatis börjar det klia, men jag har provat att bara sitta med skalaren i handen utan vatten och utan potatis och då märker jag ingen nämnvärt.

Jag får lite röda blemor på magen av knappar på ex jeans, men inga blåsor. Och jag tänker att det lika gärna kan vara röda märken för att jeansen sitter åt rund midjan och det blir liksom "tryckmärken".

Vad tror ni? Jag har funderat lite på nickelallergi... kan man pricktesta mot sånt? Är det rimligt att det alltid kommer på samma ställe även om man just inte utsätter sig för nickel just där?

Kan det vara potatisen som jag reagerar mot och inte skalaren? Har läst att man kan ha korsallergi mot rå potatis vid pollenallergi,

Ska man söka till vårdcentralen för detta?

• Tibell

Nu behövs ni igen tjejer!!

Vilken salva är den bästa att använda om det uppstått sår i eksemen ??

Bellas knäveck ser mindre roligt ut =/
    Hon har, som ni säker ser, kliat så mycket att hon rivit sönder sig. Men vad ska jag använda ?? Försöka med locobase men det sved så mycket så vi fick tvätta bort det...
    Och nu har hon haft eksemen så många veckor att vi måste försöka smörja bort det en gång för alla..
    Tips??

• LokesMammi
    Tibell skrev 2011-08-30 19:25:38 följande:
    Nu behövs ni igen tjejer!!

Vilken salva är den bästa att använda om det uppstått sår i eksemen ??

Bellas knäveck ser mindre roligt ut =/
    Hon har, som ni säker ser, kliat så mycket att hon rivit sönder sig. Men vad ska jag använda ?? Försöka med locobase men det sved så mycket så vi fick tvätta bort det...
    Och nu har hon haft eksemen så många veckor att vi måste försöka smörja bort det en gång för alla..
    Tips??

inotyol smörjde vi med när han kliade sönder sig. står på den att den kan användas till sår!
    Loke 11/1-11