• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

Just ja.. han är helt frisk.
    Ingen förkylning eller andra tecken på infektion.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Ja du ska absolut be om pricktest! Visar det inte på mjölk vore det jätte märkligt. Har aldrig hört om barn med omedelbara reaktioner ( såsom nässelutslag ) där det inte visat sig på pricktest... Fast det kanske finns ändå :)
    Men tycker absolut ni ska testa!

Nässelutslagen kommer nog fortsätta så länge han har mjölk kvar i kroppen.
    Och eftersom han hann få i sig en rätt stor och koncentrerad mängd tar det nog ett tag :(
    Hoppas natten går bra

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-09-06 20:21:22 följande:
    Ja du ska absolut be om pricktest! Visar det inte på mjölk vore det jätte märkligt. Har aldrig hört om barn med omedelbara reaktioner ( såsom nässelutslag ) där det inte visat sig på pricktest... Fast det kanske finns ändå :)
    Men tycker absolut ni ska testa!

Nässelutslagen kommer nog fortsätta så länge han har mjölk kvar i kroppen.
    Och eftersom han hann få i sig en rätt stor och koncentrerad mängd tar det nog ett tag :(
    Hoppas natten går bra
    Läkaren sa att tavegylen skulle göra honom trött så förhoppningsvis kommer han att sova. Annars får han sova brevid mig och då brukar det vara lugnt.

Läkaren sa även att om man har nässelutslag så är det en kraftig reaktion och att han lika gärna skulle kunna få anafylaktisk chock. Är det verkligen så illa?
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-09-06 20:32:18 följande:
    Läkaren sa att tavegylen skulle göra honom trött så förhoppningsvis kommer han att sova. Annars får han sova brevid mig och då brukar det vara lugnt.

Läkaren sa även att om man har nässelutslag så är det en kraftig reaktion och att han lika gärna skulle kunna få anafylaktisk chock. Är det verkligen så illa?
    Oj ingen aning =0 Har aldrig reflekterat över att nässelutslag skulle vara en kraftig reaktion ?? Det går ju över rätt snabbt,,ser dock otäckt ut men ska ju vara ofarligt ? Eftersom man även kan få nässelutslag av helt andra anledningar.
    Till kraftiga reaktioner räknar jag : Våldsamma kräkningar, andningssvårigheter, svullnad i ansikte tex
    Men visst skulle han kunnat ha fått en chock, det kan man få av alla livsmedel

Hoppas ni kan bli lite klokare efter pricktestet sen
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-09-06 20:46:39 följande:
    Oj ingen aning =0 Har aldrig reflekterat över att nässelutslag skulle vara en kraftig reaktion ?? Det går ju över rätt snabbt,,ser dock otäckt ut men ska ju vara ofarligt ? Eftersom man även kan få nässelutslag av helt andra anledningar.
    Till kraftiga reaktioner räknar jag : Våldsamma kräkningar, andningssvårigheter, svullnad i ansikte tex
    Men visst skulle han kunnat ha fått en chock, det kan man få av alla livsmedel

Hoppas ni kan bli lite klokare efter pricktestet sen
    Jag får googla. Men man blev lite rädd när han sa så.
  • mithrandil

Hittade detta på growingpeople. Usch och fy säger jag bara. Jag som trodde Amanda var den som hade störst besvär av mjölk.

"Allergiska nässelutslag kan ibland utvecklas till ett svårare sjukdomstillstånd med andningsbesvär och i värsta fall anafylaktisk chock."

• Sousafon
    mithrandil skrev 2011-09-06 21:08:59 följande:
    Hittade detta på growingpeople. Usch och fy säger jag bara. Jag som trodde Amanda var den som hade störst besvär av mjölk.

"Allergiska nässelutslag kan ibland utvecklas till ett svårare sjukdomstillstånd med andningsbesvär och i värsta fall anafylaktisk chock."
    Ja, men det var lite väl dramatiskt av läkaren att säga så. Visst, nässelutslag kan vara ett av symptomen på kraftig allergisk reaktion som leder till anafylaktisk chock, men det behöver ju inte vara det.

Min son får nässelutslag när han får kraftiga reaktioner. Då är det första symptomet (förutom kli i halsen) och sedan följer kräkning, svullnad i ansiktet mm. (Hu, vill knappt tänka på det.) Men han har också fått nässelutslag när han ätit saker som han är mindre allergisk mot, och då bara fått nässelutslag.

Men visst ska du vara mycket försiktig med mjölk nu och dessutom få gjort tester.
  • annakoh1209

ibland kan man få noll respekt för Vårdcentralen

inte nog med att jag inte får reda på vad jag får lov o äta o inte äta
    så har jag nu hostat i 3veckor nu o det blir inte bättre o jag bad om en koll ifall jag har fått astma som min mamma fick i vuxen ålder också

dem säger nej det går över
    och det sa dem för 1 veckas sedan o jag skulle ringa tillbaka om det inte blev bättre vilket jag gjorde nu på morgonen

• mithrandil
    Sousafon skrev 2011-09-07 08:41:47 följande:
    Ja, men det var lite väl dramatiskt av läkaren att säga så. Visst, nässelutslag kan vara ett av symptomen på kraftig allergisk reaktion som leder till anafylaktisk chock, men det behöver ju inte vara det.

Min son får nässelutslag när han får kraftiga reaktioner. Då är det första symptomet (förutom kli i halsen) och sedan följer kräkning, svullnad i ansiktet mm. (Hu, vill knappt tänka på det.) Men han har också fått nässelutslag när han ätit saker som han är mindre allergisk mot, och då bara fått nässelutslag.

Men visst ska du vara mycket försiktig med mjölk nu och dessutom få gjort tester.
    Tack!!! Verkligen. Känns lite tryggare nu.
    Ja, ibland uttrycker de sig ganska så klantigt måste jag medge.
  • LokesMammi
    annakoh1209 skrev 2011-09-07 09:02:16 följande:
    ibland kan man få noll respekt för Vårdcentralen

inte nog med att jag inte får reda på vad jag får lov o äta o inte äta
    så har jag nu hostat i 3veckor nu o det blir inte bättre o jag bad om en koll ifall jag har fått astma som min mamma fick i vuxen ålder också

dem säger nej det går över
    och det sa dem för 1 veckas sedan o jag skulle ringa tillbaka om det inte blev bättre vilket jag gjorde nu på morgonen

JAg misstänker att min son har astma. JAg fick det när jag var 11mån. Han har inte svårt o andas men han hostar. Hans hosta låter som min hosta när jag har svårt o andas. Ingen lystna på mig, dom hörde ingen astma när de lyssnade på hans lungor. Det var barnläkaren vi har idag som frågade om han hostar på natten, o det gjorde han. Då fick jag testa astma spray o han hostar mindre!
    Loke 11/1-11