• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-11-03 13:43:15 följande:
    Blä säger jag! Jag fattar inte varför ni inte får någon hjälp därifrån! Det låter helt sjukt, för oss har de hjälpt. Men jag har i princip sagt att jag vill att ni gör det här testet och då har vi fått det.

Ska du ha en riktig allergiutredning på dina barn misstänker jag att du måste göra patchtest om det ska visa något och då är det NÄL eller Östra som även numera gör patchtest, som jag vet om.

Du kan alltid skriva en egenremiss. Ring och prata med dem.

Men samtidigt tycker jag det låter helt sjukt att ni inte får det i Kba. Jag har ju bara två andra läkare på barnmottagningen i Kba att jämföra med och de sa till mig att mina barn inte var allergiska mot något mer och vete kan man inte vara allergisk mot osv. Det fanns ju inte några mer tester att göra enligt dem. Så att komma och göra patchtest på allergimottagningen var en befrielse, eftersom det visade på allergier. I vårt fall hade de helt fel. Så de fick jag ju absolut ingen hjälp av. .

Vad har ni testat och inte testat på dem och med vilka tester? Har ni gjort RAST på hela födoämnespanelen på dem? (mjölk, ägg, vete, soja, torsk, nötter?)
    Amanda är pricktestad för mjölk och blodprov på gluten, det var på barnmott i vbg. Inget annat test är gjort. Inger tycker inte vi behöver testa någonting utan det är bara att utesluta. Senast idag sa sköterskan att Amanada helt klart kan få 18mån vaccinet som "vanliga" barn eftersom hon inte har konstaterad ägg allergi. Men det är ju Inger som sagt att vi ska utesluta ägg och hon har ätit ägg eller ens varit i närheten av en äggkartong så vi vet ju inte alls.

Alexander är testad för mjölk och gluten 2 gånger som spädbarn, Sen testad hos Inger för glutenintolerans och något annat glutenprov (hon sa att de sökte efter allergi på det testet, inte intolerans) Sen tror jag de gjorde RAST på vc, men har egentligen ingen koll på vad de gjorde. Var nog iaf mjölk ägg och soja om jag minns rätt. 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Jag har bett om diverse tester, prick, rast eller allra helst patch, men de vill inte ta några tester alls.

• mithrandil

Pratat med NÄL, underbar sköterska som svarade och  när jag frågade hur man skulle te sig för att få göra patchtest så sa hon att deras läkare ska ringa upp mig någon gång i eftermiddag.
    Håll nu tummarna för mig!! 

• Tibell

Åhh idiot iPhone !!

Jag skrev iallafall att vi sitter lite i samma sits, hoppas med på att få patch

Hur mår barnen nu ? Testat havre på Alexander ? Vet att du pratade om det sist
    Vilka allergier känner du dig säker på att dem har ? Vågat prova något nytt ?
    Stor kram

• Allrona

Jag skulle också vilja göra lapptest men på vårt sjukhus gör man inte det Har funderat länge på att göra ett eget lapptest och det kanske är dags nu? Men först ska jag avvakta om läkarna vill göra gastro på dottern. Var hos läkaren för 2 veckor sedan. Hon trodde absolut att det var något med maten med tanke på hur hennes tillväxtkurva såg ut, när den planade osv. Hon skulle kolla med mag/tarmläkaren ang, gastro (eller om vi utan gastro ska ta bort sädesslagen) och sen höra av sig till oss. Det är TVÅ veckor sedan och vi har fortfarande inte hört något!!! Eftersom hon inte har hört av sig har jag bokat telefontid till på måndag så jag hoppas att jag får någon klarhet då. Men ska vi inte göra gastro är det kanske värt att göra ett eget lapptest på sädesslagen, ägg och mjölk. Hur många lappar kan man göra? Hur säkert är ett hemmagjort lapptest?

Hur gör man mer exakt? Använder jag sånna här http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=244372? Eller kanske sånna http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=111139 och sen en kompress som man lägger geggan på? Låter sitta i 2 dygn och läser sen av efter 3 dygn?

• Allrona
    Allrona skrev 2011-11-03 15:05:59 följande:
    Jag skulle också vilja göra lapptest men på vårt sjukhus gör man inte det Har funderat länge på att göra ett eget lapptest och det kanske är dags nu? Men först ska jag avvakta om läkarna vill göra gastro på dottern. Var hos läkaren för 2 veckor sedan. Hon trodde absolut att det var något med maten med tanke på hur hennes tillväxtkurva såg ut, när den planade osv. Hon skulle kolla med mag/tarmläkaren ang, gastro (eller om vi utan gastro ska ta bort sädesslagen) och sen höra av sig till oss. Det är TVÅ veckor sedan och vi har fortfarande inte hört något!!! Eftersom hon inte har hört av sig har jag bokat telefontid till på måndag så jag hoppas att jag får någon klarhet då. Men ska vi inte göra gastro är det kanske värt att göra ett eget lapptest på sädesslagen, ägg och mjölk. Hur många lappar kan man göra? Hur säkert är ett hemmagjort lapptest?

Hur gör man mer exakt? Använder jag sånna här www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukte...? Eller kanske sånna www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukte... och sen en kompress som man lägger geggan på? Låter sitta i 2 dygn och läser sen av efter 3 dygn?
    Och sätter man lapparna vart som helst på ryggen eller på ngt speciellt ställe?
  • Allrona
    Kavat skrev 2011-11-03 15:08:35 följande:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702.... Cool
    Men vet du hur säkert ett sånt hemmatest är? Stod ju 80-90% men gäller det även om man gör det hemma? Och skulle testet även visa om symtomen endast är dålig viktökning eller måste symtomen vara hudreaktioner för att testet ska visa?