• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi
    mithrandil skrev 2011-09-06 10:01:55 följande:
    Tänkte börja med att ge Alexander mjölkprodukter här hemma igen. eller ja, provocera menar jag.
    vad är det bäst att börja med? Börjar man med laktosfritt? Är det bäst att ge mjölk att dricka eller ost eller annan mjölkprodukt? Är själv nästan helt säker på att han tål mjölk.

Nån som hittar bovetemjöl som inte innehåller spår av soja numera? Har inte sett en enda förpackning på evigheter så jag funderar på om de ändrat något på risenta.
    Brukar också göra välling på bovetemjöl. Har missat att det står kan innehålla spår av soja. Det var mamma som upptäckte det! Står ju långt ner! Så nu ger vi inte det längre, gör majs välling! Känns som att det blir tjockare o mer mättande på bovetemjöl......
    Loke 11/1-11
  • skånegås
    annakoh1209 skrev 2011-09-02 12:24:48 följande:
    min läkare ringde imorse och berättade om provsvaren till en viss del

jag är inte pollenallergiker, pälsdjursallergiker, eller allergisk emot någon form av blommor

men jag får tyvärr vänta en vecka till innan jag får reda på vilket födoämne jag reagerar på det kunde hon inte mig svar på idag ,nu blir jag väldigt rädd, hur ska jag våga äta allt?

hur ska jag våga känna mig trygg i vad jag äter under den veckan jag väntar på svaret?  
    MIn läkare sa att proverna visar inte på varken pollen eller pälsdjursallergi, men du kan ju vara allergisk mot det ändå, det verkar ju som det... Så klok blev man av det...

Hej! Har en son på 5 mån som är allergisk mot soja- och mjölkprotein. Jag ammar nästan helt, han har börjat gnaga på lite frukt och grönsaker. Sonen reagerar först tre dygn efter att jag ätit något olämpligt, finns det fler här med så sena reaktioner??
  • annakoh1209
    skånegås skrev 2011-09-06 13:18:28 följande:
    MIn läkare sa att proverna visar inte på varken pollen eller pälsdjursallergi, men du kan ju vara allergisk mot det ändå, det verkar ju som det... Så klok blev man av det...

Hej! Har en son på 5 mån som är allergisk mot soja- och mjölkprotein. Jag ammar nästan helt, han har börjat gnaga på lite frukt och grönsaker. Sonen reagerar först tre dygn efter att jag ätit något olämpligt, finns det fler här med så sena reaktioner??
    nej det är något födoämne jag reagerar på 
    men även gräs gör det svårt för mig att vara ute om jag inte har fått i mig Clarityn (allergitablett) så jag ska kräva ett pricktest faktiskt
  • annakoh1209

det är så irriterande med våran vårdcentral 

hon påstår att det är inte allvarligt att vara allergisk emot något födoämne 

• t0va
    annakoh1209 skrev 2011-09-06 14:17:01 följande:
    det är så irriterande med våran vårdcentral 

hon påstår att det är inte allvarligt att vara allergisk emot något födoämne 

Tillåt mig skratta åt dem... min vårdcentral sa att astma inte var något man behövde kolla upp heller så jag fick ingen tid trots att de har en astmasköterska. Jag var välkommen in ifall jag hade ett anfall så kunde de titta på det. Jag hälsade att ifall jag har ett anfall så åker jag till akuten istället för att gå dit och sitta i kö och vänta. 

Jag sökte till en privat vårdcentral som hade så man inte behövde stå listad hos dem för att få tid och där togs allt på allvar, sen när vi hade vårdval i landstinget så bytte vi vårdcentral till en annan privat. Vet inte hur det ser ut hos dig, men man vill ju bli tagen på allvar.  Hoppas du får rätt hjälp. 
  • skånegås

Ja hur allvarligt det är beror väl på symtomen man får. Lite kli i ögonen är kanske inte så allvarligt kanske, men svullnar halsen igen... Sen är det ju inte säkert att det hjälper att testa. Man kan ju vara allergisk även om testerna inte visar det, så som jag uppenbarligen är. Clarityn är för mig som värsta dopingpreparatet Orkar hur mycket som helst. Det var jättehäftigt när jag provade första gången för 1,5 år sedan. Efter en halvtimme började det pirra i halsen och jag blev rädd att jag skulle svullna igen, men en kvart senare var det helt fantastiskt, jag kunde andas helt utan att anstränga mig Att springa min vanliga halvmilsrunda gjorde mig inte ens andfådd!!!

Fick tydligen inte ta det nu när jag ammar bara.. så jag fick antihistaminnässpray (rekordlångt ord ) som jag blir supertrött av Så i år försöker jag klara mig utan. Men själv tror jag det är lite katt (har en här hemma), lite pollen (slutet av april-maj) och gråbo. Är det björkpollen som finns då och ger korsreaktion med gråbo?

• annakoh1209

jag förklarade för dem att jag får ont i magen o att jag inte kan leva som en normal människa när jag inte får reda på något
    jag är inte mjölkallergiker o äggallergiker, sa dem men det är något annat samma svar fortfarande, tydliggen hade labbet upptäckt ett födoämne jag var allergisk emot som dem inte testar folk för så på så vis är jag glad att jag ringde dit idag igen
    men jag äter knappt något för jag vet ej om det är tillåtet eller om det är förbjudet sa jag till dem

då fick jag till svars att ett dygn utan mat dör du inte av sa dem

när vi skulle ha reda på 5åringens svar då visade det sig att dem hade fått tillbaka svaren efter en vecka redan men ingen ringde oss utan vi ringde själva då hade det gått 2 veckor varav en vecka i deras dator.
    sen med min sambo tog det 3veckor det visade det sig att hans svar hade legat där hos dem i 2veckor när vi ringde. nu är jag inne på andra veckan imorgon

• Tibell

Har han fler eller bara dessa ?

Skulle ju kunna vara nässelutslag men tycker de är för bleka ?
    Loppbett?