• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    t0va skrev 2011-10-14 14:02:56 följande:
    Precis, lite så känner jag med, och tomat har vi ju i så mycket för att få lite smak och han älskar det. 
    Får se till att han inte snor fler tomater i affären utan håller sig till äpple och banan ;)

Idag fick han ingen mat på förskolan, eller det var pannkaka och vikarie i köket... personalen sa att hon hade kommit in och sagt att det inte gick något bra, "det såg ut som torra taxöron" var kommentaren. Så han hade fått äta frukt. Som tur var så hämtade jag ändå vid 13 idag och ringde innan för att få veta om han hade sovit något så då berättade de om maten, så jag hade med en flaska välling. Den slukade han på rekordtid, så han var nog hungrig.

Tänkte jag skulle ställa en burk med välling i hans fack, så de kan blanda till och ge ifall han äter dåligt. Är ju svårt att ge honom annat också, sallad blir man ju inte direkt mätt på. Smörgås äter han inte.  

ang tomat; vår dotter har blivit alldeles skinnflådd, röd & prickig på snippan & i rumpan efter hon ätit köttfärssås med ett par färska tomater i. så man kan tydligen vara väldigt känslig, även om det inte anses vara en allergi! alt så är det buljongen eller morot hon reagerat på, men mest troligt tomaten..
  • Tibell

Bella är med väldigt känslig för tomat ( i all dess form ). Hon får massa eksem och blir urkass i magen. Så här hemma är det tomat förbud
    Jag klarar heller inte av tomat egentligen men äter det ändå ibland..det är ju sååå gott
    Får kli och sveda på läppar och i hals. Sen får jag blåsor/sår på insidan av läpparna..

• Jasusu
    Kavat skrev 2011-10-14 14:06:34 följande:
    Grattis!
    Sorry jag har inte hunnit med och glömt. Skäms  Vill du fortfarande ha? Tänkte jag skulle mailat över, men du kan väl säga till nästa gång i annat fall eller hojta om det nu inte är ok som ni fått beviljat. Då kanske inte väggen är så nära här... Obestämd

Jag vill gärna ha,när du har tid,lust och ork! Nu är det ju ingen bråtska iom att vi fick beviljat. Det är merkostnaderna jag är nyfiken på,då jag inte riktigt har koll på om våra yrkanden är rimliga
  • Jasusu

Det känns som att förskolan borde ha mat i frysen som de kan plocka fram när dagens mat inte duger. Det är inte okej att vi föräldrar ska behöva komma med matlådor för att de inte fixar det.
    Jag har hjälpt förskola och skola med bra recept och tipsat om böcker,men jag kräver nu att de ska fixa maten till flickorna. Fick även prata med kostchefen när personalen gjort för många missar. Man får liksom inte acceptera sånt. Då behöver personalen hjälp av sina chefer för bättre utbildning.  

t0va skrev 2011-10-14 14:02:56 följande:
    Precis, lite så känner jag med, och tomat har vi ju i så mycket för att få lite smak och han älskar det. 
    Får se till att han inte snor fler tomater i affären utan håller sig till äpple och banan ;)

Idag fick han ingen mat på förskolan, eller det var pannkaka och vikarie i köket... personalen sa att hon hade kommit in och sagt att det inte gick något bra, "det såg ut som torra taxöron" var kommentaren. Så han hade fått äta frukt. Som tur var så hämtade jag ändå vid 13 idag och ringde innan för att få veta om han hade sovit något så då berättade de om maten, så jag hade med en flaska välling. Den slukade han på rekordtid, så han var nog hungrig.

Tänkte jag skulle ställa en burk med välling i hans fack, så de kan blanda till och ge ifall han äter dåligt. Är ju svårt att ge honom annat också, sallad blir man ju inte direkt mätt på. Smörgås äter han inte.  
  • Ela

LattjoXX - Min äldsta dotter har fått diagnosen köldallergi. Hon reagerar dock inte alltid så jag tror att det egentligen är en korsreaktion. Hon har dock fått nässelutslag - inte röd hud. Ingen kräm har behövts utan hon har fått ta Clarityn förebyggande under den period det var som värst. Nu har dock min niomånaders son haft knallröda kinder just som du beskriver sedan det slog om och blev kallt. Vi tror det är kylan han reagerar på i alla fall. Vi är också på jakt efter någon kräm och tänkte försöka få en tid på barnmottagningen. Får vi något tips skriver jag det här!

• t0va
    Jasusu skrev 2011-10-14 16:28:56 följande:
    Det känns som att förskolan borde ha mat i frysen som de kan plocka fram när dagens mat inte duger. Det är inte okej att vi föräldrar ska behöva komma med matlådor för att de inte fixar det.
    Jag har hjälpt förskola och skola med bra recept och tipsat om böcker,men jag kräver nu att de ska fixa maten till flickorna. Fick även prata med kostchefen när personalen gjort för många missar. Man får liksom inte acceptera sånt. Då behöver personalen hjälp av sina chefer för bättre utbildning.  
    mmm... håller helt med. Stora problemet idag var nog att de hade en vikarie i köket som inte hade koll. Kokerskan har stenkoll och hon verkar kunna trolla med knäna för att fixa något vettigt. Nu är det ju tur att han går korta dagar, jag hämtar direkt efter lunch förutom idag då han skulle försöka att sova. Men tanken är att han ska sova där varje dag och då fungerar det ju inte att han inte får mat. Men jag hoppas att det hela handlade om att det var vikarie. 

För glad blev jag inte. 
  • Bobbosmamma
    t0va skrev 2011-10-14 19:25:34 följande:
    mmm... håller helt med. Stora problemet idag var nog att de hade en vikarie i köket som inte hade koll. Kokerskan har stenkoll och hon verkar kunna trolla med knäna för att fixa något vettigt. Nu är det ju tur att han går korta dagar, jag hämtar direkt efter lunch förutom idag då han skulle försöka att sova. Men tanken är att han ska sova där varje dag och då fungerar det ju inte att han inte får mat. Men jag hoppas att det hela handlade om att det var vikarie. 

För glad blev jag inte. 
    Det förstår jag att du inte blev - fy sjuttsingens. Hade jag jobbat på den förskloan idag hade jag skämts!
  • Bobbosmamma
    SOL123 skrev 2011-10-14 08:38:59 följande:
    Behöver lite expertråd.
    jag har en son som reagerar med HEMSKT röda kinder när det blir ett visst väder ute. Han är 3 år gammal och han har varit såhär sedan han var nyfödd. Förra året var han KNALLRÖD från september-april! Jag har hittat olika salvor, bl a Weledas sån där vind och vattensalva eller vad den heter. Den ska ju vara utan vatten så det inte riskerat att frysa.

Vet inte om det är detta som kallas köldallergi?? Han blir nästan lila om kinderna och det sitter i hela tiden mer eller mindre så det går inte bort när han kommer in.
    I går när jag hämtade på dagis så var han knallröd och då var det ändå 8 plusgrader ute undrar hur vintern kommer bli när det redan börjar NU vid + 8 grader! Nu går det dock bort efter några timmar.

Han får liksom som sprickor eller vad man ska säga i huden, ska se om jag kanske kan lägga in en bild så småningom...
    Några råd och tips?
    Vi har samma problem här... nu i veckan har hon blivit helt illröd. Det verkligen lyser rött. Ser inte skönt ut. Har en tid på barnläkarmott den 27e, skall fråga då. Förra säsongen provade vi lite olika salvor hit o dit. Weledas wind and weather funkade ett tag, men sen gjorde den det hela värre så vi fick sluta. Just nu har jag inget alls bra att smörja med. Det enda jag gör är att smörja med lite vanlig rapsolja innan hon lägger sig... I brist på annat... 

• barefoot

Angående köldallergi: vår sons luftvägar klarade ej kylan förra vintern, då fick han ha en "rånarluva" i tunn ylle som vi köpt på kvalitetssportaffär (vuxen stlk men som vi tog in lite i öppningen) när det var som kallast. Har även en "cold wheather face mask" http://www.icanbreathe.com/ men den är ju lite tjockare och tänkt för problem med luftvägarna... 

• saffe
    SOL123 skrev 2011-10-14 08:38:59 följande:
    Behöver lite expertråd.
    jag har en son som reagerar med HEMSKT röda kinder när det blir ett visst väder ute. Han är 3 år gammal och han har varit såhär sedan han var nyfödd. Förra året var han KNALLRÖD från september-april! Jag har hittat olika salvor, bl a Weledas sån där vind och vattensalva eller vad den heter. Den ska ju vara utan vatten så det inte riskerat att frysa.

Vet inte om det är detta som kallas köldallergi?? Han blir nästan lila om kinderna och det sitter i hela tiden mer eller mindre så det går inte bort när han kommer in.
    I går när jag hämtade på dagis så var han knallröd och då var det ändå 8 plusgrader ute undrar hur vintern kommer bli när det redan börjar NU vid + 8 grader! Nu går det dock bort efter några timmar.

Han får liksom som sprickor eller vad man ska säga i huden, ska se om jag kanske kan lägga in en bild så småningom...
    Några råd och tips?
    Ceridal finns på apoteket (kan beställas på nätet, finns sällan hemma här i alla fall), det är en fet salva utan vatten i. Men är det köld-allergi kanske det inte hjälper med salva, jag kan inget om det...