• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Jasusu

Såå svårt att veta om merkostnaderna man fått beviljade är ok.
    Någon som fått ersättning för någon medicin utöver högkostnadsskyddet? Isåfall vilken?

De ersatte mig för två barn
    Extra tvätt 383kr /år
     Så har vi det där med specialkost igen.
     4578kr/år för mjölkersättning och 1700kr/år för allt annat.
    Är det ok?  

• Jasusu

Har man börjat skriva ut locobase/locobase repair på recept?

• Kavat
    Jasusu skrev 2011-10-18 14:36:17 följande:
    Har man börjat skriva ut locobase/locobase repair på recept?
    Nej men man får det på merkostnad OM läkaren har skrivit det på intyget man skickar till fk.

Jag har äntligen mailat dig. Tomte
  • Jasusu
    Kavat skrev 2011-10-18 15:56:16 följande:
    Nej men man får det på merkostnad OM läkaren har skrivit det på intyget man skickar till fk.

Jag har äntligen mailat dig. Tomte

Väldigt konstigt för jag fick det beviljat förra gången och det stod inte på intyget. Jag ska överklaga det beslutet..får väla jaga läkaren för ett nytt intyg. Rätt ska vara rätt!
    Tack för mejlet! 
  • Allrona
    Miralicia skrev 2011-10-13 20:00:27 följande:
    Appropå IgG och diskussionen om det härom veckan:
    Här finns ett "position paper" från EAACI (European Association of Allergy and Clinical Immunology) om varför IgG-tester inte är att rekommendera för allergidiagnostik:
    eaaci.net/attachments/877_EAACI%20Task%20Forc...
    Tack för länken!. Har inte hunnit läsa förrän nu. Vi var medvetna om att testet inte är fullt tillförlitligt innan vi gjorde det men nu har jag lite mer fakta om varför
  • Sousafon
    Kavat skrev 2011-10-18 23:26:09 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-15-432/m61498083.html Nu gråter jag på riktigt. Skönt att hon erkänner att ts har rätt men vilket svammel!
    Ja, herregud. Skönt att hon kan erkänna att hon har fel, men hon försöker på något konstigt vis återfå förtroendet genom att byta ämne och ställa sig in. Verkar vara en minst sagt olämplig rådgivare...
  • t0va
    www.familjeliv.se/Forum-15-432/m61498083.html Nu gråter jag på riktigt. Skönt att hon erkänner att ts har rätt men vilket svammel!
    ha, ha... ni får väl hjälpa mig att knåpa ihop något vettigt svar. 

Så svårt är det väl inte att hitta rätt så ren mat? Även om man ju påverkas av det som djuren också ätit, eller besprutade växter. 

Jag och sambon disskuterade just detta med vetemjölssamhället igår. Theo växer så det knakar nu, sen vi slutade med allt vi misstänkte att han reagerar på så har det tagit väldig fart. Vi reflekterade lite över hur mycket mjöl och mjölkmat man ger sina barn egentligen. Att det är smörgås till frukost, ihop med välling, sen lunch med pasta, smörgås till mellanmål, middag med ännu mer pasta eller liknande och på det välling.

Våra släktingar är så insnöade på att det måste vara mjöl och mjölk i allt. Om vi får ett barn till så kommer vi inte ge mjölk/mjöl-baserad välling så mycket som de flesta gör utan växla mellan andra sorter. Är sjukt egentligen att man fastnar i en ensidig kost. Vi gjorde ju också det innan Theo kom och tvingade oss att hitta alternativ. Teff och bovete var saker jag inte visste existerade.  
  • Bobbosmamma
    Men jisses. Den där människan är ju bara inte på riktigt. Något så enormt enormt snurrig. Hur hon har skrivit en C-uppsats och fått den godkänd förstår jag bara inte. Hon reder ju FORTFARANDE inte ut ihopblandningen av laktos och mjölkprotein. Har hon själv fattat? Jag tror inte det. Makalöst.