t0va skrev 2011-08-31 10:23:13 följande:
hörrödu K Kavat, vad har dina barn för knasiga allergier?
Jag fick papprena som de gav till sin förskola och kopierade endel och tog bort annat så det passade min son. Idag pratade jag med kokerskan igen för personalen hade pratat med henne om att hon inte vågade koka pasta i samma kök och inte baka bröd. Jag fick höra direkt när jag kom att det är synd att de inte kan baka sitt goda bröd längre för Theo är allergisk... kul start på dagen när man tycker det är asjobbigt redan innan...
Men jag gick och pratade med henne för hemma verkar han inte reagera på luftburet utan det är om han får i sig det som är problemet. Vi har testat egna lapptest men det gav inget heller, fast vi kanske gjorde fel. Så jag förklarade för henne att de gärna får testa att baka på fredag så märker vi ju om han blir dålig och får försöka ta det därifrån då. Men kokerskan var osäker.
Hon hade läst papprena och "hittat ord hon aldrig hade hört innan" så hon hade ringt kokerskan på allergiförskolan som inte heller visste. Jag hittade inget sånt när jag läste, fick inte klarhet i vad det var för ord som var konstiga men gissar väl att det är listan på vad saker heter. Ska sätta mig och kolla igenom ikväll.
I bilen påväg till förskolan så ringde allergisköterskan och på måndag ska vi dit och göra patchtest, så de verkar ta det på allvar nu. Hoppas vi kan få lite fler svar då, nu hade vi tur och lyckades pricka in det precis efter fotograferingen så han slipper åka till sjukhuset före.
Nu ska jag hämta honom för vi ska på ettårskontroll på bvc, får se vad de säger om allt.
Imorgon ska jag prata med enhetschefen, hon vill ha samtal med alla nya föräldrar men det lär väl handla om allergierna. Känns lite just nu som vi inte är önskvärda utan att de helre ser oss på allergiförskolan, men han verkar trivas så bra där och de andra barnen är så gulliga så jag tänker fajtas vidare.
Jag är i skolan nu och sitter på föreläsningar hela dagen så jag hinner inte svara så mkt nu. Men som jag skrev igår att om du/ni vill ha lite hjälp att förklara för dem och reda ut oklarheter och diskutera med dem på förskolan om hur man skulle kunna få det att fungera bra för alla barn på förskolan (och då kan enhetschefen vara en bra början eftersom det ändå är hon som har yttersta ansvaret för allt som händer på förskolan, men även kokerska och övrig förskolepersonal) så är jag ledig hela dagen i morgon och skulle kunna hjälpa till om du skulle vilja.
Vad gäller att t.ex. koka pasta och baka bröd så går det i de flesta fall att få till med lite smart planering om det inte handlar om extrema luftburna reaktioner. Att hon kokar Theos pasta först och fixar så att den andra maten också är klar och sen förvarar den övertäckt innan hon kokar vanlig pasta. Och baka bröd så tex att istället för att hon bakar på morgonen/fm att hon gör det på eftermiddagen istället när all matlagning i köket är avklarad för dagen (och då kan ha förberett för mellanmål så att det är övertäckt innan) så att mjöldammet som yr i luften kan hinna få lägga sig under kvällen och natten och sen städa (torka) av alla bänkytor etc där mjöldamma kan ha lagt sig direkt på morgonen.
Ta reda på vad det är för saker som de anser vara problem så ska du se att det går att hitta en lösning på hur man kan gå tillväga istället.
Skulle kunna gissa att det de reagerat på som de inte "vet vad det är" kan ha med glukossirap, (maltodextrin), dextros, druvsocker etc att göra - en vild gissning i varje fall om det är veterelaterat, att de inte hört om att det kan vara framställt av vete.