• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Ingen dum idé... Det får vi testa :)
    Ja hon blir ju anfådd av ingenting..
    Just nu sitter hon och bygger med lego men flåsar lite ändå! Ingen vidare kondition med andra ord :)

Hur går det med Amanda och utslagen ?

• Allrona
    Tibell skrev 2011-08-27 08:58:00 följande:
    Ingen dum idé... Det får vi testa :)
    Ja hon blir ju anfådd av ingenting..
    Just nu sitter hon och bygger med lego men flåsar lite ändå! Ingen vidare kondition med andra ord :)

Hur går det med Amanda och utslagen ?
    Vi har en mam-flaska med hål i botten (täckta hål alltså så inte vällingen rinner ut ) för att motverka vakum. Funkar bra för min dotter. Visst flåsar hon lite ibland när hon dricker men hon kan dricka ganska många klunkar innan hon släpper.
  • Kavat

Mithrandil., fick du inbox?

Strulade här igår, så allt jag skrev på fl verkade inte komma fram...

• Miralicia
    mithrandil skrev 2011-08-26 20:53:16 följande:
    Hon var hos sin pappa igår. vet inte när dessa "utslag" kom, jag såg de imorse när jag skulle göra henne i ordning. Han säger som vanligt att han inte gett henne något konstigt men minns inte vad hon ätit förutom att de åt pommes och korv ute på busfabriken. Skulle vara om de stekte korven på samma bord de stekt ägg till pyttipanna. Han berättade iaf att hon blivit helt rödprickig kring hela munnen (så som du visade att bella hade herromdagen) och fått som fnasig läder hud på ena kinden när hon satt och åt så han hade tagit ifrån henne maten och gett henne ersättning istället.

Det verkar som om de kommer och går ständigt och jämt. Försvinner från ett ställe och dyker upp på ett annat. Hon har ingen allergimedicin hemma så jag har inget jag kan ge henne. Har smort in med locobase repair.

Alexander har haft nässelutslag (fick konstaterat att det var nässelutslag på vc) 3 gånger men där har upphöjningen varit klart mycket större och mycket mindre rodnad runt om. var därför jag blev osäker på om det är nässelutslag. Men de ser väldigt lika ut de som Alex hade.
    tes 75 skrev 2011-08-26 21:02:25 följande:
    spontant skulle jag misstänka pommesen, den kan ju ha friterats i samma olja som t ex chicken nuggets, plus att pommes kan innehålla dextros & annat från vete. för jag antar att du är 100 på att korven var säker?
    I varje fall på Busfabriken här i stan så friterar de pommesen i samma som de friterar nuggets och nuggetsen som de har där innehåller ägg.  Så när det är kalas där och det finns de som är äggallergiker bland barnen så brukar de barnen få nachochips istället för pommes.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Mithrandil : hur går det för lilltjejen ? Kom ni på vad som orsakat utslagen ?

Här hittade Bella 1 sketen liten godisbit ( som innehöll glukossirap ) och stoppade i munnen. Jag fick tag på den nästan direkt men likt förbaskat kom det nästan direkt "veteprickar" runt munnen... Bajs också!!!!

Dessutom fick hon springa bar i gräset idag

• Tibell

Vilket resulterade i massa prickar och eksem på kroppen + röda och irriterade ögon :(

Ska bli spännande att se vad allergitesterna visar på onsdag.
    Om det rör sig om allergi ( som för mig och Tilde ) eller bara känslig hud..

• Molina

Känner någon av pollen nu?
    Verkar inte det lite sent på säsongen! Mina ögon bara rinner och kliar fy jätte jobbigt.

• Miralicia
    Molina skrev 2011-08-27 22:48:59 följande:
    Känner någon av pollen nu?
    Verkar inte det lite sent på säsongen! Mina ögon bara rinner och kliar fy jätte jobbigt.
    Gråbo?
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • annakoh1209

jag reagerar kraftigt ute om det har precis regnat o det är på väg o ska torka upp rejält jobbigt, 
    någon som har det så? även när vi diskar eller badar så reagerar min kropp med klåda 

• Molina
    Miralicia skrev 2011-08-28 02:17:08 följande:
    Gråbo?
    Åhh är det Gråbo ute nu! Det förklarar ett och annat TACK....