• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sephyria
    Kavat skrev 2011-10-30 15:14:47 följande:
    Hej och välkommen hit!

Jag är också lite för rörig i huvudet nu för att läsa ordentligt. Det där att han tål Althera men inte annan laktosfri mat betyder i princip att han är allergisk mot mjölkprotein. Om jag tolkar dig rätt, att han reagerade på laktosfria mjölkprodukter men inte Althera.

Förstod inte varför ni rekomenderades att ge laktosfria mjölkprodukter om han åt Althera, men det var nog bara en miss. I vanliga fall om de äter ersättning utan laktos kan det vara bra att testa laktosfritt först, men i er situation kändes det onödigt.

Du har fått bra svar från T0va, vi har ungefär samma erfarenhet som henne från våra två killar.

Tackar Känns gott att se att det finns andra i liknande situation.

Jag vet inte riktigt vad han reagerade på faktiskt.

Först gav jag vanlig välling som innehöll såväl laktos som mjölkprotein. Detta reagerade han på genom att bli lös i magen och få illaluktande avföring. När vi efter en vecka övergick till att ge laktosfria produkter men som innehöll mjölkprotein så fick han istället förstoppning.

Altheran hade han fått i ett par veckor innan jag testade att ge mjölkprodukter och på detta hade jag inte märkt någon reaktion. Han var visserligen hård i magen och förstoppad även då men det är han mest hela tiden. 

Det jag funderar lite på är om det kan vara så att han bara är lite känslig mot laktos och därför klarar en viss mängd, men att det blev för mycket när han fick den vanliga vällingen?  Hade han inte tålt mjölkprotein så borde han väl fortsatt att vara lös i magen även när jag övergick till laktosfria produkter eftersom dessa innehöll mjölkprotein?

Tycker att det är så svårt att veta vad som är en reaktion eftersom han hela tiden får dras med den hårda magen. Det är ju inte heller normalt tycker jag. Ger mängder med katrinplommon för annars växlar han mellan att bajsa ut hårda "harlortar" med stora, hårda avföringsklumpar som gör så ont så att han gallskriker när han bajsar ut dom.
  • Sephyria
    t0va skrev 2011-10-30 14:41:46 följande:
    Skönt att höra att andra har barn som reagerar på samma sätt, är så lätt att tro att man är tokig och hysterisk. :) 
    När han var bebis så fick vi höra att ha åt ständigt vilket han gjorde men sen när han var ok och käkade var 3:e timme så fortsatte folk tjata.  

Det är konstigt det där vad folk alltid ska lägga sig i och tro att de vet bäst! Min svärmor brukar säga att "vi har eksem i släkten, så du ska se att han inte har någon allergi". Att han har fler symtom än eksem verkar hon inte riktigt vilja ta till sig.
  • Sephyria
    Kavat skrev 2011-10-30 15:22:21 följande:
    Viktkurvan vid celiaki och allergi kan variera. Det är vanligt att man tappar, men mina har inte gjort det trots veteallergi, tvärtom de har ätit och spytt och ätit och bajsat och ätit så fort de har haft ont i magen så de har gått upp i vikt som de ska.
    Man måste alltså absolut inte växa dåligt för att ha en allergi, men tyvärr är det ofta först då BVC börjar reagera och man får hjälp. Det är ju ett mätbart tydligt tecken på att något inte står rätt till. Men alltså inte alls obligatorisk för allergi.
    Ett rättså tydligt tecken som en del har är att de är smala med jätte svullen mage. Alltså att magen inte är proportionelig med resten av kroppen.

Man måste inte alls vara underviktig eller växa dåligt vid glutenintolerans heller, men det är nog rättså vanligt att det är då man upptäcker att något är fel och kollar upp det.
    Jag har aldrig varit underviktig trots att jag är rätt säker att jag gick med glutenintolerans i över 15 år, kanske hela livet? Däremot fick jag en massa andra brister och sköldkörtelsjukdom mm som man tror hänger ihop.

Tack för svaret! Då har jag lite bättre koll på det

Jag har en matglad liten kille som nog skulle kunna äta mest hela tiden om han fick. Magen är ofta spänd och svullen men så är han ofta förstoppad också. Och resten av kroppen är också ganska rund å go så magen är inte oproportionelig på honom.   
  • Kavat
    Sephyria skrev 2011-10-30 19:38:52 följande:
    Tackar Känns gott att se att det finns andra i liknande situation.

Jag vet inte riktigt vad han reagerade på faktiskt.

Först gav jag vanlig välling som innehöll såväl laktos som mjölkprotein. Detta reagerade han på genom att bli lös i magen och få illaluktande avföring. När vi efter en vecka övergick till att ge laktosfria produkter men som innehöll mjölkprotein så fick han istället förstoppning.

Altheran hade han fått i ett par veckor innan jag testade att ge mjölkprodukter och på detta hade jag inte märkt någon reaktion. Han var visserligen hård i magen och förstoppad även då men det är han mest hela tiden. 

Det jag funderar lite på är om det kan vara så att han bara är lite känslig mot laktos och därför klarar en viss mängd, men att det blev för mycket när han fick den vanliga vällingen?  Hade han inte tålt mjölkprotein så borde han väl fortsatt att vara lös i magen även när jag övergick till laktosfria produkter eftersom dessa innehöll mjölkprotein?

Tycker att det är så svårt att veta vad som är en reaktion eftersom han hela tiden får dras med den hårda magen. Det är ju inte heller normalt tycker jag. Ger mängder med katrinplommon för annars växlar han mellan att bajsa ut hårda "harlortar" med stora, hårda avföringsklumpar som gör så ont så att han gallskriker när han bajsar ut dom.
    Laktos är lösande. Så att han blev hård när ni gav laktosfria mjölkprodukter låter inte så konstigt alls i mina öron.

Har han varit helt fri från mjölkprotein i 3 veckor? Har han inte det så skulle jag säga att det är lite för tidigt att avgöra. Men äter han helt mjölkproteinfritt och endast Althera och är förstoppad efter 3 veckor så skulle jag bett att få testa en annan ersättning. Han borde inte vara förstoppad på Althera om han tål allt annat som han äter.
    Eller så äter han något annat som han inte tål och blir förstoppad av?

Mjölkfri ersättning utan laktos och gjort på vassle är Nutramigen. Men den i sig är stoppande så det är inte säkert att det blir bättre. Beror på orsaken. Helt mjölkproteinfri ersättning är Neocate, men man brukar få testa både Althera och Nutramigen innan man får Neocate.

Profylac innehåller inte laktos, om ni misstänker att det är laktos som orsakar problemen. Både Profylac och Althera är gjorda av kasein. De är ju gjorda av mjölkprotein men de flesta bebisar tål det, men inte alla.

Blev rörigt, men hoppas du förstod ändå, fråga annars.
  • Sephyria
    Kavat skrev 2011-10-30 20:03:04 följande:
    Laktos är lösande. Så att han blev hård när ni gav laktosfria mjölkprodukter låter inte så konstigt alls i mina öron.

Har han varit helt fri från mjölkprotein i 3 veckor? Har han inte det så skulle jag säga att det är lite för tidigt att avgöra. Men äter han helt mjölkproteinfritt och endast Althera och är förstoppad efter 3 veckor så skulle jag bett att få testa en annan ersättning. Han borde inte vara förstoppad på Althera om han tål allt annat som han äter.
    Eller så äter han något annat som han inte tål och blir förstoppad av?

Mjölkfri ersättning utan laktos och gjort på vassle är Nutramigen. Men den i sig är stoppande så det är inte säkert att det blir bättre. Beror på orsaken. Helt mjölkproteinfri ersättning är Neocate, men man brukar få testa både Althera och Nutramigen innan man får Neocate.

Profylac innehåller inte laktos, om ni misstänker att det är laktos som orsakar problemen. Både Profylac och Althera är gjorda av kasein. De är ju gjorda av mjölkprotein men de flesta bebisar tål det, men inte alla.

Blev rörigt, men hoppas du förstod ändå, fråga annars.
    Han får inte så mycket ersättning. Kör mest på sempers mjölkfria risvälling nu. Ammade fram tills han var 8 månader (och åt mjölkproteinfritt) och det är först sista månaden som han har tagit flaskan. Det var då som altheran introducerades. 

Han var dock förstoppad även innan han fick vare sig althera eller mjölkprotein. Problemen började nästan med en gång när vi började med smakportioner (för 3,5 månader sen). Därför är nog jag också lite inne på att det är något annat som han inte tål. 
  • Molina
    t0va skrev 2011-10-30 09:40:34 följande:
    oj, det låter som väldigt mycket soja att testa med. Tips tills nästa gång är att börja med en mycket mindre mängd. 

Min son är sojaallergisk tydligen, han visade på pricktest men har inte fått ren soja vad vi vet utan bara sojasläktingar och på endel misstänker vi reaktion. Men pricktestet blev en kraftig reaktion så vi ska inte ge honom något sådant.

Det kan vara sojan som startat det, det kan också vara så att sojan gjorde att ett anfall som kommit pga. annan orsak blivit kraftigare. 

Har ni märkt någon annan reaktion när hon fått i sig soja? På sojasläktingar så blir min son orolig, ledsen och nästan hyperaktikv.  
    Oj det kanske va mycket med 2*2dl så snabbt inpå varann.

Vi har inte märkt av någon soja allergi vad jag vet, hon verkar tåla baljväxter men med försiktighet till ärtor och bönor där magen reagerar lite på och majs men det är ingen baljväxt! Hon får förstoppning av för mycket ärtor och lös bubblig av bönor som många får men det kanske kan även vara en reaktion blääää för dessa allergier men vi är lyckliga ändå för *bara* mjölkallergin dock superallergisk är hon.
  • Bobbosmamma
    Sephyria skrev 2011-10-30 19:48:51 följande:
    Det är konstigt det där vad folk alltid ska lägga sig i och tro att de vet bäst! Min svärmor brukar säga att "vi har eksem i släkten, så du ska se att han inte har någon allergi". Att han har fler symtom än eksem verkar hon inte riktigt vilja ta till sig.
    Åh en sån svärmor har jag oxå. Som tur är bor hon långt bort så vi träffar henne inte så ofta. Men det är fascinerande att hon verkligen tror sig veta allt om mitt barn fast hon träffat henne kanske 0.01% av hennes liv. 
  • Chabolina

Hej! Det där med att inte släkten förstår allvaret. Vår kille skulle ha barnvakt hemma hos oss för där är det mjölkfritt och så köper de med sig gräddbakelse till storebror:). Nu har jag slutat amma min 13 månaders för att kunna söka allergierna bättre. Tråkigt att det var anledningen. Jah har under nästa ett års tid varit fri från, mjölkprotein, ägg, citrus, röda frukter och grönsaker, sojasläktningar osv... Min fråga till er Min kille verkar tåla vete ( tål ej havre) men han verkar reagera på mannagryn och inte formbröd och makaroner. har ni några bra tips? Mvh Sara

• LillSkruttet

Länge sedan jag var inne här nu. Har börjat jobba och maken än numera föräldraledig med minstingen. Lite nya frågor har dykt upp och kanske kan någon av er kloka tjejer här hjälpa mig?

Först och främst har vi numera uteslutit även fisk till Leo. Han fick nässelutslag av det och då tyckte läkaren att vi skulle skippa fisken även om det inte givit utslag på allergitestet vi gjorde i februari. Så nu äter han en kost fri från mjölkprotein, äggprotein, fisk och jordnöt.

Leonards viktkurva har varit lite tråkig....han har trots blygsam viktuppgång vid varje bvc-besök, haft en kurva som viker av mer och mer från normalkurvan. Vid ettårskontrollen för en månad sedan sade läkaren att om det fortsatte neråt vid nästa kontroll också (som han ville ha i början på dec) så skulle vi bli remitterade till barnmottagningen. Vi går redan där, fast på underavdelning allergi, och hans allergiläkare säger att hans viktkurva kan bero på att han även har förkylningsastma och inte varit rosselfri mer än några få veckor i somras. Annars har han rosslat sen i januari.... han  menar att det tar energi och att det är därför han inte går upp bättre i vikt.
    MEN....Om han nu har rätt, så undrar jag varför inte lillkillen verkar hungrig! Han äter ju inget... Han kan på en dag få i sig en halv macka, en halv liten tetra havredryck, 4 köttbullar, en halv banan och en liten portion enago banangröt på kvällen. Vilken ettåring och springer runt och utforskar världen, klarar sig på det???

Jag har därför fundering kring att höra om det finns näringsdryck som man kan ge till små allergiker. Vore så skönt att ha något som ger mycket energi av liten mängd, som man kan ta till när han äter så dåligt och iom att vikten dessutom är allt annat än bra.
    Är det någon här som har erfarenhet av näringsdrycker?? Hur har det funkat? På vilken indikation fick ni det?

Sen gnager också tanken på OM det är något mer han är allergisk mot trots allt.....  

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-11-01 10:56:10 följande:
    Länge sedan jag var inne här nu. Har börjat jobba och maken än numera föräldraledig med minstingen. Lite nya frågor har dykt upp och kanske kan någon av er kloka tjejer här hjälpa mig?

Först och främst har vi numera uteslutit även fisk till Leo. Han fick nässelutslag av det och då tyckte läkaren att vi skulle skippa fisken även om det inte givit utslag på allergitestet vi gjorde i februari. Så nu äter han en kost fri från mjölkprotein, äggprotein, fisk och jordnöt.

Leonards viktkurva har varit lite tråkig....han har trots blygsam viktuppgång vid varje bvc-besök, haft en kurva som viker av mer och mer från normalkurvan. Vid ettårskontrollen för en månad sedan sade läkaren att om det fortsatte neråt vid nästa kontroll också (som han ville ha i början på dec) så skulle vi bli remitterade till barnmottagningen. Vi går redan där, fast på underavdelning allergi, och hans allergiläkare säger att hans viktkurva kan bero på att han även har förkylningsastma och inte varit rosselfri mer än några få veckor i somras. Annars har han rosslat sen i januari.... han  menar att det tar energi och att det är därför han inte går upp bättre i vikt.
    MEN....Om han nu har rätt, så undrar jag varför inte lillkillen verkar hungrig! Han äter ju inget... Han kan på en dag få i sig en halv macka, en halv liten tetra havredryck, 4 köttbullar, en halv banan och en liten portion enago banangröt på kvällen. Vilken ettåring och springer runt och utforskar världen, klarar sig på det???

Jag har därför fundering kring att höra om det finns näringsdryck som man kan ge till små allergiker. Vore så skönt att ha något som ger mycket energi av liten mängd, som man kan ta till när han äter så dåligt och iom att vikten dessutom är allt annat än bra.
    Är det någon här som har erfarenhet av näringsdrycker?? Hur har det funkat? På vilken indikation fick ni det?

Sen gnager också tanken på OM det är något mer han är allergisk mot trots allt.....  
    Hej, har funderat på hur det går för er. 

Han vill inte dricka ersättning med olja i? Jag kan inget om näringsdrycker till så små men det borde finnas som även han kan äta. Det är inte havren eller vete som kan ställa till det... Theo slutade ju växa när han fick i sig sånt även om han gick upp i vikt, men han äter som ett helt stall för han äter när han har ont. 

Märker ni något annat, är det oroliga nätter och kvällar eller sover han bra, så bra en ettåring nu kan sova. 

Theo började växa och må bra igen när vi körde på utan mjölk, vete, havre, soja, råg, korn, ägg och nu utesluter vi fisk hemma och ser om det blir fler reaktioner på förskolan. Funderar även på den där kycklingen... 

Är ju så svårt när de inte vill äta men många säger att de vägrar äta sådant de inte mår bra av, så kanske är det något mer, även om jag hoppas att det inte är så.