• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    Sephyria skrev 2011-11-02 09:48:01 följande:
    Usch vilken natt ni haft Vet ingenting om bovetemjölet men vet hur det är att inte få sova!

Min son har alltid haft det jobbigt med sömnen. Han har alltid vaknat hur många gånger som helst under natten och vi har fått bärt, bärt och bärt i många långa timmar. BVC tyckte att vi skulle köra 5-minuters metoden på honom men jag vägra! I min värld mådde han inte bra och när jag läser vad du skrivit så blir jag väldigt glad över att jag inte gick med på det! Skönt att se att det finns andra som också reagerar som min son och inte att det beror på att vi "skämmer bort honom genom att bära". Fick slutligen utskrivet tavegyl, för han har klåda i ögonen, och efter det har det blivit mycket bättre. Har dock fortfarande jobbiga nätter då och då! 

Hoppas du fick vila dig lite och att kommande natt blir bättre! 
    tack, jag kunde inte sova direkt men har fått ligga och vila i alla fall. Får se hur det har gått för honom idag men ingen har ringt. Är en kanonförskola eller avdelning i alla fall han går på. Idag är det höstlov så de var 5 små barn och 2 personal och onsdagar är skogsdag så de sa bara att "då kanske han kommer somna" han gör det ibland på promenaden och jag sa att det är lungt bara han mår bra så får han sova. Lixom inget gnäll över att jag lämnar en kille som kanske inte orkar hela förmiddagen. 

Theo har också haft svårt med sömnen hela tiden, troligen alla allergier. Bvc sa 5mm till oss med men vi har kört på magkänslan, han låg ofta i sin babygunga som liten och sen vagn. nu när vi bytt till växasäng så han kan ta sig ur själv så är det mycket lugnare kvällar faktiskt. Är bara nu när vi misstänker att han faktiskt fått i sig något han inte tål som han gått ur sängen och "bråkat".

Är tur att pappan sover i eget rum så han kan få lite sömn, han har epilepsi och sover han dåligt ett par nätter får han anfall, sen är han den som jobbar och vi har inte råd med att han är hemma som det ser ut nu. Men då slipper jag stressen att få tyst på Theo så han inte stör pappas sömn.

Skönt att skriva av sig, folk som inte har allergibarn fattar ju inte att det inte bara handlar om eksem och ont i magen utan att det är så mycket mer, helt ärligt förstår jag inte hur jag ska klara av att jobba dagen efter en sådan här natt. Är själv inte helt frisk än, vet inte om jag någonsin kommer bli det så min ork är inte som innan jag blev sjuk. Räcker med en helvetesnatt för att sänka mig ordentligt och smärtorna kommer. Men nu när han har förskolan blir det lite avslastning :)

Dax att gå ner och se om det är en pigg och glad kille som väntar eller kanske en som ligger och sover.  
  • zamihr
    t0va skrev 2011-11-02 09:26:28 följande:
    I ditt fall hade jag pratat med chefen om det hela. 
    Ja de är nog bäst så med tanke på vad jag fick till svar när jag frågade personalen om det.
  • Bobbosmamma
    zamihr skrev 2011-11-02 12:18:31 följande:
    Ja de är nog bäst så med tanke på vad jag fick till svar när jag frågade personalen om det.
    Bra, håller med. Jag hade också blivit ställd, blir det med varje ny situation typ med min dotter. Det är något annat att sitta hemma framför datorn och ha ro och tid att tänka. Hoppas det löser sig på ett sätt som känns bar för dig.
  • Bobbosmamma

tOva: Uh, såna där nätter har vi haft många av. Och det är ju bara SÅ. HIMLA. JOBBIGT. Min dotter kan också bli sådär speedad när hon fått i sig nåt. Senaste i helgen då vi gett Mollipect mot hosta. Det gör jag aldrig om. det innehåller tydligen nån adrenalinliknande substans (efedrin). Självklart reagerade hon på det,. Men vi fattade först efter några dagar vad det var. Jag tror också att när barnen börjar bli lite äldre... man är så trött... man har hållit på så länge, haft SÅ många stökiga nätter och på det dagar med trötta barn.. Det är så tärande både psykiskt och fysiskt att orka. Men man har ju inget val. Förhoppningsvis finns det bra nätter och dagar inemellan som gör att man orkar lite till. Kram

• t0va
    Bobbosmamma skrev 2011-11-02 13:45:11 följande:
    tOva: Uh, såna där nätter har vi haft många av. Och det är ju bara SÅ. HIMLA. JOBBIGT. Min dotter kan också bli sådär speedad när hon fått i sig nåt. Senaste i helgen då vi gett Mollipect mot hosta. Det gör jag aldrig om. det innehåller tydligen nån adrenalinliknande substans (efedrin). Självklart reagerade hon på det,. Men vi fattade först efter några dagar vad det var. Jag tror också att när barnen börjar bli lite äldre... man är så trött... man har hållit på så länge, haft SÅ många stökiga nätter och på det dagar med trötta barn.. Det är så tärande både psykiskt och fysiskt att orka. Men man har ju inget val. Förhoppningsvis finns det bra nätter och dagar inemellan som gör att man orkar lite till. Kram
    ja det är väl också en sak som de med "friska" barn inte förstår att man får kämpa på så länge och blir trött redan från början så när det kommer perioder med många reaktioner så räcker det för att man ska gå på knäna. 

14 månader och jag har fått sova ca 3 hela nätter, jobbar på att han ska få sova på förskolan också så jag får lite mer tid att vila på dagen, ska träffa min läkaren snart så jag håller tummarna för att jag blir sjukskriven ett tag och hinner komma ikapp.  

Idag hade det gått bra på förskolan, men han var jättetrött när jag hämtade och somnade direkt hemma. Blir att åka och köpa risvälling sen och hoppas på en lugn natt.  
  • Bobbosmamma
    t0va skrev 2011-11-02 13:53:05 följande:
    ja det är väl också en sak som de med "friska" barn inte förstår att man får kämpa på så länge och blir trött redan från början så när det kommer perioder med många reaktioner så räcker det för att man ska gå på knäna. 

14 månader och jag har fått sova ca 3 hela nätter, jobbar på att han ska få sova på förskolan också så jag får lite mer tid att vila på dagen, ska träffa min läkaren snart så jag håller tummarna för att jag blir sjukskriven ett tag och hinner komma ikapp.  

Idag hade det gått bra på förskolan, men han var jättetrött när jag hämtade och somnade direkt hemma. Blir att åka och köpa risvälling sen och hoppas på en lugn natt.  
    Skönt att han somnade iaf. Nä.. att ha "friska" barn är en HELT annan upplevelse ( jag vet ju inte för jag har inte upplevt det, men det måste det vara). Och det kan vara så jobbigt att prata med föräldrar till "friska" barn om sånt här tycker jag: Jag blir mest bara ledsen av det. Så försöker undvika det bara. Bättre att prata med andra i samma situation. Men 3 nätter, jag förstår verkligen att du är genomtrött. Jag brukar ofta få höra från kompisar med friska bar: men kan du inte lämna bort henne (till mormor/morfar/farmor/farafar) osv. Det dom inte fattar är att j´mitt barn inte mår bra. Dom skaffar ju inte barnvakt när deras barn har magsjuka/är råförkylda. Jag har ingen i min närhet som jag litar på tillräckligt att lämna min flcika till nrä hon inte mår 100. Men om du har det... så kanske du kan få sova lite? Men det kanske är samma för dig, att det inte går/du inte känner dig ok med det, och då är det ju ingen vila..
  • t0va
    Bobbosmamma skrev 2011-11-02 14:00:55 följande:
    Skönt att han somnade iaf. Nä.. att ha "friska" barn är en HELT annan upplevelse ( jag vet ju inte för jag har inte upplevt det, men det måste det vara). Och det kan vara så jobbigt att prata med föräldrar till "friska" barn om sånt här tycker jag: Jag blir mest bara ledsen av det. Så försöker undvika det bara. Bättre att prata med andra i samma situation. Men 3 nätter, jag förstår verkligen att du är genomtrött. Jag brukar ofta få höra från kompisar med friska bar: men kan du inte lämna bort henne (till mormor/morfar/farmor/farafar) osv. Det dom inte fattar är att j´mitt barn inte mår bra. Dom skaffar ju inte barnvakt när deras barn har magsjuka/är råförkylda. Jag har ingen i min närhet som jag litar på tillräckligt att lämna min flcika till nrä hon inte mår 100. Men om du har det... så kanske du kan få sova lite? Men det kanske är samma för dig, att det inte går/du inte känner dig ok med det, och då är det ju ingen vila..
    håller helt med. Nej tyvärr har jag bara svärmor här i närheten och hon har bara tagit när det varit akutfall hittils, som när han var nyfödd och jag låg på sjukhus eller när jag åkte in akut för bröstsmärtor. Jag har en sambo men han har aspergers och det gör bla. att han har svårt att ta Theo längre tid när det strular. Han lixom låser sig och behöver hjälp för att inte fastna med att bara prova en sak om och om igen. 

så inatt när jag gav upp kunde han ta och sätta sig och titta på tv med theo , men hade det inte funkat skulle han komma och fråga vad han ska prova nu. Så någon ostörd sömn blir det inte.

Sen vill Theo komma till mig när han mår dåligt, pappan jobbar hela dagarna och de träffas kanske 1-2 timmar på kvällen så det är ju inte konstigt att han vill till mig när han inte mår bra, så jag måste vara i ett annat rum då kan det funka.

Blir att ta dag för dag, och inte låssas om alla "måsten" hemma.  
  • Sephyria
    t0va skrev 2011-11-02 11:38:06 följande:
    tack, jag kunde inte sova direkt men har fått ligga och vila i alla fall. Får se hur det har gått för honom idag men ingen har ringt. Är en kanonförskola eller avdelning i alla fall han går på. Idag är det höstlov så de var 5 små barn och 2 personal och onsdagar är skogsdag så de sa bara att "då kanske han kommer somna" han gör det ibland på promenaden och jag sa att det är lungt bara han mår bra så får han sova. Lixom inget gnäll över att jag lämnar en kille som kanske inte orkar hela förmiddagen. 

Theo har också haft svårt med sömnen hela tiden, troligen alla allergier. Bvc sa 5mm till oss med men vi har kört på magkänslan, han låg ofta i sin babygunga som liten och sen vagn. nu när vi bytt till växasäng så han kan ta sig ur själv så är det mycket lugnare kvällar faktiskt. Är bara nu när vi misstänker att han faktiskt fått i sig något han inte tål som han gått ur sängen och "bråkat".

Är tur att pappan sover i eget rum så han kan få lite sömn, han har epilepsi och sover han dåligt ett par nätter får han anfall, sen är han den som jobbar och vi har inte råd med att han är hemma som det ser ut nu. Men då slipper jag stressen att få tyst på Theo så han inte stör pappas sömn.

Skönt att skriva av sig, folk som inte har allergibarn fattar ju inte att det inte bara handlar om eksem och ont i magen utan att det är så mycket mer, helt ärligt förstår jag inte hur jag ska klara av att jobba dagen efter en sådan här natt. Är själv inte helt frisk än, vet inte om jag någonsin kommer bli det så min ork är inte som innan jag blev sjuk. Räcker med en helvetesnatt för att sänka mig ordentligt och smärtorna kommer. Men nu när han har förskolan blir det lite avslastning :)

Dax att gå ner och se om det är en pigg och glad kille som väntar eller kanske en som ligger och sover.  
    Men oj, oj, oj vilken jobbig sits ni sitter i! Jag tycker att det är nog med en allergisk unge. Att själv vara sjuk i tillägg till det kan inte vara lätt! Men det är väl så att allt går på något konstigt sätt när man väl befinner sig där. Man har ju inte direkt så många alternativ!

Skönt i alla fall att han går på en så bra förskola. Det är nog få förunnat att få komma till en sådan avdelning. Kan tänka mig att det känns väldigt gott att de har förståelse för din situation så att du kan lämna honom utan dåligt samvete även efter en sådan natt!

Jag blev väldigt glad när jag hittade allergitrådarna här för som du skriver så får man inte riktigt förståelse från andra. Och ibland behöver man bara få ösa ur sig allt och veta att andra förstår!  
  • Molina
    zamihr skrev 2011-11-02 08:28:24 följande:
    Molina skrev 2011-11-01 20:59:40 följande:
    Zamihr:Jag ska sitta med skolan nu och skriva en avvikelserapport pga av att min dotter som dom tror fått isig mjölk som har riktigt svår allergi och denna gång slutade inte så jätte roligt.
    Samma sak gäller barnomsorg fsk dom går efter samma avvikelserapport har även där fått tagit 1 smäll.
    Och självklart ska sånt rapporteras för 1gång kan vara för mycket för vissa allergiker.

Haha skolan är nu hyper rädd och ska placera min tjej i ett separat bord där mjölk är ja förbjudet att inta både vätska/mat stackars min plutt och dom tror att hon fått isig fel mjölk via dryck (hur går det till) ja olyckor händer men f-n min tjej får verkligen allergichock from hell.
    TACK båda för svar!

Ja de här får jag gå vidare med. Jag blev helt ställd när jag frågade hur de gör med anmälan/rapportering vid en sån här händelse och då fick till svar att det inte behövdes, att det räckte att köket (ett centralkök) blivit informerade och att köket själva skulle ha en genomgång av halvfabrikaten för att se om de kunde innehålla ägg.

De här med en avvikelserapport, är det dagispersonalen jag ska be om det (som inte är villiga...?) eller är det deras chef som fixar med sånt?

troll77, tråkigt att ni också har blivit drabbade, hoppas att det inte uppstår fler gånger.
    Ring till områdeschefen direkt och förklara vad som hänt, då måste hon/han sätta in åtgärder och förebygga och hjälpa ev personal/kök.
    Ja jag får verkligen hoppas att dom inte av misstag ger fel sak till min tjej, hon får andningbesvär av sin mjölkallergi men nu har dom verkligen satt in åtgärder och strängt vad som gäller plus att 1av personalen ska gå en snabb kurs i hur man tar en sådan adrenalinspruta.
    Jag ger skolan tummen upp som tog det på största allvar!

Jag hoppas även din försk... tar sitt ansvar eller om det är köket som är boven som ska ha sig en läxa.