Inlägg från: LillSkruttet |Visa alla inlägg
  • LillSkruttet

Allergitråden

Vet inte vad jag ska tro.....i morse fick Leo nässelutslag på hakan och ner över halsen när han ätit havreröran som jag gör och som han får varje morgon. Han har ätit den på morgnarna länge nu, så jag fattar inte varför han skulle reagera just idag om det nu var den han fick utslagen av. Han har ingen konstaterad havreallergi och han har inte reagerat förut.... Han har ju lite förhöjt värde mot vete, men har inte haft någon synlig reaktion på det någon gång.
    Dessutom är han sedan någon dag tillbaka sämre i andningen. Hostar en massa, rosslar och idag hör jag även "knaster" på utandning. Har fått ge Airomir några extra ggr idag. Ingen ny förkylning och det är kanske 2 veckor sedan han senast blev förkyld, så den här försämringen borde inte bero på det......
    Fattar ingenting....
    Har en telefontid med allergiläkaren i morgon em. Har en hel drös med frågor till honom. Måste absolut trycka på om dietistkontakten som han lovade oss första gången redan i februari och som vi inte sett röken av......

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-05-23 19:20:36 följande:
    Lillaskruttet: stackars liten :( va hade du på/till gröten ?
    Diskat tallriken/skeden med en diskborste där det kanske fanns spår av mjölk/ägg?
    Drack du mjölk själv till maten och kanske duttade grötskeden för att känna av värmen ( själv gjort samma miss)
    Hoppas inte det är havren..

Angående andningen. Kollat så det inte är lugninflammation ? Just knaster kunde vara det sa Bellas läkare!
    Krya på honom !

Pratade med flickornas läkare idag. Så imorgon ska tilde dit för att ta blodprov på hasselnöt och Björk. Björk har hon redan testats positivt för på pricktest men aldrig haft reaktion på.
    Så nu var läkaren inne på att det kanske är korsreaktion på då hasselnöt eller kanske al/hassel eftersom hon hade massa symtom då.
    Nu ska vi i allafall börja med aeriusen och avamys och se om hennes "förkylning" kan släppa ;)
    Har testat liiite mjölk på Tilde nu i två dagar, men backar nu.
    Hon har fått två små områden med eksem och är HEMSK i humöret .
    Gråter konstant och magen står som en ballong.
    Ska testa igen till hösten tyckte läkaren..
    Havreröran får han kall, den funkar som en sorts havreyoghurt med bär. Jättegod, och han äter den med god aptit. Ägg är en möjlighet....vi åt omelett igår kväll och maken tappade ett ägg på golvet, men skurade noga. Annars har jag inte några direkta idéer. Inget som är annorlunda....
    Vi har inte kollat för lunginflammation. Han har ingen feber och verkar i övrigt rätt pigg.

Ikväll när han fått Banangröten (EnaGo) så hade han efter en stund lite röd haka och några fläckar på ena kinden. *Suckar* Vill VERKLIGEN INTE att det är reaktion på havren. Orkar inte det....
    Ska bolla lite med läkaren i morgon också.

Nu måste jag försöka köra dottern i säng för andra ggn i kväll. Hon hoppar upp lika fort som jag lägger henne.
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-05-23 20:07:32 följande:
    Du gör inte havreröran på ren havre eller? Enago innehåller ju vete. Har du tur är det vete... Men oavsett är det vete så är det ju inte helt ovanligt att de blir/är allergiska mot havre också...
    Havreröran är jordgubbar/hallon, havredryck, havregryn, lite vanlijsocker och liiite socker.

Vete är han ju allergisk mot enl RAST, men han har aldrig reagerat på det (som jag vet, om det inte är därför han ständigt är rosslig). Verkar ju konstigt om han skulle få nässelutslag av havreröran pga havreallergi, när han inte har något värde för det på RAST och dessutom inte reagerar på vete, som ändå har gett ett litet utslag på RAST.

Men det är ju om han blivit känsligare mot vete också. Han blev ju lite röd efter banangröten ikväll också, och det har han inte blivit förut. Och är det då så att han börjat reagera mot vete, så kanske havre också följer med "av bara farten"....?
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-05-23 21:20:08 följande:
    Det var precis så jag menade. Köper du vanliga havregryn så innehåller de upp till 2 % andra sädesslag (vete t.ex) utan att det behöver märkas. Går ju i samma maskiner, kvarnar osv...

Du får testa en sak i taget och se.

RAST säger inte allt. Min mellankille är superkänslig mot både vete och havre, men vete visar inget på RAST ändå... Men det är nog vanligare att de visar att de inte är allergiska på RAST men att de är allergiska än att det visar på RAST men att de inte är det.

Har ni någon gång testat att ta bort vete helt?
    Aha! Skäms Har missat att det kan vara så....men du har så klart rätt. Har inte ens tänkt tanken. Usch jag blir så less på dessa jäkla allergier. Varför kan det inte bara tydligt?? Så mycket testande hit och dit och aldrig en stadig kost. Nu ska väl inte jag gnälla iof, finns ju så många här som har det sju resor värre,  men jag blir lite frustrerad ibland.
    Vi har inte testat att ta bort vete helt. Försökte dock efter att vi tagit allergitestet att hålla nere veteintaget för att se om han reagerade när vi av det, i form av smörgåsrån ex. Men han har aldrig varit helt vetefri någon längre tid.
    Tibell skrev 2011-05-23 21:20:20 följande:
    Lillskruttet : låter som en vettig teori.
    Sen kan det ju hänga ihop att han är sjuk.
    Då sjunker immunförsvaret och han reagerar lättare! Kolla hur han reagerar imorgon .
    Är det samma sak där så backa och gör gröt på ris så länge.
    Så kanske du kan testa havre igen när han är frisk ?
    Ja, frågan är bara vad han är sjuk i. Andningen är ju alltså inte alls bra, men den känns mer som ett symtom på något annat. Han verkar inte sjuk i övrigt. När han sovit ett tag kikade jag in hos honom och just då lät han faktiskt inte något särskilt i andningen. Men det betyder inte nödvändigtvis att det gör det 5-10 minuter senare, men just då lät det rätt lugnt. Dock lite snabbandad (räknade dock inte andetagen, registrerade mest att det var lite snabbare än vanligt).
    Vi håller ögonen på honom  och så har jag ju telefontiden med läkaren i morgon också.
  • LillSkruttet

Så, nu har jag pratat med läkaren.....

Han ordinerade nya blodprover, den här gången ska det kollas för vete, havre, råg och majs.
    Vad gäller andningen skulle vi öka Pulmicorten några dagar till 2 x 3, samt Airomiren 2 puffar åt gången med 10-15 minuters mellanrum för att få ordentligare vidgning av luftrören. Singulair fortsätter vi med.
    Han trodde inte andningsproblemen kom sig av ev pollenallergi. Dock kunde han inte utesluta att det är en allergisk reaktion mot något av födoämnena, ex vete.

Om andningen blir sämre, eller inte nämnvärt bättre av ökade inhalationer ska vi åka in halvakut till barnakuten då Leonard bukandas och har indragningar mest hela tiden. Han kunde då få inhaleras inneliggande ett tag för att se om det gick att få luftrören "rena". Vi skulle också höra med akutläkaren om han kunde ringa ner vår allergiläkare för då kunde även han lyssna på honom.

Dietisten stod vi i kö till enl läkaren. Jag skulle dock be om hennes nummer när jag kommer in för Leonards provtagning på torsdag, så skulle jag ringa och ligga på lite om en tid.

Nu känns det som vi har en handlingsplan. Förhoppningsvis ordnar det upp sig nu.

• LillSkruttet

Blev lite glatt överraskad. Tänkte prova välling åt Leo på kvällen när han ska sova för han vill alltid ha flaskan precis innan han somnar och det verkar som om ersättningen är lite för "tunn" för att han ska stå sig på den. Allt som oftast vaknar han vid 3 och behöver påfyllning.
    Köpte idag Sempers mjölkfria välling och nu när jag tog fram den för att inte glömma att fixa en flaska innan han lägger sig om en stund, så såg jag att den är ju inte bara mjölkfri, den är ju även glutenfri!! OM han nu skulle visa sig vara allergisk mot div sädesslag (ska ju ta nytt prov i morgon på barnmott) så finns det ju ändå ett alternativ som är färdigt att bara blanda och inte behöver lagas från grunden .Känner mig nästan lite lycklig just nu.

• LillSkruttet
    2små2stora skrev 2011-05-25 18:31:32 följande:
    blandar man den dessutom på risdryck/havredryck så blir den riktigt bra
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-05-25 20:30:19 följande:
    Haha.. tänk så lite det krävs för att göra ens dag! Skönt att slippa lite pussel för en gångs skull.
    Lycka till med provtagningen nu!

Har nog fått svaret till amandas dåliga nattsömn. Något har hon fått i sig men jag har ingen aning om vad. Var tokförstoppad här idag och har varit supergnällig hela dagen, gav microlax och hon blev ett litet solsken direkt hon fått sköta magen. Tror vi fick allt dessutom för det sista som kom var normal konsistens (haha, trevliga detaljer) Håll tummarna att hon sover hela natten nu igen då!

Tiden till dietisten kom här idag så nu går det bara framåt.
    Men jag kan inte bestämma mig för vad jag ska ta mig till. tänkte låta er bestämma?
    Baskost eller bara ta bort vissa ämnen? Tänker mig köra samma på båda barnen.
    Ja, visst är det enkelt ibland.

Skönt att lilltjejen mår bättre efter att ha fått sköta magen. Det kan ställa till mycket tok när magen inte funkar som den ska.

Här har Leo vaknat ett par ggr sedan nattning och skrikit hysteriskt.... Vet inte riktigt varför. Han somnar om rätt fort igen dock.
    Vi har idag utökat antalet inhalationer och han har sammanlagt fått 6 puffar airomir (fördelat på 3 ggr) och 6 puffar pulmicort (också fördelat på 3 ggr). Han bukandas och har indragningar vid revbenen ändå. När jag busat lite med honom på skötbordet ikväll och han lyfte på huvudet lite såg jag för första gången hur det ser ut med indragningar i halsgropen (han är ju annars så liten att det är svårt att se halsen, huvudet sitter ju liksom ganska mycket direkt på axlarna om ni förstår hur jag menar. ) . Lillkotten kämpar på med andningen men trots andfåddhet, rossel, pip och pressande utandning är han glad och skrattar. En riktig liten tuffing. Hjärta
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-05-25 20:54:37 följande:
    Men stackarn! Ni måste ju prata med läkaren om det imorn för så kan han inte ha det.
    Till oss sa de att vi skulle åka in akut direkt om inte dubbeldos av airomir gav verkan, eller om effekt kvarstod mindre än 3tim. Något annat måste ju göras känns det som. Han har ju varit dålig så länge med andningen nu.
    Ja vi bollade ju med läkare igår över telefonen. Han sade att om de utökade inhalationer inte hjälpte fick vi åka in till akuten och läggas in och så skulle Leo få inhalera inneliggande tills det släppte. Men det har liksom inte känts så AKUT om du förstår hur jag menar. Han är ju pigg och glad kille, han är inte missfärgad om läppar eller naglar, så syresättningen verkar ok, men han kämpar konstant med andingen.
    Nu började vi ju med utökade inhalationer idag och vi får väl ge det någon dag till iom att Pulmicorten kan dröja någon dag innan man märker effekten när man utökat inhalationerna. Men blir det inte bättre om någon dag så måste vi nog in, han mår inte bra i luftrören just nu.
  • LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-05-25 20:58:46 följande:
    Lillskruttet: får han vila från andningsproblemen någon gång under dagen ? Eller är han påverkad precis hela tiden ? Alltså även vid sömn och efter inhalationer ?
    Får verkligen hoppas ni får hjälp imorgon.
    Antingen behövs han läggas in eller få betapred..
    Lilla gubben :(
    Njae, de senaste dagarna har han låtit rätt konstant. Men på natten är det bättre. Förnatten kan vara riktigt tyst och fin andning, möjligen lite snabbare än vanligt. Men på efternatten kommer rosslet och vi har fått inhalera honom med Airomir vid 4-5-tiden på morgonen ett par dagar. Natten till igår låg han på min arm och sov på morgonkvisten och jag vaknade till och hade drömt en massa konstigt pga hans rosselljud som dök upp även i drömmen.
    Märker ff ingen tydlig skillnad direkt när han fått airomir, men det verkar som om hans status över hela dygnet blir bättre med regelbundna inhalationer av airomir, utöver pulmicorten och dospåsen singulair förstås. Han hostar mycket mindre på förnatten, liksom andas bättre då, när han fått mycket airomir på dagen. Men det verkar som om effekten klingar av framåt morgonkvisten....
Svar på tråden Allergitråden