• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    Chabolina skrev 2011-10-19 16:22:54 följande:
    Hej Vi har en allergisk liten kille. Han är allergisk mot mjölkprotin, soja, sojasläktingar, ägg och havre. Diverse frukter och grönskaker. De frukter och grönsaker han verkar tåla är. majs potatis palsternacka jordärskocka banan blåbär honungsmelon sötpotatis broccoli avokardo inte säkra på lax vete Några tips grönsaker och frukter vi kan testa mvh Sara
    Svarta vinbär 
  • Prince or Princess

Tack för era svar! Tror absolut det är nåt i baskosten hon inte tål. Anledningen till att vi inte ska testa en sak i taget är att dietisten tror att hon reagerar för att hon får för mycket av allt och reagerar på allt. Hon har många såna barn säger hon. Och därför ska hon äta så mycket olika saker som möjligt för att det inte ska bli för mycket av en enda sak. Jag tycker det låter galet! Jag ska absolut testa de saker ni räknat upp. Men det första som jag skulle vilja ge henne är banan som hon älskar och inte har verkat reagera på. Så det får det bli då. Känner mycket väl igen dessa "ofärgade plitor" såna har min dotter också! Fast inte när hon bara fått neocate! Fick tyvärr ett bakslag idag, fullkomligt illröd på hela rumpan och gallskrek efter hon bajsat och jag vet inte varför? :( får se om det fortsätter, kanske är köttet? Fast hon har inte fått eksem av det. Puh

• Prince or Princess

Och varför då köra baskost om hon ändå reagerar på allt?? Fast när vi ska använda mjölmixer ska de vara med så få ingredienser som möjligt? Får inte ihop hennes resonemang?

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-10-19 20:54:44 följande:
    Svarta vinbär 
    Japp, det tål min lille också! Solig

Hallon sägs funka på många, medans jordgubb inte verkar funka. Men här verkade han få ont i magen...
  • Prince or Princess

I mitt förra inlägg syftade jag på dietisten alltså. Men hur länge ska vi testa med ett o samma livsmedel för att va helt säkra på ATT det funkar?

• t0va
    Prince or Princess skrev 2011-10-20 08:13:41 följande:
    I mitt förra inlägg syftade jag på dietisten alltså. Men hur länge ska vi testa med ett o samma livsmedel för att va helt säkra på ATT det funkar?
    Vi körde ca 3 veckor innan vi kände oss säkra på att det fungerade. Våran dietist är som den ni har och går inte att lita på, hon sa bla. att sonen inte skulle få någon modersmjölksersättning efter att han var 6månader då skulle han äta vete och havre-vällingen som finns i vanliga butiker. Helt sjukt argument, speciellt nu när vi fått klart att han är havreallergisk och troligen även vete. 

Så det hon säger låter jag passera och frågar här istället, fungerar så mycket bättre. :)  
  • Prince or Princess

Oj SÅ länge? Jag som har kört på i tre-fyra dagar o sen gått på nästa. Inte konstigt att vi aldrig får någon klarhet :S men varför är "alla" dietister så besvärliga? Jag är glad att vi får neocate! Tänk om hon hade vägrat det! Glad att hon inte tvingar oss att köpa vanlig välling!

• t0va
    Prince or Princess skrev 2011-10-20 13:53:43 följande:
    Oj SÅ länge? Jag som har kört på i tre-fyra dagar o sen gått på nästa. Inte konstigt att vi aldrig får någon klarhet :S men varför är "alla" dietister så besvärliga? Jag är glad att vi får neocate! Tänk om hon hade vägrat det! Glad att hon inte tvingar oss att köpa vanlig välling!
    Eftersom vi har sett reaktioner efter 3-4 dagar på vissa saker och vi börjar med så lite så tar det tid, så man långsamt kan trappa upp. Nu när vi provade mjölk igen så såg vi en pytteliten reaktion första dagen men andra dagen på samma "dos" så blev han sämre. 

Jag gnällde till vårat bvc om ersättningen och då skrev de ut åt oss istället. Vet inte varför de är så knasiga, vet endel bra men det verkar krylla av folk som inte har koll. Nu senast fick vi en lapp om hur vi skulle provocera mjölk och inte ett ord om att det är laktosfritt som gäller, sonen har reagerat på laktos också nämligen, vilket de sa själva när vi berättade hur han mådde när han fick ersättning som är mjölkfri men med laktos. Ibland kan man fundera på om det inte vore bättre att vi med erfarenhet jobbade mer med vården av dessa barn.

I slutändan är det ju ändå vi föräldrar som är de som får vakennätter, trösta ledsna barn som har ont, eksem osv.  
  • Prince or Princess

Ja man känner oftast att man kan mycket mer än vårdpersonalen vad gäller allergier, helt klart! Den här dietisten kan mycket mer än all annan vårdpersonal men det hjälper ju inte när hon envisas med att vi ska ge allt samtidigt. Måste bara fråga vad ni andra tror angående att dottern blev illröd o gallskrek efter hon bajsat. Hon var jätteröd överallt under blöjan nu med, men skrek inte. Jag ammade i förrgår, kommer inte särskilt mycket. Kan det vara amningen (har aldrig reagerat så ens när jag helammat) eller kan det vara naturbetes-entrecoten? Hon har aldrig någonsin reagerat så på något alls innan. Jo röd o skrik förstås, men inte så mycket som nu. Ska jag fortsätta ge köttet? Tänkte eftersom hon inte skrek idag så kanske det är på väg att bli bättre? Kanske måste sluta amma, känns jättetråkigt, hade egentligen tänkt fortsätta till över året, men hon är ju snart det.

• två på en gång

Hej hopp!

Var på pricktest med vår grabb, vi testade för mjölk, ägg och vete. Det visade inget när vi var där men morgonen efter så fanns ett litet myggbett där ägg hade testats. Hur ska man tolka det?