• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    Kavat skrev 2011-11-01 13:22:47 följande:
    Angående kyckling så sa vår dietist att hon hade ett barn som gick hos henne som enbart tålde en fryst kyckling utan några som helst tillsatser. Det sprutar ju in koksalt och vatten och så i kycklingar, men denna skulle vara helt utan. Hon kom dock inte ihåg namnet. Men kontentan var väl egentligen att man skulle testa olika. Det finns ju även majskyckling som är uppfödd på majs och inte fått annan "skit".
    jo, jag hade tänkt testa majskyckling känns som om våran tanke med att inte prova en massa nytt fort har blivit lite väl extremt. Men det är så skönt att ha lite "lugn" emellanåt också. 

Nu kom bajset och det var inte något biologiskt stridsmedel den här gången, löst men inte så vi måste vädra ut hela lägenheten. Men han var helt klart lite påverkad för han vägrade somna nu när han kom hem från förskolan, jättetrött men kom inte till ro så då blev det att leka en stund och sen satte magen igång och jag tror han har somnat nu på några minuter. Tänk så det kan störa så mycket.

• Kavat
    t0va skrev 2011-11-01 13:39:34 följande:
    jo, jag hade tänkt testa majskyckling känns som om våran tanke med att inte prova en massa nytt fort har blivit lite väl extremt. Men det är så skönt att ha lite "lugn" emellanåt också. 

Nu kom bajset och det var inte något biologiskt stridsmedel den här gången, löst men inte så vi måste vädra ut hela lägenheten. Men han var helt klart lite påverkad för han vägrade somna nu när han kom hem från förskolan, jättetrött men kom inte till ro så då blev det att leka en stund och sen satte magen igång och jag tror han har somnat nu på några minuter. Tänk så det kan störa så mycket.

Du, vetepåse, föresten! Vågar ni verkligen använda det? Det ångar ju en del när det är varmt....

Jag köpte ris och sydde påse här hemma.
  • t0va
    Kavat skrev 2011-11-01 13:42:44 följande:
    Du, vetepåse, föresten! Vågar ni verkligen använda det? Det ångar ju en del när det är varmt....

Jag köpte ris och sydde påse här hemma.
    japp det har fungerat utan problem, vi har inte märkt något alls, varken i beteende eller att han får röda kinder, vet inte om det funkar bättre när den knappt är ljummen.  Jag hade tänkt sy mig en annan med ris eller körsbärskärnor men har ingen symaskin nu, vill gärna ha en som vi vet är ok om han skulle lyckas göra sönder påsen. Är så lätt att kaninen tuggar sönder ifall den ligger på golvet i sovrummet och hon smiter dit. 

Men den måste vara i ett visst mått så den passar i mjukisdjuret. Vi har en större också med körsbärsskärnor som vi värmer på ordentligt och lägger i sängen ibland så den är varm och skön när han ska sova. 
  • LillSkruttet

Tack för svaren!! Vad gäller ersättning (nutra) med olja i så försöker vi med det. Men han vill inte ha mycket av ersättningen heller numera. Han ratar också pureer och ska absolut äta allt själv, med händerna. Mamma scans köttbullar och varmkorv med bröd är det han äter mest av och då handlar det om ca 4 köttbullar alt en halv korv och ett halvt korvbröd. Svårt att berika men vi brukar bre korvbrödet med ockölkfritt smör. Tillsätter också olja el flytande margarin i kvällsgröten. Något som då och då går att få i honom är sempers fruktsmoothies från 1 år, men det är ju bara frukt, ingen direkt energi och näring att stå sig på. Vi var tidigare i kobtakt med dietist men det var ju ett annat läge då. Då gällde det ju allergierna mest. Jag har söjt BVCsköterskan idag för att boja in en ny viktkoll så vi kan få ett nytt värde. Sen blir det väl att se vad läjaren gör. Dietisten kanske vi kan få hjäkp av ändå...

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet

Ursäkta stavfelen...skriver från telefonen...

• zamihr

Hej på er!
    Tänkte kolla om någon här vet hur man ska göra i detta fall...

Dagis ringde precis och berättade att  min son och ett annat barn som är äggallergiska blivit serverade mat med äggvita i (eller om de va äggviteämne? kommer inte ihåg vad hon sa). Detta uppdagades då det andra barnet fått en allergisk reaktion och de ringde till storköket som lagar maten och frågade. Då framkom det efter att kökspersonalen tittat på förpackningen att maten innehöll ägg. Min son är mycket petig i maten och hade endast tagit en mycket liten bit och sen inte ätit mer av maten med ägg i (tack gode gud!)
    Min son har tidigare fått starka reaktioner av ägg via amning och att vi har tex stekt ägg eller bakat muffins, men sen några månader tillbaks har vi nu kunnat tillaga ägg hemma utan att han reagerar på det. Dock visade senaste pricktesterna för ca en månad sen att han fortfarande har stark allergi mot ägg.

De jag då undrar är, borde man typ göra något med denna händelsen, anmäla eller så?
    Jag frågade dagis personalen hur de gör med de, då sa de bara att nej de behövs inte, utan att de skulle ha ett extra möte bara på centralköket och gå igenom det hela.
    Jag känner att händelsen är allvarlig och att det kanske  skulle göras mer....

Vad tycker ni här som har allergi erfarenheter?
    Om jag ska anmäla eller nåt liknande, var gör jag det? (kollade GBG stads hemsida, men hittade inget där)

De jag tänker är ju att när det gäller äggallergi (och en del andra allergier) så kan ju en gång med en sån här händelse vara en gång för mycket!

Tack snälla för lite synpunkter!!!!

• Allrona

Använder ni rapsy frutti? Sitter och funderar på att göra en beställning på allergimat.com men vill först veta om rapsy frutti är bra.
    Vad använder ni det till? Är det gott?

• t0va
    Allrona skrev 2011-11-01 14:35:38 följande:
    Använder ni rapsy frutti? Sitter och funderar på att göra en beställning på allergimat.com men vill först veta om rapsy frutti är bra.
    Vad använder ni det till? Är det gott?
    japp, vi har pannkaksmixen och glassmixen. Smakar helt ok faktiskt, i glassen hällde vi i lite kakao också, mest för att Theos glass skulle se ut mer som våran med vanlij och choklad, men det blev lite godare då :) 

De andra varianterna har vi inte provat än, men pannkaksmixen används rätt ofta, så lätt att fixa även åt honom när vi kör latmat med våfflor.  
  • Plutteli

Det där med rapsy frutti lät intressant, det ska jag kolla upp!

Just nu håller jag på att bli knäpp på min egen allergi, har sånna utslag i händerna att jag blir galen och jag har just nu ingen aning om vad det är jag kommit i kontakt med som gjort detta :/
    Stora tjejen kliar sig massor och har fått nya kluster av utslag, ska se om vi båda kan komma iväg på patch-test...

• LillSkruttet

Förresten....neocate vad är det? Är det berikning? Vi har än så länge inget annat än nutra utöver vanlig mat till lillkillen.