• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    Jasusu skrev 2011-10-12 12:48:09 följande:
    Någon som vill dela med sig om vad ni har uppget för merkostader gällande kosten när ni sökt vårdbidrag?
    Merkostnad för mjölkfri enl shablon plus risdryck enl. mina beräkningar. 
    Glutenfritt - fick avslag, man får ju vissa saker på anvisning.
    Extra tvätt - tror det var 8:- per maskin de räknade.
    Medicin upp till högkostnadsskyddet.
    (krämer man inte kan få på recept men som läk intygar behovet av)
    (kalciumtabletter/kosttillskott som läk/dietist rekommenderat men inte skrivit recept på)

Det är vad jag kommer på på fri hand. 
  • Jasusu

Räknade ni ut summor eller lät ni dem räkna fritt?

Någon som vet hur mycket en påse rapsy frutty beräknas bli utblandat? 

• Blå Flygare
    Jasusu skrev 2011-10-12 14:58:28 följande:
    Räknade ni ut summor eller lät ni dem räkna fritt?

Någon som vet hur mycket en påse rapsy frutty beräknas bli utblandat? 
    Räknade ut. De vill att man anger ett visst belopp man söker för.
  • Tibell

Ni som kan det allra mesta här inne :)
    Har ni själva eller känner någon som lider av magkattarr ?
    Isåfall, vet ni om man har problem dagligen ? Eller ska det liksom gå i vågor ?

• Allrona

Älsklingen87 - jag har magkatarr, eller för många år sedan hette det så, nu heter det att jag har IBS :-/ Båda har kommit och gått, har haft perioder när jag varit helt bra och perioder när jag mår helt kass och allt där i mellan

• Allrona

Ont i magen, svullen, gasig, hård/lös mage (går i perioder), akuta toalettbesök trots att jag inte är lös, sura uppstötningar/halsbränna. Kan ha glömt ngt Oftast inte allt samtidigt utan det går i perioder. Ont i magen har jag väl iof nästan jämt! MEN sen ca 2,5 månad tillbaka äter jag LCHF och är såååå mycket bättre. Började eg med LCHF för att min migrän skulle bli bättre och det blev den, bättre mage fick jag på köpet

• 2små2stora
    Allrona skrev 2011-10-12 20:19:35 följande:
    Ont i magen, svullen, gasig, hård/lös mage (går i perioder), akuta toalettbesök trots att jag inte är lös, sura uppstötningar/halsbränna. Kan ha glömt ngt Oftast inte allt samtidigt utan det går i perioder. Ont i magen har jag väl iof nästan jämt! MEN sen ca 2,5 månad tillbaka äter jag LCHF och är såååå mycket bättre. Började eg med LCHF för att min migrän skulle bli bättre och det blev den, bättre mage fick jag på köpet
    Samma som för min man, alla magbesvär och små eksem försvann med LCHF.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-10-12 20:19:35 följande:

Är inte symtom på magkatarr sura uppstötningar, halsbränna och smärta i mage?
    Har då aldrig hört att magkatarr påverkar konsistensen på avföringen? Låter ju mer som allergi i mina öron (eller ögon då) :)

älsklingen: min magkatarr kommer och går. Beror lite på vad jag äter och dricker.
    För mycket kaffe eller apelsin sätter absolut igång det ifall jag redan har besvär av det. stress likaså.

Har långa perioder utan och så kan det dyka upp när som helst igen.       
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-10-12 20:02:39 följande:
    Ni som kan det allra mesta här inne :)
    Har ni själva eller känner någon som lider av magkattarr ?
    Isåfall, vet ni om man har problem dagligen ? Eller ska det liksom gå i vågor ?
    Jag fick losec mot magsår för kraftig magkatarr för 15 år sedan. Hade ibs enligt läkaren för ett par år sedan. Det var glutenintolerans. Jag har aldrig sura uppstötningar längre och magen är betydligt stabilare den med. Men knaset med magen denna gång visade sig bero på sköldkörtelproblem och problemet med ämnesomsättning.
    Men den historian har du ju hört...

Hur mår du egentligen och vad äter du/äter du inte nu? Hjärta

Det är måååånga mammor (och pappan här hemma) här inne nu för övrigt med veteallergiska barn som inte längre tål vete...