• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Jaramla
    t0va skrev 2011-08-30 22:17:15 följande:
    Någon som har tips på alternativ till knäckebröd, på förskolan får barnen det till lunchen men Theo kan ju inte äta. Jag tvivlar på att han kommer sitta nöjd och bara titta. Han får inte äta sädesslag, mjölk, soja, ägg. Är det riskex som gäller eller finns det något som liknar knäckebröd? Hemma får han riskex eller riskakor. Bara så han har något att tugga på precis som de andra. 
    min mamma köpte jättegoda små glutenfria knäckebröd i en ekologisk affär i stan... skall bara komma på vad de hette.... de var svindyra men om man bara skall ha en bit att gnaga på räcker det ju ett tag. men en bra hälsokostaffär kan vara ett tips att kolla också.
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-08-30 22:38:49 följande:
    Tål han sojasläktingar så finns det flera knäcken som är naturligt glutenfria - E412 guar i dem - Sempers grovknäcke, Sempers lantknäcke och Wasas gluten och laktosfria knäcke (ingen mjölk i innehållsförteckningen men är väl inte särnär som mjölkfritt, kan vara att det hanteras tex mjölkpulver i samma lokaler/maskiner till andra produkter kanske - har inte kollat upp). Största problemet är väl att de (i varje fall Sempers) är väldigt sköra och lätt går sönder till småbitar och smulor när man ska bra.

Annars har jag ett recept på kanongott och väldigt lättbakat (rör ihop, platta ut på plåt och ställ in i ugnen i 1 timme) fröknäcke som jag kan lägga upp på bloggen i morgon (orkar inte nu ikväll). Har gjort i lite olika varianter men lite mjöl av något slag (gjort med såväl majsmjöl, rismjöl, bovete och teff i lite olika blandningar), linfrö, solrosfrön, pumpakärnor och sesamfrön/hirsflingor/boveteflingor samt olja och kokande vatten och en nypa flingsalt att strö över om man vill.
    Tackar, ja vi tror han tål sojasläktingar, han har provat några och vi har inte märkt något. Att det går sönder tror jag inte han bryr sig om bara han har något att plocka med. Ska ta och kolla vad som finns i butiken och prova så kanske de kan fixa till förskolan. Han ser ju vad de andra äter och vill och förstår inte att han inte får. 
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-08-30 22:44:40 följande:
    Tackar, ja vi tror han tål sojasläktingar, han har provat några och vi har inte märkt något. Att det går sönder tror jag inte han bryr sig om bara han har något att plocka med. Ska ta och kolla vad som finns i butiken och prova så kanske de kan fixa till förskolan. Han ser ju vad de andra äter och vill och förstår inte att han inte får. 
    När jag använder köpe-glutenfritt knäcke så har jag börjat med vanan att äta brödet med pålägget neråt om det är typ ost, skinka eller liknande skivat pålägg så att pålägget hjälper till att hålla ihop brödet så man hinner äta och inte får alla smulor i knät 
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-08-30 23:03:09 följande:
    När jag använder köpe-glutenfritt knäcke så har jag börjat med vanan att äta brödet med pålägget neråt om det är typ ost, skinka eller liknande skivat pålägg så att pålägget hjälper till att hålla ihop brödet så man hinner äta och inte får alla smulor i knät 
    men det är ju därför man har pålägg, och kaviar har man på smörgåsen så att äggen ska stanna kvar. Därför får man inte ha kaviar på äggen utan måste ha det under äggen ;) 

Vi får kalla det tvärt om smörgås och ha 2 pålägg och en skiva bröd emellan. Vi ger ju tefflimpa åt Theo och den smular rätt bra också, fast han hinner äta upp korven innan så kaninerna får smulorna och är jätteglada. :)  
  • t0va

hörrödu K Kavat, vad har dina barn för knasiga allergier? 

Jag fick papprena som de gav till sin förskola och kopierade endel och tog bort annat så det passade min son. Idag pratade jag med kokerskan igen för personalen hade pratat med henne om att hon inte vågade koka pasta i samma kök och inte baka bröd. Jag fick höra direkt när jag kom att det är synd att de inte kan baka sitt goda bröd längre för Theo är allergisk... kul start på dagen när man tycker det är asjobbigt redan innan...

Men jag gick och pratade med henne för hemma verkar han inte reagera på luftburet utan det är om han får i sig det som är problemet. Vi har testat egna lapptest men det gav inget heller, fast vi kanske gjorde fel. Så jag förklarade för henne att de gärna får testa att baka på fredag så märker vi ju om han blir dålig och får försöka ta det därifrån då. Men kokerskan var osäker.

Hon hade läst papprena och "hittat ord hon aldrig hade hört innan" så hon hade ringt kokerskan på allergiförskolan som inte heller visste. Jag hittade inget sånt när jag läste, fick inte klarhet i vad det var för ord som var konstiga men gissar väl att det är listan på vad saker heter. Ska sätta mig och kolla igenom ikväll.

I bilen påväg till förskolan så ringde allergisköterskan och på måndag ska vi dit och göra patchtest, så de verkar ta det på allvar nu. Hoppas vi kan få lite fler svar då, nu hade vi tur och lyckades pricka in det precis efter fotograferingen så han slipper åka till sjukhuset före.

Nu ska jag hämta honom för vi ska på ettårskontroll på bvc, får se vad de säger om allt.

Imorgon ska jag prata med enhetschefen, hon vill ha samtal med alla nya föräldrar men det lär väl handla om allergierna. Känns lite just nu som vi inte är önskvärda utan att de helre ser oss på allergiförskolan, men han verkar trivas så bra där och de andra barnen är så gulliga så jag tänker fajtas vidare.  

• Allrona
    t0va skrev 2011-08-31 10:23:13 följande:

Jag fick papprena som de gav till sin förskola och kopierade endel och tog bort annat så det passade min son. Idag pratade jag med kokerskan igen för personalen hade pratat med henne om att hon inte vågade koka pasta i samma kök och inte baka bröd. Jag fick höra direkt när jag kom att det är synd att de inte kan baka sitt goda bröd längre för Theo är allergisk... kul start på dagen när man tycker det är asjobbigt redan innan...

Men jag gick och pratade med henne för hemma verkar han inte reagera på luftburet utan det är om han får i sig det som är problemet. Vi har testat egna lapptest men det gav inget heller, fast vi kanske gjorde fel. Så jag förklarade för henne att de gärna får testa att baka på fredag så märker vi ju om han blir dålig och får försöka ta det därifrån då. Men kokerskan var osäker.

Hon hade läst papprena och "hittat ord hon aldrig hade hört innan" så hon hade ringt kokerskan på allergiförskolan som inte heller visste. Jag hittade inget sånt när jag läste, fick inte klarhet i vad det var för ord som var konstiga men gissar väl att det är listan på vad saker heter. Ska sätta mig och kolla igenom ikväll.

I bilen påväg till förskolan så ringde allergisköterskan och på måndag ska vi dit och göra patchtest, så de verkar ta det på allvar nu. Hoppas vi kan få lite fler svar då, nu hade vi tur och lyckades pricka in det precis efter fotograferingen så han slipper åka till sjukhuset före.

Nu ska jag hämta honom för vi ska på ettårskontroll på bvc, får se vad de säger om allt.

Imorgon ska jag prata med enhetschefen, hon vill ha samtal med alla nya föräldrar men det lär väl handla om allergierna. Känns lite just nu som vi inte är önskvärda utan att de helre ser oss på allergiförskolan, men han verkar trivas så bra där och de andra barnen är så gulliga så jag tänker fajtas vidare.  
    Alltså jag blir så sur när jag hör sånt här. Kokerskan har som jobb att laga mat till ALLA barn. Ja, ibland har barnen olika allergier men hon ska vara utbildad och klara av att laga all specialkost! SkrikandesJag tycker du ska föreslå att ni bokar en tid då ni kan sätta er ner och prata igenom papperna du har gett och hon kan ställa alla sina frågor. Det är ju inte bra om hon drar sina egna slutsatser om vad hon kan och inte kan göra istället för att prata med er och få veta! Skriv även upp ditt tel.nr direkt på lappen så de kan ringa så fort de är osäkra på något.
  • t0va
    Allrona skrev 2011-08-31 10:33:55 följande:
    Alltså jag blir så sur när jag hör sånt här. Kokerskan har som jobb att laga mat till ALLA barn. Ja, ibland har barnen olika allergier men hon ska vara utbildad och klara av att laga all specialkost! SkrikandesJag tycker du ska föreslå att ni bokar en tid då ni kan sätta er ner och prata igenom papperna du har gett och hon kan ställa alla sina frågor. Det är ju inte bra om hon drar sina egna slutsatser om vad hon kan och inte kan göra istället för att prata med er och få veta! Skriv även upp ditt tel.nr direkt på lappen så de kan ringa så fort de är osäkra på något.
    De  har mina nummer och pappans nummer på lapparna och en tydlig instruktion om vad han får och inte får äta. Men jag tänkte kolla med allergimottagningen när vi är där på måndag om vi kan få hjälp att sätta oss och skriva och prata igenom mer. Vi har ju inte fått någon hjälp alls därifrån. Bara så vi vet hur vi ska göra med tex. havre om vi ska anta att det är luftburet också eller prova oss fram. Samma med sojasläktingar hur vi ska göra där. 

Så det blir tydligt för alla, jag är ju så ny på det så jag har inte heller stenkoll på vad allt är men jag antar att det är alla olika varianter för maten som de undrat över.  
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-08-31 10:23:13 följande:

Jag är i skolan nu och sitter på föreläsningar hela dagen så jag hinner inte svara så mkt nu. Men som jag skrev igår att om du/ni vill ha lite hjälp att förklara för dem och reda ut oklarheter och diskutera med dem på förskolan om hur man skulle kunna få det att fungera bra för alla barn på förskolan (och då kan enhetschefen vara en bra början eftersom det ändå är hon som har yttersta ansvaret för allt som händer på förskolan, men även kokerska och övrig förskolepersonal) så är jag ledig hela dagen i morgon och skulle kunna hjälpa till om du skulle vilja.

Vad gäller att t.ex. koka pasta och baka bröd så går det i de flesta fall att få till med lite smart planering om det inte handlar om extrema luftburna reaktioner. Att hon kokar Theos pasta först och fixar så att den andra maten också är klar och sen förvarar den övertäckt innan hon kokar vanlig pasta. Och baka bröd så tex att istället för att hon bakar på morgonen/fm att hon gör det på eftermiddagen istället när all matlagning i köket är avklarad för dagen (och då kan ha förberett för mellanmål så att det är övertäckt innan) så att mjöldammet som yr i luften kan hinna få lägga sig under kvällen och natten och sen städa (torka) av alla bänkytor etc där mjöldamma kan ha lagt sig direkt på morgonen.

Ta reda på vad det är för saker som de anser vara problem så ska du se att det går att hitta en lösning på hur man kan gå tillväga istället.  {#emotions_dlg.wink}

Skulle kunna gissa att det de reagerat på som de inte "vet vad det är" kan ha med glukossirap, (maltodextrin), dextros, druvsocker etc att göra - en vild gissning i varje fall om det är veterelaterat, att de inte hört om att det kan vara framställt av vete.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va

jag ska försöka få lite klarhet i vad som är problem, om de bakar efter lunch på fredagar så skulle det vara kanon, för han går hem efter lunch och kommer inte tillbaka förrens på tisdag för han är ledig måndagar. Ska se vad de säger imorgon om vi ska ha ett möte ihop eller vad de tycker. Stora problemet är nog att det kom som en överraskning eftersom enhetschefen inte hade fört vidare att Theo är allergisk, vi skrev det i ansökan men hon placerade inte eller tog tag i det förrens vi ringde och tjatade. 

Var på bvc förut och herregösses villken underbar sköterska vi har. Dels så sa hon att om vi får kallelse till en annan sköterska nästa gång ska vi ringa och begära henne eller den andra vi träffat, de tycker att vi ska ha samma 2. Sen när hon förklarade för läkaren om att vi hade fått komma till barnmottagningen och läkaren frågade ifall det var de som skrev remiss eller hur det gått tillväga så sa hon att "det här är en mamma som känner sitt barn mycket väl och kände att det var något mer fel än bara mjölkallergin, så eftersom det inte togs på allvar från barnmottagningen så skrev jag ihop en remiss och de verkar ha läst mellan raderna" :D 

Det värmde så otroligt mycket att få höra från henne, hon har stöttat hela tiden men kan inte mycket om allergier men har fattat att jag känner Theo väldigt väl. Sånt som varje förälder borde få höra när de misstänker att något inte står rätt till. När vi gick sa hon att hon skulle tänka på oss på måndag och hoppades att han inte har fler allergier. <3 

• 2små2stora

Har fått W's provsvar nu och de var negativa på allt. 

Så nu ska vi se om han håller sig frisk tillräckligt länge i höst för att jag ska våga testa med ägg. Doktorn vill att vi har testat innan det blir dags för 18mån sprutan.  Reagerar han på ägg får han ta sprutan på sjukhuset.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~