• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Molina

Är det någon här som har koll på olika riktvärden angående mjölk????
    En kollega till mig sa att om någon produkt innehåller mindre än 0,5g mjölk räknas det som att en som har mjölkallergi ska kunna äta?
    Min tjej har ju ganska svår mjölkallergi så henne testar jag inte på men kan vara roligt att veta till framtiden om hennes allergi bli mindre.

• mithrandil
    Molina skrev 2011-10-12 22:13:22 följande:
    En kollega till mig sa att om någon produkt innehåller mindre än 0,5g mjölk räknas det som att en som har mjölkallergi ska kunna äta?
    Min tjej har ju ganska svår mjölkallergi så henne testar jag inte på men kan vara roligt att veta till framtiden om hennes allergi bli mindre.

Har aldrig hört att det finns sådana riktlinjer när det gäller mjölk.
    Däremot gällande glutenintolerans, men då mäts det ju inte i g.

Skulle inte ge min mjölkallergiska dotter något med mjölk förutom när man provocerar och då som tex smör på riskakan. :)   
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    nej, men endel som har mjölkallergi kan klara en mindre mängd mjölk tex. i mat men inte fixa att dricka. Men man kan inte säga så rent generellt. Endel med mjölkallergi fixar inte vanlig mjölkfri ersättning som baseras på mjölk men där man ändrar så det man reagerar på i vanliga fall inte fungerar som det brukar. Utan man måste undvika även sådant. 

• Molina
    mithrandil skrev 2011-10-12 22:15:48 följande:
    Har aldrig hört att det finns sådana riktlinjer när det gäller mjölk.
    Däremot gällande glutenintolerans, men då mäts det ju inte i g.

Skulle inte ge min mjölkallergiska dotter något med mjölk förutom när man provocerar och då som tex smör på riskakan. :)   
    Åh nej skulle aldrig testa på min tjej, hon har för svår allergi.
    Men jag reagerade för jag har aldrig hört något sådant förut jag heller förutom när det gäller för gluten.
    Då måste hon ha förväxlat gluten/mjölk som jag sa men hon envisades med att det gällde just mjölk.

Tova: Jag har så jag kan inta små mängder mjölk men inte att dricka ren mjölk eller fil på gränsen till att jag fixar ost, medans min dotter klassas som svår allergi eller rättare sagt hon får blockade luftvägar vid mjölkintag, vi har sett hur en sån reaktion kan bli och fy så visst kan en mjölkallergi vara så olika från person till person.

Tack för att ni finns!
  • Miralicia
    Den som påstår det har nog kanske blandat ihop det här med mjölkallergi och laktosintolerans fats det handlar då om helt andra siffror som klassar laktosinnehåll efter.

För att räknas som laktosfritt så ska det vara <0,01 g laktos/100 g, låglaktosprodukter ligger på <1 g laktos/100 g

0,5 g mjölk låter kanske som rätt minimal mängd, men till "fel" mjölkallergiker kan det vara en oerhörd enorm dos som kan ge katastrofala följder. Finns tex rapporter hos livsmedelsverket om där odeklarerat mjölkprotein har orsakat svåra reaktioner - i ett fall så var det en dos som uppskattades till 0,9 mg som ledde till anafylaktisk reaktion som krävde omedelbar akutvård och ett annat exempel på odeklarerat mjölkprotein där en dos som uppskattades till 60 mg ledde till dödsfall pga anafylaxi - så att det ska vara säkert för en mjölkallergiker att äta allt som innehåller mindre än 0,5 g = 500 mg mjölk är skitsnack. Vissa som kanske inte får några uppenbara symtom förrän efter en längre tids upprepat intag kan säkert klara av det vid något enstaka tillfälle utan att det ger några uppenbara symtom medan det kan få katastrofala följder för en annan.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Molina skrev 2011-10-12 22:47:39 följande:
    Åh nej skulle aldrig testa på min tjej, hon har för svår allergi.
    Men jag reagerade för jag har aldrig hört något sådant förut jag heller förutom när det gäller för gluten.
    Då måste hon ha förväxlat gluten/mjölk som jag sa men hon envisades med att det gällde just mjölk.

Tova: Jag har så jag kan inta små mängder mjölk men inte att dricka ren mjölk eller fil på gränsen till att jag fixar ost, medans min dotter klassas som svår allergi eller rättare sagt hon får blockade luftvägar vid mjölkintag, vi har sett hur en sån reaktion kan bli och fy så visst kan en mjölkallergi vara så olika från person till person.

Tack för att ni finns!
    gränsvärdet för att få räknas som glutenfritt är att gluteninnehållet måste vara mindre än 20 mg/kg

Så inte ens där finns det något som liknar 0,5 g
  • Allrona

Älsklingen87 - vet hur det är att inte riktigt hinna med sig själv Jag gick i två år med migrän genomsnitt 3 dagar i veckan. Gjorde ett par halvtappra försök att söka hjälp, fick ett par mediciner som inte hjälpte men orkade inte ta det vidare. Åt stark migränmedicin 3-4 dagar i veckan och var såååå otroligt seg och trött av den. Vändningen var på semestern när jag insåg att min migrän faktiskt förstörde min semester helt (och påverkade helt klart resten av familjens också). När vi kom hem googlade jag lite och hittade många som hade blivit bättre genom LCHF. Dagen efter började jag och blev bättre direkt Nu undrar jag bara varför jag väntade så länge när det var så enkelt!

Jag har också blåsor men oftast på fingrar, armbågar och tår. Ibland även på armarna. Det har jag inte sökt hjälp för, men det kommer nog snart

• Blå Flygare
    Miralicia skrev 2011-10-12 23:08:48 följande:
    gränsvärdet för att få räknas som glutenfritt är att gluteninnehållet måste vara mindre än 20 mg/kg

Så inte ens där finns det något som liknar 0,5 g
    Vad är gränsvärdet för att kalla något alkoholfritt? Är inte det 0,5volym%??
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2011-10-13 09:12:57 följande:
    Vad är gränsvärdet för att kalla något alkoholfritt? Är inte det 0,5volym%??
    Jo, alkoholfri öl har en alkoholhalt på högst 0,5%