• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • barefoot

Fantastiskt Tes, håller tummarna!
    Förresten så har tummen på vår 5-åring, som troligtvis varit böjd sedan födeseln (triggertumme), nu rätat ut sig! Vi hade tid för operation, som vi behövde avboka, för några vecor sedan och så i helgen så sa det klick! Måste vara all "stenålderskost" vi äter
    Själv har jag tänkt göra ngt på Teff. Har ngn gjort etiopiskt bröd, Injera? Någon som har recept på detta utan jäst?

• t0va
    barefoot skrev 2011-10-17 22:18:13 följande:
    Fantastiskt Tes, håller tummarna!
    Förresten så har tummen på vår 5-åring, som troligtvis varit böjd sedan födeseln (triggertumme), nu rätat ut sig! Vi hade tid för operation, som vi behövde avboka, för några vecor sedan och så i helgen så sa det klick! Måste vara all "stenålderskost" vi äter
    Själv har jag tänkt göra ngt på Teff. Har ngn gjort etiopiskt bröd, Injera? Någon som har recept på detta utan jäst?
    här har du ett recept fast med ägg, men det kanske funkar http://kjerstismatochprat.blogspot.com/2011/09/injera-gluten-och-mjolkfria-etiopiska.html Vi har inte testat det men kul med något nytt :) 
  • Sousafon

Hej!

Undrar om någon har något råd till mig. JAg var hos doktorn idag med vår 21 månader gamla flicka. Storebror är allergisk mot ägg och nötter mm. så vi är så klart på vår vakt vad gäller dottern också. Har aldrig märkt något direkt, men hon har haft ganska löst och mycket stinkigt bajs under lång tid, nästan sedan hon började äta fast föda. Hon får också små röda prickar runt munnen och på hakan när hon äter. Det har blivit mer och mer de senaste månaderna, men det kan ju också bero på att det blir kallare? Hon får prickar av tomat och citrus, men det behöver ju inte vara allergi.

Hon äter bra, är pigg och glad och växer bra, så det är egentligen ingen fara, men man vill ju ändå veta. För sonens del betydde stinkigt löst bajs kraftig äggallergi...

Vi har provat att ge henne laktosfri mjölk och tyckt att det kanske hjälpt. Men doktorn sade att det är mycket ovanligt med laktosintolerans hos så små barn. Inte heller ville de ta några prover. Det förslag vi fick var att köra helt mjölkfritt under några veckor för att se om det hjälper. Hon skulle alltså i så fall vara allergisk mot komjölksprotein. Låter det rimligt? Det är ju ingen jättegrej, men ingen pyttegrej heller att helt undvika mjölkprodukter i tre veckor, så vi gör det ju helst inte i onödan. Dessutom ammar jag fortfarande lite, så då måste jag ju också undvika. Men kan man vara lite allergisk mot mjölk? Här inne verkar ju de som är mjölkallergiska vara jätteallergiska. Hur hade ni gjort? 

• Allrona
    Allrona skrev 2010-11-19 14:32:34 följande:
    Snutten - min dotter är ju också liten. 80 cm och 9 kg och är snart 2 år. Vi har fått tagit två glutenprover som inte visar ngt och gjort en massa andra tester men än så länge har inga prover visat ngt konstigt. Vi tror ju helt enkelt att vi inte har hittat alla allergier och det är därför honinte växer som hon ska. Men det är ju skönt att få ta prover för att utesluta att det är ngt så jag tycker absolut ni ska be om att få ta provet.
    Läser tillbaka i tråden mina egna inlägg och hittade detta. Ett år sedan skrev jag detta! Vad har hänt? Hon är nu alltså ett år äldre, väger 10 kg och är 83 cm, så ja lite har hon väl växt men inte mycket! Vi tror fortfarande inte att vi har hittat alla allergier. Ett år! Och typ ingenting har hänt!!! Suck!!! Och dubbelsuck!!!
  • saffe

Är det någon som har märkt av nån reaktion efter att ha ätit Felix pommes sen dom började använda druvsocker i? Yngsta dottern fick eksem i ansiktet och på benen efter att ha ätit av den pommesen, så jag gissar att druvsockret är baserat på majs (vilket ju är bra egentligen, för det finns ju fler som reagerar på vete än majs)... Men så onödigt att överhuvudtaget tillsätta druvsocker, det funkade ju utmärkt utan!

• tes 75
    Sousafon skrev 2011-10-18 10:54:11 följande:
    Hej!

Undrar om någon har något råd till mig. JAg var hos doktorn idag med vår 21 månader gamla flicka. Storebror är allergisk mot ägg och nötter mm. så vi är så klart på vår vakt vad gäller dottern också. Har aldrig märkt något direkt, men hon har haft ganska löst och mycket stinkigt bajs under lång tid, nästan sedan hon började äta fast föda. Hon får också små röda prickar runt munnen och på hakan när hon äter. Det har blivit mer och mer de senaste månaderna, men det kan ju också bero på att det blir kallare? Hon får prickar av tomat och citrus, men det behöver ju inte vara allergi.

Hon äter bra, är pigg och glad och växer bra, så det är egentligen ingen fara, men man vill ju ändå veta. För sonens del betydde stinkigt löst bajs kraftig äggallergi...

Vi har provat att ge henne laktosfri mjölk och tyckt att det kanske hjälpt. Men doktorn sade att det är mycket ovanligt med laktosintolerans hos så små barn. Inte heller ville de ta några prover. Det förslag vi fick var att köra helt mjölkfritt under några veckor för att se om det hjälper. Hon skulle alltså i så fall vara allergisk mot komjölksprotein. Låter det rimligt? Det är ju ingen jättegrej, men ingen pyttegrej heller att helt undvika mjölkprodukter i tre veckor, så vi gör det ju helst inte i onödan. Dessutom ammar jag fortfarande lite, så då måste jag ju också undvika. Men kan man vara lite allergisk mot mjölk? Här inne verkar ju de som är mjölkallergiska vara jätteallergiska. Hur hade ni gjort? 
    mina barn är allergiska mot mjölk på det viset dvs inte allvarligt allergiska utan får dålig mage & atopiska eksem.
  • 2små2stora
    Sousafon skrev 2011-10-18 10:54:11 följande:
    Hej!

Min tjej reagerar på mjölk med att sluta äta och bli hård i magen. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Sousafon
    tes 75 skrev 2011-10-18 12:40:17 följande:
    mina barn är allergiska mot mjölk på det viset dvs inte allvarligt allergiska utan får dålig mage & atopiska eksem.
    Hm, då kanske det är så ändå. Och då är det nog värt att prova utan mjölk ett tag... 

Har dina barn reagerat likadant hela tiden eller har det blivit bättre/sämre? 
  • Sousafon
    2små2stora skrev 2011-10-18 12:43:46 följande:
    Min tjej reagerar på mjölk med att sluta äta och bli hård i magen. 
    Min tjej är aldrig hård i magen nu, men när hon var bebis och bara ammade gick det nästan alltid en vecka eller två mellan avföringarna. HELT normalt sade bvc, men jag tyckte aldrig att det kändes särskilt normalt. Kanske att hon reagerade på mjölk då också...
  • tes 75
    Sousafon skrev 2011-10-18 13:05:06 följande:
    Hm, då kanske det är så ändå. Och då är det nog värt att prova utan mjölk ett tag... 

Har dina barn reagerat likadant hela tiden eller har det blivit bättre/sämre? 
    svårt att veta, de har en massa andra allergier också så jag vet inte vad som gav vad förut när de åt allt. jag vet dock att sonens atopiska eksem & svullna mage han hade från ca 3 månaders ålder nästan försvann helt när han var två år & vi tog bort mjölk. Han blev också lugnare & sov bättre, men blev inte helt av med eksem & nattlig oro förrän också ägg, sädesslag & baljväxter var borta ur hans diet. sedan dess har vi inte provat mjölk (han är drygt tre år nu). dotterns "reflux" (som de kallade det på BVC) upphörde när vi vid 9 månaders ålder började med mjölkproteinfritt på henne. hon har inte heller testat mjölk sedan dess (hon är 1,5 nu). jag har i princip samma reaktioner på mjölk som barnen, men har inte vetat om det. jag tolererade nog mjölk sämre & sämre med tiden, och reagerar med magproblem, sömnproblem & koncentrationssvårigheter.