Inlägg från: LillSkruttet |Visa alla inlägg
  • LillSkruttet

Allergitråden

Tibell skrev 2011-05-29 21:46:17 följande:
    Usch stackars liten :(
    Ja man ser verkligen hur kan kämpar! Andas han lika ansträngt när han sover ? Precis sådär andas Bella när hon får det jobbigt :(
    Har det inte släppt tills imorgon och att han även andas såhär när han sover tycker jag ni ska åka in med honom!
    Be att få betapred så kanske allt släpper ! Sådär ska han inte behöva ha det!

Håller med mithrandil om magen.
    Så oavsett vad provsvaren säger ska ni bort med sädesslagen!
    Fast be om ett glutenprov först för att ha det gjort!
    Kan mycket väl vara allergi som ger honom andningsbesvären!!
    Glömde svara om allergin. Jag frågade läkaren på telefonen om det kunde vara så att han reagerade på sädesslagen med andningsbesvär och han kunde inte utesluta det (delvis därför vi fick nya blodprover). Dock står han benhårt fast vid att det absolut inte är pollenreaktion....
    Förhoppningsvis hör läkaren av sig mot slutet av veckan ang proverna.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-05-29 21:52:52 följande:
    Om ni inte får hjälp imorgon ta kontakt med hans allergiläkare och säg till att ni inte kan ha det såhär längre. Överdriv gärna lite om han inte tar det på allvar!
    Sen be du honom skriva ut en aiolos, eller kolla om det finns någon möjlighet.
    Jag tror faktiskt en sådan vore toppen för lillkillen!! Då inhalerar han ånga istället vilket är mer effektivt!
    Det var först när Bella fick den som hennes astma blev under kontroll !
    Innan andades hon som din pojk från november tills för 1 månad sedan ungefär!

Alltså min magkänsla säger precis de saker ni skriver här, men när jag nämner det för maken är han lite så där att "jaja, jo visst har han lite besvär....men...", och då halkar jag också in på det spåret, vilket kanske inte är så konstigt eftersom läkarna också håller på på samma sätt.....
  • LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-05-29 21:54:07 följande:
    Har ni aerius eller tavegyl hemma ? Ge isåfall en dos i morgon bitti och se om det gör verkan !
    Har aerius till dottern, men inget utskrivet på sonen. Han har dock tavegyl utskrivet som han får när eksemen är för kliiga.
    mithrandil skrev 2011-05-29 21:56:43 följande:
    Förlåt! Menade inte att göra dig ledsen!

Hoppas det händer något snart.
    Säger som älsklingen, begär ett glutenprov och bort med sädesslagen.
    Visst var han positiv på vete? Men visst äter han vete?
    Hans andning och definitivt den där magen kan vara reaktion på det.
    får han upprepligen i sig vad han inte tål så kommer han inte bli bättre i andningen heller.
    Nej, det är ingen fara. Bara bra på ett sätt. Det var bara "skönt" att höra att jag inte är ensam om att tycka att det här är ohållbart. Ibland känns det som jag förstorar hans andningsproblem, fokuserar bara på det och "skapar" problem kring det. Det är lätt att inbilla sig det också för att han är så glad hela tiden. Men som sagt, det är en tuff kille, och oerhört glad, vilket säkert hjälper honom massor när han faktiskt har det besvärligt.

Ska höra vad läkaren säger om provsvaren och fråga om gluten. Han har inga egentligen diarréer. Hans avföring är ju kladdig, men han är ju bara knappt 9 månader och då brukar det väl vara mycket så. Dock minns jag inte att dottern i den här åldern bajsade 3-4 ggr/dag vilket han gör.
    Han hade lite positivt för vete på allergitestet (det första), men läkaren sade ju åt mig att ge honom vete ändå. Så vi har aldrig kört helt utan vete. Men så fick ju Leo nässleutslag i början på veckan, på morgonen av havreyoughurten jag gjort och på kvällen av EnaGo-gröten. Frågade läkaren om vi skulle utesluta sädesslagen nu, men han ville inte det. Vi skulle först invänta provsvaren....

Ang andningen sade ju läkaren dock att om han inte blev bättre nu så var enda alternativet att åka upp "halvakut" som han kallade det, och bli inlagda och inhalera inneliggande. På ett sätt vore det som sagt skönt. Vore underbart om man kunde få luftrören rena någon gång...
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-05-29 22:04:10 följande:
    Så länge jag lyssnade på min sambo fick amanda mjölk, mådde dåligt och slutade växa.
    När jag lyssnade på magkänsla så fick vi klara besked över att hon är allergisk, inte bara mot en sak, utan mot några. Nu är även han med på mitt spår. men än så länge bara när det gäller mjölken.

strunta i din man och följ mammainstinkten!
    Maken ligger i soffan intill mig just nu, och jag sade precis att det här kan inte hålla på längre. Och att även om det inte är urakut just nu, så är det inte hållbart att han ska ha det så här. Han blir ju aldrig bra! Och maken nickar lite och "joo....iof....". Så jag tror nog att det blir ett besök på akuten närmsta dagarna. Kan ju tillägga att maken dessutom har både astma och allergier och har inhalationer dagligen pga astman.....!
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-05-29 22:08:04 följande:
    alexander har också kladdig och hemskt illaluktande avföring.
    Innan amandas allergier så tänkte vi inte mer på allergi när läkarna konstaterade att proverna var neg och att han inte blev bättre på mjölkfri kost. dock var han bara fri i 14 dagar. Nu är jag säker på att han är allergisk.
    Han vägrar äta nästan allt och får diarre direkt när han äter pasta, pizza och smörgås och liknande.

strunta i läkarna. Hade vi lyssnat på dom hade amanda fortfarande ätit mjölk.
    Byt kanske läkare. Sen vi bytte läkare till amanda går allt bara bättre och bättre och vi blir verkligen tagna på allvar. Gud prise sådana läkare som den kvinna vi fick till amanda.

tack kavat. {#emotions_dlg.flower}
    Ja illaluktande avföring känner jag till! Leonards avföring luktar surströmming!! Ibland är det så man riktigt backar när man tar av blöjan.....

Alltså jag känner mig nästan lite dum som "ignorerat" allt det här..... var ju samma sak med gnället och allt som ledde fram till att vi upptäckte mjölk och äggallergin. Får nog ta mig i kragen och ruska om lite.....Skrikandes
    Kavat skrev 2011-05-29 22:17:19 följande:
    Ja, lyssna på tjejerna, Lillskruttet de är kloka! Solig

Sen är det så att läkarna träffar barnen en kvart eller så och gör sin bedömning från det, ofta har man då även suttit i ren sjukhusluft och andats ett tag och då låter det så fint så...
    Så ta med bevis. Tvinga dem att lyssna på er. Mammor och för den delen även pappor till viss del och de som tar hand om barnen har alltid rätt, de känner barnen bäst! Så är det bara och kommer alltid vara.

Sen är det tyvärr ofta så att man måste skrika rätt högt för att få hjälp. Och man måste tyvärr vara frisk för att få hjälp i de flesta fall... Man orkar ju liksom inte stå på sig när man är sjuk... Och när det gäller ens barn får man vara tigermamman och ryta till när man inte får hjälp. Får man ingen som hjälper en måste man byta läkare tills man hittar någon som faktiskt tar en på allvar och hjälper till.

Det finns guldkorn till läkare, även om de kan vara svåra att finna. Solig
    Det är sååå sant!! Jag blir som sagt lite arg på mig själv nu....jäkla mespropp man är!! Nej, nu i veckan ska det rytas. Känns som om tigermamman vaknade nu när jag har hört era reaktioner på klippen och så. 
    Vad gäller läkare så uppfattar jag ändå vår läkare som kunnig....men det är ju möjligt att han är teoretiskt kunnig, men inte har en susning om hur man bemöter, undersöker och upptäcker problem hos, sina patienter!
  • LillSkruttet

Ringde 1177 idag och bollade med sköterskan. Hon ringde barnakuten och konfererade med dem, sedan återkom hon och sade att sköterskan där var helt ense med mig, han bör komma in och kollas, det här måste få ett slut!! Lite glad, samtidigt som tårarna bränner innanför ögonlocken just nu.....
    Åker in så snart vi gjort oss i ordning. Återkommer och berättar hur det gått senare.
    TACK allihopa!!! Kyss

• LillSkruttet

Hej tjejer! Nu är vi hemma igen.

Vi fick komma in och träffa läkare som lyssnade på honom och tyckte att det mest var rossel, inte pip eller trånga luftrör (ja, för tillfället kanske det är så....). Hon ordinerade en lite starkare koksaltlösning för att försöka få loss rosslet och få honom att hosta upp något som man kunde ta prov på. Det gick ju dock inte, trots att de även körde en extra inhalation med vanligt koksalt. Så det blev ett näsprov. De ville se vad det är som orsakar att slemmet hela tiden är så tjockt och inte vill lossna.
    Läkaren skrev också remiss för svettest. Hon rådgjorde också telefonledes med Leos allergiläkare och han ville träffa oss igen, så tid skulle bokas för det. Vad gäller de mediciner Leo har nu så får han fortsätta tillsvidare. Vi får se vad prover och svettest visar.
    Vi fick också svar på allergiproverna och det visade negativt på allt, även vete denna gång.

Känns i alla fall skönt att prover nu tagits, och att vi ska få göra svettest, samt att allergiläkaren är intresserad av att följa upp detta. Besöket på barnakuten idag kändes inte förgäves, även om det inte riktigt blev som jag trott.

• LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-05-30 16:02:36 följande:
    Lillskruttet : skönt att allergiproverna inte gav något
    Men hade jag varit du hade jag testat att ta bort sädesslagen ändå.. Dels pga av astman men också för den svullna magen!

Kollade de hans syresättning?
    Tycker det lät bra att de tog näsprov och att ni ska få göra svettest!
    Hur mår han nu?
    Ja, vad gäller allergi så är jag inte helt tillfreds. Det är klart att jag är glad att testet inte visade allergi mot sädesslagen, men han verkar bekymrad av magen.... Ikväll skrek han och sen fes han, han var också gnälligare. Han har sovit oroligt några veckor nu (vaknat massa gånger på natten och skrikit hysteriskt) och han bajs luktar som sagt surströmming... Kräks  Så inte vet jag VAD det är som orsakar detta, men jag funderar, liksom maken.....

Jo, syresättningen kollade och det var fint som alltid när de kollat honom på akuten. Ja det kändes riktigt bra att prover togs nu. Det händer i alla fall saker, man rycker inte bara på axlarna och vänder ryggen till, utan nu tog de prover, skriver remiss för svettest och bokar in uppföljning på allergimottagningen igen.

Han har varit rätt gnällig ikväll, men det har väl varit en tuff dag för honom. Dock verkade det som om den där inhalationen av starkare saltlösning hade effekt först nu vid läggning. Jisses vad han hostade och rosslade!! Slemmet lät dock lösare än vanligt och det är ju bra.
    Nu sover han.
  • LillSkruttet
    Soffifi skrev 2011-05-31 20:58:44 följande:
    Nu tror jag att jag hittat en ny grej som Amanda är allergisk mot. Igår la jag ju in bilder på hennes händer där eksem plötsligt blossat upp, visste inte då riktigt vad det berodde på. Idag fick hon ett ordentligt eksem på hakan som blossade upp lika snabbt, direkt efter att hon ätit päron. Då slog det mig att hon åt ett päron precis innan eksemutbrottet igår också.

Är det någon av er som har päronallergiska barn, hur yttrar det sig?

Lägger med några bilder från idag.

Var typ så där som sonen såg ut efter att han ätit havreyoghurten och banangröten den dagen han fick nässelutslag..... Men det visade inget på blodprov på sädesslagen.
    mithrandil skrev 2011-05-31 11:42:35 följande:
    Lillskruttet: Håller med älsklingen som vanligt. Bort med sädesslagen ett tag för att se om det blir bättre.
    Den där magen var hemskt svullen i mina ögon och det måste ju bero på någonting.
    Amanda visar ju inte positivt på nånting men hon är ändå så känslig för mjölk att hon inte ens klarar en mm stor bit ost på huden innan hon får diarre och blåsor på området och hon klarar inga mjölkfria ersättningar heller.

Skönt att ni fick ut någonting av besöket iaf. Då kanske ni är påväg.
    Håller tummarna för er!
    Vi ska träffa dietisten 15 juni vilket känns skönt. Att utesluta sädesslagen har läkaren avrått, men kanske att det vore en bra idé ett kortare tag för att se hur han mår. I em var han jättegnällig och skrikig. Och magen verkar störa lite nu, mest att han skriker och släpper sig emellanåt. Men jag ska prata med dietisten om en del sånt ocskå tänkte jag. Har ju matdagboken som jag fört sedan i slutet på februari.
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-05-31 21:29:44 följande:
    Skönt!
    vi har också fått tid till dietisten äntligen. Kommer ju bli en massa att prata igenom nu eftersom läkaren inte anser att vi ska ge varken mjölk, ägg, soja eller gluten (men nu verkar det ju istället bli sädesslagsfritt) till amanda förrens hon blir 2år. Jag har ju hittills bara gett mjölkfritt även om vi sällan använt oss av de övriga i listan så det känns helt klart rörigt. Alltid bra att få hjälp när man gör en så stor omställning.

Men alla era prover är ju tagna nu väl? Då skule jag strunta i läkarna och göra det ändå.
    Ja det tog låååång tid att få en dietisttid. Läkaren skrev remiss till dietist i februari och vi får en tid 15 juni (fick kallelsen i lådan i slutet på förra veckan)!! Verkar ju som det är väntetidpå flera ställen eftersom ni också fått vänta. Ja det är ju en massa funderingar man hunnit samla på sig. Vi fick i alla fall avsatt 1 timmas besök, eftersom vi även ska prata lite kring dotterns rågallergi vilket jag tror att är rätt snabbt avkarat så vi får lite längre tid att ägna oss åt Leonards allergier.

Alltså de prover som tagits hittills är grundpanelen för födoämnesallergier hos spädbarn (är väl typ mjölk, ägg, soja, vete, fisk, jordnöt eller nåt sånt tror jag). Sen gjorde man ett tilläggstest nu med vete, havre, råg och majs. Det är de allergiprover som man tagit. Gluten är inte kollat, och vi får se om det kan tänkas bli aktuellt framöver. I övrigt är det kontroller ang hans andning som gjorts, lungröntgen, nässprov och nu snart svettest.
Svar på tråden Allergitråden