• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    The Luckiest skrev 2011-10-13 11:25:39 följande:

Frågar igen.

Någon som vet vad det är man är allergisk mot som finns i kritor o pärlor? 

Har ingen aning faktiskt
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Blå Flygare
    The Luckiest skrev 2011-10-13 11:25:39 följande:

Frågar igen.

Någon som vet vad det är man är allergisk mot som finns i kritor o pärlor? 

Inget skulle jag tro. De ville nog bara fråga för att vara på den säkra sidan. Om ett barn behöver egna kritor/pärlor beror det nog på kontamination pga för dålig handhygien efter måltider.
  • FenomenaA
    mithrandil skrev 2011-10-12 11:02:17 följande:
    Har en snabb fundering.
    Hur gör vi med 18mån vaccinet till Amanda?
    Hon är aldrig testad mot ägg, men reagerade på barnmatsburk som kunde innehålla spår av ägg vid 3 olika tillfällen. Efter det så har vi inte gett mer ägg, eller ens haft det hemma. Ska jag be om att få testa henne först eller ska vi göra på något annat vis? vad kan hända om hon är allergisk mot ägg och får vaccinet?
    Sonen är konstaterat äggallergisk och fick ta det som vanligt på BVC, efter konsultation med barnallergimottagningen. Jag bad dock att få sitta i väntrummet i ca 40 min efteråt för säkerhets skull.
  • mithrandil
    FenomenaA skrev 2011-10-13 15:10:07 följande:
    Sonen är konstaterat äggallergisk och fick ta det som vanligt på BVC, efter konsultation med barnallergimottagningen. Jag bad dock att få sitta i väntrummet i ca 40 min efteråt för säkerhets skull.

Tack! Ja, då ska det nog gå bra. :)
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Bobbosmamma
    Miralicia skrev 2011-10-13 20:00:27 följande:
    Appropå IgG och diskussionen om det härom veckan:
    Här finns ett "position paper" från EAACI (European Association of Allergy and Clinical Immunology) om varför IgG-tester inte är att rekommendera för allergidiagnostik:
    eaaci.net/attachments/877_EAACI%20Task%20Forc...
    En sån koll du har du :)
  • Miralicia
    Bobbosmamma skrev 2011-10-13 20:19:03 följande:
    En sån koll du har du :)
    Att jag hittat just den idag beror på att jag just idag har suttit och letat på deras hemsida efter ett annat "position paper" ang klassificering/terminologi/definitioner som vi ska använda till del av bakgrunden i vårt examensarbete Flört
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va

Theo blir röd runt munnen av tomater, BVC säger att det är övergående men nu har det ju hållt på i flera månader. Idag snodde han en tomat på ica när jag tittade bort och satte i sig hela den och är jätteröd i stora områden. Är det allergi eller "bara" överkänslighet, ska vi försöka hoppa över tomat också? 

• Molina
    Miralicia skrev 2011-10-12 23:06:43 följande:
    Den som påstår det har nog kanske blandat ihop det här med mjölkallergi och laktosintolerans fats det handlar då om helt andra siffror som klassar laktosinnehåll efter.

För att räknas som laktosfritt så ska det vara <0,01 g laktos/100 g, låglaktosprodukter ligger på <1 g laktos/100 g

0,5 g mjölk låter kanske som rätt minimal mängd, men till "fel" mjölkallergiker kan det vara en oerhörd enorm dos som kan ge katastrofala följder. Finns tex rapporter hos livsmedelsverket om där odeklarerat mjölkprotein har orsakat svåra reaktioner - i ett fall så var det en dos som uppskattades till 0,9 mg som ledde till anafylaktisk reaktion som krävde omedelbar akutvård och ett annat exempel på odeklarerat mjölkprotein där en dos som uppskattades till 60 mg ledde till dödsfall pga anafylaxi - så att det ska vara säkert för en mjölkallergiker att äta allt som innehåller mindre än 0,5 g = 500 mg mjölk är skitsnack. Vissa som kanske inte får några uppenbara symtom förrän efter en längre tids upprepat intag kan säkert klara av det vid något enstaka tillfälle utan att det ger några uppenbara symtom medan det kan få katastrofala följder för en annan.
    Tack för information! Tyvärr tillhör min dotter just dom som inte under nå omständigheter ska få isig mjölk, inte ens i små mängder.
    Vet inte vart hon fått eller hört det ifrån och diskussionen blev ganska häftig just över att jag sitter med ett barn med mjölkallergi och hon har ingen som helst allergi.
  • LokesMammi
    t0va skrev 2011-10-13 21:00:55 följande:
    Theo blir röd runt munnen av tomater, BVC säger att det är övergående men nu har det ju hållt på i flera månader. Idag snodde han en tomat på ica när jag tittade bort och satte i sig hela den och är jätteröd i stora områden. Är det allergi eller "bara" överkänslighet, ska vi försöka hoppa över tomat också? 
    Jag känner av tomat om jag äter en hel. Men på mig så kliar det bara runt munnen. Men jag klarar av o äta krossade tomater o ketchup o tomat i sallad. Kan vara en överkänslighet bara. Blir han röd även med krossade tomater o ketchup?
    Loke 11/1-11