• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-11-01 16:02:27 följande:
    Förresten....neocate vad är det? Är det berikning? Vi har än så länge inget annat än nutra utöver vanlig mat till lillkillen.
    neocate är som nutra fast den är helt mjölkfri så om barnen reagerar på tex. nutra så kan man få den. Mycket dyrare men den är inte baserad på mjölk som nutran är. 
  • 2små2stora
    zamihr skrev 2011-11-01 14:27:41 följande:
    Hej på er!
    Tänkte kolla om någon här vet hur man ska göra i detta fall...

Dagis ringde precis och berättade att  min son och ett annat barn som är äggallergiska blivit serverade mat med äggvita i (eller om de va äggviteämne? kommer inte ihåg vad hon sa). Detta uppdagades då det andra barnet fått en allergisk reaktion och de ringde till storköket som lagar maten och frågade. Då framkom det efter att kökspersonalen tittat på förpackningen att maten innehöll ägg. Min son är mycket petig i maten och hade endast tagit en mycket liten bit och sen inte ätit mer av maten med ägg i (tack gode gud!)
    Min son har tidigare fått starka reaktioner av ägg via amning och att vi har tex stekt ägg eller bakat muffins, men sen några månader tillbaks har vi nu kunnat tillaga ägg hemma utan att han reagerar på det. Dock visade senaste pricktesterna för ca en månad sen att han fortfarande har stark allergi mot ägg.

De jag då undrar är, borde man typ göra något med denna händelsen, anmäla eller så?
    Jag frågade dagis personalen hur de gör med de, då sa de bara att nej de behövs inte, utan att de skulle ha ett extra möte bara på centralköket och gå igenom det hela.
    Jag känner att händelsen är allvarlig och att det kanske  skulle göras mer....

Vad tycker ni här som har allergi erfarenheter?
    Om jag ska anmäla eller nåt liknande, var gör jag det? (kollade GBG stads hemsida, men hittade inget där)

De jag tänker är ju att när det gäller äggallergi (och en del andra allergier) så kan ju en gång med en sån här händelse vara en gång för mycket!

Tack snälla för lite synpunkter!!!!
    Dagiset ska göra en avvikelse som du ska skriva på det är inget som de ska tveka att göra just för att förbättra rutinerna.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • zamihr
    2små2stora skrev 2011-11-01 17:09:07 följande:
    Dagiset ska göra en avvikelse som du ska skriva på det är inget som de ska tveka att göra just för att förbättra rutinerna.
    Tack för svar!

Hur funkar och ser en avvikelse ut? Är det dagispersonalen jag om det, eller deras chef?
  • LillSkruttet

Tack T0va! Då vet jag.

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Bobbosmamma
    zamihr skrev 2011-11-01 19:59:14 följande:
    Tack för svar!

Hur funkar och ser en avvikelse ut? Är det dagispersonalen jag om det, eller deras chef?
    Jag jobbar i vården. Där fungerar det så att det är personalen som skriver avvikelsen på en förtryckt blankett där man bla beskriver händelseförloppet, fyller i datujm, tid, inblandad personal, underskrifter. Denna lämnas till närmsta chef som hanterar den vidare. Händelserapportering är a och o i en professionell verksamhet, det ger genomskinlighet och grund för förbättring och utveckling av verksamhet. Utan avvikelserapportering är det oxå omöjligt att få någon form av statistik på "olyckshändelser" i verksamheten, vilket är sådant som ligger till grund för ekonomiska anslag. Med det menar jag att jag kan tycka att personalen borde vara måna om att händelserapportera eftersom det kan stödja deras argumenation när dom ska eska pengar för verksamheten..

Ja, det blev långt, och jag kommer som sagt från vården. Men jag tycker inte det borde vara nån skillnad med barnomsorg. Blir lite upprörd när personalen inte verkarvilja ta till sig allvaret i en sån här händelse. Som du själv säger. En gång behöver ju självklar inte, men KAN, vara ödesdiger.  
  • Bobbosmamma

Jag menar, om allt ser ut att fungera utmärkt, varför ska då politikerna anslå mer pengar? Finns ju inget skäl (tänker dom). Jag ni fattar  :)

• Molina

Hur vanligt är det med korsallergier?
    Vid ex pollen/matallergi.

Jag har ju i botten pollenallergi Björk,gräs,gråbo vad jag vet och åt idag något med koriander och blää blev så kräkillamående och skämtade med mannen att jag börjar bygga upp mina allergier vid vuxenlivet:)
    Men blev helt ställd när jag gick in och kollade korsallergi på just gråbo häpnade där va massor av saker jag inte kan äta och bla koriander,vitlök,paprika,curry.

Zamihr:Jag ska sitta med skolan nu och skriva en avvikelserapport pga av att min dotter som dom tror fått isig mjölk som har riktigt svår allergi och denna gång slutade inte så jätte roligt.
    Samma sak gäller barnomsorg fsk dom går efter samma avvikelserapport har även där fått tagit 1 smäll.
    Och självklart ska sånt rapporteras för 1gång kan vara för mycket för vissa allergiker.

Haha skolan är nu hyper rädd och ska placera min tjej i ett separat bord där mjölk är ja förbjudet att inta både vätska/mat stackars min plutt och dom tror att hon fått isig fel mjölk via dryck (hur går det till) ja olyckor händer men f-n min tjej får verkligen allergichock from hell.

• zamihr
    Bobbosmamma skrev 2011-11-01 20:38:46 följande:
    Jag jobbar i vården. Där fungerar det så att det är personalen som skriver avvikelsen på en förtryckt blankett där man bla beskriver händelseförloppet, fyller i datujm, tid, inblandad personal, underskrifter. Denna lämnas till närmsta chef som hanterar den vidare. Händelserapportering är a och o i en professionell verksamhet, det ger genomskinlighet och grund för förbättring och utveckling av verksamhet. Utan avvikelserapportering är det oxå omöjligt att få någon form av statistik på "olyckshändelser" i verksamheten, vilket är sådant som ligger till grund för ekonomiska anslag. Med det menar jag att jag kan tycka att personalen borde vara måna om att händelserapportera eftersom det kan stödja deras argumenation när dom ska eska pengar för verksamheten..

Ja, det blev långt, och jag kommer som sagt från vården. Men jag tycker inte det borde vara nån skillnad med barnomsorg. Blir lite upprörd när personalen inte verkarvilja ta till sig allvaret i en sån här händelse. Som du själv säger. En gång behöver ju självklar inte, men KAN, vara ödesdiger.  
    Molina skrev 2011-11-01 20:59:40 följande:
    Zamihr:Jag ska sitta med skolan nu och skriva en avvikelserapport pga av att min dotter som dom tror fått isig mjölk som har riktigt svår allergi och denna gång slutade inte så jätte roligt.
    Samma sak gäller barnomsorg fsk dom går efter samma avvikelserapport har även där fått tagit 1 smäll.
    Och självklart ska sånt rapporteras för 1gång kan vara för mycket för vissa allergiker.

Haha skolan är nu hyper rädd och ska placera min tjej i ett separat bord där mjölk är ja förbjudet att inta både vätska/mat stackars min plutt och dom tror att hon fått isig fel mjölk via dryck (hur går det till) ja olyckor händer men f-n min tjej får verkligen allergichock from hell.
    TACK båda för svar!

Ja de här får jag gå vidare med. Jag blev helt ställd när jag frågade hur de gör med anmälan/rapportering vid en sån här händelse och då fick till svar att det inte behövdes, att det räckte att köket (ett centralkök) blivit informerade och att köket själva skulle ha en genomgång av halvfabrikaten för att se om de kunde innehålla ägg.

De här med en avvikelserapport, är det dagispersonalen jag ska be om det (som inte är villiga...?) eller är det deras chef som fixar med sånt?

troll77, tråkigt att ni också har blivit drabbade, hoppas att det inte uppstår fler gånger.
  • t0va
    zamihr skrev 2011-11-02 08:28:24 följande:
    De här med en avvikelserapport, är det dagispersonalen jag ska be om det (som inte är villiga...?) eller är det deras chef som fixar med sånt?
    I ditt fall hade jag pratat med chefen om det hela. 

Någon som har barn som reagerar på den nya bovetemjölet? Nu har vi haft ett par jobbiga nätter och igår fick theo mat, gröt och välling innan han skulle sova. Jag började kl 18 för att få honom proppfull så han skulle sova bättre på natten. Jag var helt slut, men icke han går upp om och om igen och är så hyperaktiv, jag går in till sängen med honom om och om igen men han bara vill leka.

Tillslut så lät vi honom sitta uppe en kort stund för att börja om med nattningen, det fungerar oftast jättebra, men inte nu. Så vid 22:30 går vi och lägger oss och han är så speedad, jag försöker få honom att ligga i sin säng när jag ligger i min i sovrumet men han kryper upp till mig men vill inte gosa utan sätter sig på mig för att rida häst. Han har en såndär hoppåsna och skuttar runt på och jag fick vara det inatt.

Vid 23:30 ger jag upp och pappan som egentligen borde sova eftersom han ska jobba tar över och de sätter sig på pappans kontor och tittar på nicke och nilla på youtube, då somnar theo efter ca 30min.

Jag får över honom till sängen och han ligger och smågnyr som vanligt men vaknar helt hystersik vid 4, tokskriker och ligger och vrider sig i sängen. Inget funkar igen så jag tar ut honom till vardagsrummet och hämtar alvedon och vetpåsen. Men han är fortsatt orolig så det blir sovrummet igen och läsa saga lyssna på ljudbok i min famn, då somnar han igen och efter ett par försök så lyckas jag få över honom till sin säng med alla täcken jag virat in honom i.

Jag bestämde att han skulle få vara hemma från förskolan idag och sova ut, tror ni inte han vaknar 8:15 "bla, bla, bla, bla" jätteglad och pigg... då hade jag fått typ 4 timmars sömn... Sambon hade hunnit ringa och säga att vi skulle vara hemma men vi fick tag på förskolan igen och förklarade så vi fick gå ner. Så nu ska jag få i mig min smörgås och försöka sova 2 timmar tills det är dax att hämta, så kanske jag orkar med resten av dagen.

Idag får han inte bovetevälling, får bli risvälling istället, jag har misstänkt att det är tidsomställningen som varit problemet men så han var inatt så speedad och sen låg och vred sig och grät är så han var på mjölken.

Han åt inget annat konstigt igår och kycklingen från i söndags tror jag inte heller är hela orsaken, han är så glad och det funkar att sova middag men på kvällen när bovetevällingen kommer så blir det kaos. :(  
  • Sephyria
    t0va skrev 2011-11-02 09:26:28 följande:
    Någon som har barn som reagerar på den nya bovetemjölet? Nu har vi haft ett par jobbiga nätter och igår fick theo mat, gröt och välling innan han skulle sova. Jag började kl 18 för att få honom proppfull så han skulle sova bättre på natten. Jag var helt slut, men icke han går upp om och om igen och är så hyperaktiv, jag går in till sängen med honom om och om igen men han bara vill leka.

Tillslut så lät vi honom sitta uppe en kort stund för att börja om med nattningen, det fungerar oftast jättebra, men inte nu. Så vid 22:30 går vi och lägger oss och han är så speedad, jag försöker få honom att ligga i sin säng när jag ligger i min i sovrumet men han kryper upp till mig men vill inte gosa utan sätter sig på mig för att rida häst. Han har en såndär hoppåsna och skuttar runt på och jag fick vara det inatt.

Vid 23:30 ger jag upp och pappan som egentligen borde sova eftersom han ska jobba tar över och de sätter sig på pappans kontor och tittar på nicke och nilla på youtube, då somnar theo efter ca 30min.

Jag får över honom till sängen och han ligger och smågnyr som vanligt men vaknar helt hystersik vid 4, tokskriker och ligger och vrider sig i sängen. Inget funkar igen så jag tar ut honom till vardagsrummet och hämtar alvedon och vetpåsen. Men han är fortsatt orolig så det blir sovrummet igen och läsa saga lyssna på ljudbok i min famn, då somnar han igen och efter ett par försök så lyckas jag få över honom till sin säng med alla täcken jag virat in honom i.

Jag bestämde att han skulle få vara hemma från förskolan idag och sova ut, tror ni inte han vaknar 8:15 "bla, bla, bla, bla" jätteglad och pigg... då hade jag fått typ 4 timmars sömn... Sambon hade hunnit ringa och säga att vi skulle vara hemma men vi fick tag på förskolan igen och förklarade så vi fick gå ner. Så nu ska jag få i mig min smörgås och försöka sova 2 timmar tills det är dax att hämta, så kanske jag orkar med resten av dagen.

Idag får han inte bovetevälling, får bli risvälling istället, jag har misstänkt att det är tidsomställningen som varit problemet men så han var inatt så speedad och sen låg och vred sig och grät är så han var på mjölken.

Han åt inget annat konstigt igår och kycklingen från i söndags tror jag inte heller är hela orsaken, han är så glad och det funkar att sova middag men på kvällen när bovetevällingen kommer så blir det kaos. :(  

Usch vilken natt ni haft Vet ingenting om bovetemjölet men vet hur det är att inte få sova!

Min son har alltid haft det jobbigt med sömnen. Han har alltid vaknat hur många gånger som helst under natten och vi har fått bärt, bärt och bärt i många långa timmar. BVC tyckte att vi skulle köra 5-minuters metoden på honom men jag vägra! I min värld mådde han inte bra och när jag läser vad du skrivit så blir jag väldigt glad över att jag inte gick med på det! Skönt att se att det finns andra som också reagerar som min son och inte att det beror på att vi "skämmer bort honom genom att bära". Fick slutligen utskrivet tavegyl, för han har klåda i ögonen, och efter det har det blivit mycket bättre. Har dock fortfarande jobbiga nätter då och då! 

Hoppas du fick vila dig lite och att kommande natt blir bättre!