• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    LokesMammi skrev 2011-10-13 21:46:24 följande:
    Jag känner av tomat om jag äter en hel. Men på mig så kliar det bara runt munnen. Men jag klarar av o äta krossade tomater o ketchup o tomat i sallad. Kan vara en överkänslighet bara. Blir han röd även med krossade tomater o ketchup?
    Inte vad vi har märkt, men han har inte fått så mycket av det, bara kokat köttfärs i osv. Ska nog testa att ge lite mer sås nästa gång och se om det blir samma. Han verkade inte ha ont av det, såg bara lite fel ut. 

Han har blivit röd av coctailtomater, men bara de som min mamma köpte så det kanske är olika. 

Han älskar tomater, och idag när jag stod och plockade ett gäng till våran middag så lyckades han ta en tomat och när jag kollade till honom satt han glatt i kundvagnen och käkade. Ibland är det tur att man självscannar så vi vägde den tomaten också så fick han fortsätta mumsa. Blir sånt skrik annars, bra att ungen stjäl frukt och grönt och inte godis ;)

• Jasusu

Phu..jag får fortsatt vårdbidrag. Spännande o se hur de har räknat på våra merkostnader och om det är 1 eller 2 år de beviljat för.

• tes 75

The luckiest:
    Vår son käkade en hel krita på dagis en gång, sedan var han väldigt orolig på natten och sov inte mycket, på morgonen kom kritan ut bakvägen och efter det var han gladare. Nu vet jag inte om det berodde på allergi eller bara att kritan i sig var svårsmält. Kan tänka mig att många utan allergier också skulle må lite tjyvens med en hel krita i magen..

• SOL123

Behöver lite expertråd.
    jag har en son som reagerar med HEMSKT röda kinder när det blir ett visst väder ute. Han är 3 år gammal och han har varit såhär sedan han var nyfödd. Förra året var han KNALLRÖD från september-april! Jag har hittat olika salvor, bl a Weledas sån där vind och vattensalva eller vad den heter. Den ska ju vara utan vatten så det inte riskerat att frysa.

Vet inte om det är detta som kallas köldallergi?? Han blir nästan lila om kinderna och det sitter i hela tiden mer eller mindre så det går inte bort när han kommer in.
    I går när jag hämtade på dagis så var han knallröd och då var det ändå 8 plusgrader ute undrar hur vintern kommer bli när det redan börjar NU vid + 8 grader! Nu går det dock bort efter några timmar.

Han får liksom som sprickor eller vad man ska säga i huden, ska se om jag kanske kan lägga in en bild så småningom...
    Några råd och tips?

• mithrandil
    t0va skrev 2011-10-13 21:00:55 följande:
    Theo blir röd runt munnen av tomater, BVC säger att det är övergående men nu har det ju hållt på i flera månader. Idag snodde han en tomat på ica när jag tittade bort och satte i sig hela den och är jätteröd i stora områden. Är det allergi eller "bara" överkänslighet, ska vi försöka hoppa över tomat också? 

Amanda blir också knallröd av tomat och får massa röda prickar. (det gäller alla former av tomat. Ketchup, krossade och puré) men jag fortsätter ge det ändå. Det röda försvinner efter ett tag och hon verkar inte besvärad utav det.
    Märker inte heller några andra symtom som att hon blir mer skrikig eller att hon blir dålig i magen.

Själv känner jag att jag inte kan sluta upp med allting som hon får lite rodnad eller lite prickar av för då skulle hon nog inte kunna äta nånting alls nästan. Men däremot så försöker jag att inte överkonsumera, utan hålla det inom rimliga gränser. Annars kanske det kan bli värre än bara lite rodnad. :)    
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-10-14 10:49:25 följande:
    Amanda blir också knallröd av tomat och får massa röda prickar. (det gäller alla former av tomat. Ketchup, krossade och puré) men jag fortsätter ge det ändå. Det röda försvinner efter ett tag och hon verkar inte besvärad utav det.
    Märker inte heller några andra symtom som att hon blir mer skrikig eller att hon blir dålig i magen.

Själv känner jag att jag inte kan sluta upp med allting som hon får lite rodnad eller lite prickar av för då skulle hon nog inte kunna äta nånting alls nästan. Men däremot så försöker jag att inte överkonsumera, utan hålla det inom rimliga gränser. Annars kanske det kan bli värre än bara lite rodnad. :)    
    Precis, lite så känner jag med, och tomat har vi ju i så mycket för att få lite smak och han älskar det. 
    Får se till att han inte snor fler tomater i affären utan håller sig till äpple och banan ;)

Idag fick han ingen mat på förskolan, eller det var pannkaka och vikarie i köket... personalen sa att hon hade kommit in och sagt att det inte gick något bra, "det såg ut som torra taxöron" var kommentaren. Så han hade fått äta frukt. Som tur var så hämtade jag ändå vid 13 idag och ringde innan för att få veta om han hade sovit något så då berättade de om maten, så jag hade med en flaska välling. Den slukade han på rekordtid, så han var nog hungrig.

Tänkte jag skulle ställa en burk med välling i hans fack, så de kan blanda till och ge ifall han äter dåligt. Är ju svårt att ge honom annat också, sallad blir man ju inte direkt mätt på. Smörgås äter han inte.  
  • Kavat
    Jasusu skrev 2011-10-14 06:42:18 följande:
    Phu..jag får fortsatt vårdbidrag. Spännande o se hur de har räknat på våra merkostnader och om det är 1 eller 2 år de beviljat för.
    Grattis!
    Sorry jag har inte hunnit med och glömt. Skäms  Vill du fortfarande ha? Tänkte jag skulle mailat över, men du kan väl säga till nästa gång i annat fall eller hojta om det nu inte är ok som ni fått beviljat. Då kanske inte väggen är så nära här... Obestämd
  • Kavat
    SOL123 skrev 2011-10-14 08:38:59 följande:
    Behöver lite expertråd.
    jag har en son som reagerar med HEMSKT röda kinder när det blir ett visst väder ute. Han är 3 år gammal och han har varit såhär sedan han var nyfödd. Förra året var han KNALLRÖD från september-april! Jag har hittat olika salvor, bl a Weledas sån där vind och vattensalva eller vad den heter. Den ska ju vara utan vatten så det inte riskerat att frysa.

Vet inte om det är detta som kallas köldallergi?? Han blir nästan lila om kinderna och det sitter i hela tiden mer eller mindre så det går inte bort när han kommer in.
    I går när jag hämtade på dagis så var han knallröd och då var det ändå 8 plusgrader ute undrar hur vintern kommer bli när det redan börjar NU vid + 8 grader! Nu går det dock bort efter några timmar.

Han får liksom som sprickor eller vad man ska säga i huden, ska se om jag kanske kan lägga in en bild så småningom...
    Några råd och tips?
    Vet att apoteket har någon salva, men jag minns inte namnet... Någon annan kanske har tips här. Tänkte att ni skulle kunna prova om den är bättre.

Jag har faktiskt ingen erfarenhet, hoppas någon annan här kan hjälpa till. Funderar på vems barn som hade köldallergi? Kommer ni andra ihåg? Hoppas hon ser detta.
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-10-14 14:02:56 följande:
    Precis, lite så känner jag med, och tomat har vi ju i så mycket för att få lite smak och han älskar det. 
    Får se till att han inte snor fler tomater i affären utan håller sig till äpple och banan ;)

Idag fick han ingen mat på förskolan, eller det var pannkaka och vikarie i köket... personalen sa att hon hade kommit in och sagt att det inte gick något bra, "det såg ut som torra taxöron" var kommentaren. Så han hade fått äta frukt. Som tur var så hämtade jag ändå vid 13 idag och ringde innan för att få veta om han hade sovit något så då berättade de om maten, så jag hade med en flaska välling. Den slukade han på rekordtid, så han var nog hungrig.

Tänkte jag skulle ställa en burk med välling i hans fack, så de kan blanda till och ge ifall han äter dåligt. Är ju svårt att ge honom annat också, sallad blir man ju inte direkt mätt på. Smörgås äter han inte.  
    Fy fan va dåligt! Jag hade blivit vansinnig om de inte ringt mig och berättat det direkt så att jag fick avgöra själv om jag tyckte att en frukt räckte som lunch eller om jag ville komma och hämta tidigt eller så. Kanske bäst att laga lite mat hemma och ställa in i portioner i deras frys? Så en stackars ettåring slipper äta frukt medans de andra äter pannkakor. :(

Amanda har ersättning på dagis då hon dricker det som måltidsdryck till mellanmål och även till lunch om hon vill ha mjölk. Ser helst att hon dricker sin ersättning istället för risdryck tex eftersom den är mer berikad. Dessutom har jag sagt det att om hon inte vill äta sin lunch så ska de ge henne en flaska ersättning istället.    
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23