• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Rulltrappa

Hej alla! Jag har en pojke på snart 3 år som haft problem med magen det senaste året och efter en väldigt seg utredning har man kommit fram till att han är allergisk mot mjölkprotein, äggvita och troligtvis även lider av glutenintolerans (Tro fan att han har varit dålig i magen då!). När det gäller gluten visade blodprovet bara lite över gränsvärdet, så han ska in för gastroskopi så småningom (snart hoppas jag). Det känns såklart nervöst men jag är säker på att det kommer gå bra.

Mitt största huvudbry är maten. Det känns som att det finns saker man inte kommer att kunna laga om man ska utesluta alla dessa födoämnen. Någon med erfarenhet av "multiallergier" som kan lugna ner en förälder som hade svårt med matinspirationen redan innan? :S (Nu utgår jag ifrån att han har celiaki, har han inte det blir det såklart enklare.)

• t0va
    Rulltrappa skrev 2011-10-28 09:14:00 följande:
    Hej alla! Jag har en pojke på snart 3 år som haft problem med magen det senaste året och efter en väldigt seg utredning har man kommit fram till att han är allergisk mot mjölkprotein, äggvita och troligtvis även lider av glutenintolerans (Tro fan att han har varit dålig i magen då!). När det gäller gluten visade blodprovet bara lite över gränsvärdet, så han ska in för gastroskopi så småningom (snart hoppas jag). Det känns såklart nervöst men jag är säker på att det kommer gå bra.

Mitt största huvudbry är maten. Det känns som att det finns saker man inte kommer att kunna laga om man ska utesluta alla dessa födoämnen. Någon med erfarenhet av "multiallergier" som kan lugna ner en förälder som hade svårt med matinspirationen redan innan? :S (Nu utgår jag ifrån att han har celiaki, har han inte det blir det såklart enklare.)
    Jadå det finns massa mat att laga, jag är en sån som du som inte har någon större matinspiration eller intresse för mat, sonen äter nu utan mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg, korn och inte fisk hemma men på förskolan. Fördelen med allergierna är att jag har tvingats läsa på och hitta ersättningar, finns många saker man kan använda istället och mat jag aldrig hade en aning om fanns. 

Jag är jättekinkig med maten för mig, har att göra med min adhd så vi har det inte helt lätt med maten hemma men oftast går det bra och sen finns lite nödlösningar som korv och köttbullar som vi fixar till sonen när vi äter sånt han inte tål och där vi inte hittat något bra alternativ.

Gör man så "ren" mat som möjligt så brukar det fungera bra, och sen göra sås i egen kastrull åt den som är allergisk, som gör vi köttfärssås så plockar vi över till egen kastrull precis innan vi häller ner grädde och mjöl.  
  • Rulltrappa
    t0va skrev 2011-10-28 09:38:26 följande:
    Jadå det finns massa mat att laga, jag är en sån som du som inte har någon större matinspiration eller intresse för mat, sonen äter nu utan mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg, korn och inte fisk hemma men på förskolan. Fördelen med allergierna är att jag har tvingats läsa på och hitta ersättningar, finns många saker man kan använda istället och mat jag aldrig hade en aning om fanns. 

Jag är jättekinkig med maten för mig, har att göra med min adhd så vi har det inte helt lätt med maten hemma men oftast går det bra och sen finns lite nödlösningar som korv och köttbullar som vi fixar till sonen när vi äter sånt han inte tål och där vi inte hittat något bra alternativ.

Gör man så "ren" mat som möjligt så brukar det fungera bra, och sen göra sås i egen kastrull åt den som är allergisk, som gör vi köttfärssås så plockar vi över till egen kastrull precis innan vi häller ner grädde och mjöl.  

Tack. Ja, jag förstår att det är enklare än man tror, särskilt som vi sällan gör mer avancerade såser än steksky med maizenaredning men helt plöstligt kan jag bara tänka på pannkakor, spaghetti carbonara, stekt ris med ägg och annan "lat-mat" som har varit så praktisk att ta till när idéerna tryter. ;) Men nu håller jag på att plugga in mig på allergimat och olika ersättningar för fullt!
  • Prince or Princess

Kavat: okej!!! :) nu fick jag nytt hopp! Åh vad underbart! Ska testa pama sen när eksemet lagt sig igen. Kan det va majs-kontaminering tro? Jag älskar den här sidan :D man blir alltid uppiggad här! :)

• t0va
    Rulltrappa skrev 2011-10-28 12:45:39 följande:
    Tack. Ja, jag förstår att det är enklare än man tror, särskilt som vi sällan gör mer avancerade såser än steksky med maizenaredning men helt plöstligt kan jag bara tänka på pannkakor, spaghetti carbonara, stekt ris med ägg och annan "lat-mat" som har varit så praktisk att ta till när idéerna tryter. ;) Men nu håller jag på att plugga in mig på allergimat och olika ersättningar för fullt!
    Pannkakor finns mix, vi kör med en som inte innehåller något egentligen, tror det mest är majs. Bara att ha i vatten och någon form av mjöl och sen låta stå en stund och göra som vanligt. Är perfekt latmat, pasta finns också som är baserat på majs, vi brukar värma mamma scans köttbullar och koka den pastan om det är en riktig latdag. Går nästan av sig själv. 

Gör ett studiebesök i allergihyllan någon dag när du har gott om tid och se vad som finns, jag trodde inte det fanns så mycket och då har jag insett att våran allergihylla på ica är liten. Jag blev också jätteställd redan när det bara var mjölk han inte kunde äta så fick jag lite smått panik, vi har mjölk i det mesta, jag ÄLSKAR mjölk, kallades den lilla kalven när jag bodde hemma... så får man en kotte som inte kan äta/dricka sånt. 
  • Lavish

Har nyligen fått veta att vår bebis (6 mån) är allergisk mot ägg. Vad ska man tänka på? Undvika mat som innehåller ägg såklart, något annat?

• 2små2stora
    Lavish skrev 2011-10-28 21:07:22 följande:
    Har nyligen fått veta att vår bebis (6 mån) är allergisk mot ägg. Vad ska man tänka på? Undvika mat som innehåller ägg såklart, något annat?
    Vi kan inte ha ägg hemma alls.
    Har fått köpa egen stekpanna och redskap till den, då vi har gjutjärnspanna och den går inte att få ren ordentligt så det blir spår av ägg kvar.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Lavish
    2små2stora skrev 2011-10-28 21:46:46 följande:
    Vi kan inte ha ägg hemma alls.
    Har fått köpa egen stekpanna och redskap till den, då vi har gjutjärnspanna och den går inte att få ren ordentligt så det blir spår av ägg kvar.
    Oj! Men hur starka reaktioner har barnet visat mot ägg då? Vårt barn har bara haft diffusa magproblem, men å andra sidan har han bara fått ägg via amningen.
  • 2små2stora
    Lavish skrev 2011-10-28 21:47:53 följande:
    Oj! Men hur starka reaktioner har barnet visat mot ägg då? Vårt barn har bara haft diffusa magproblem, men å andra sidan har han bara fått ägg via amningen.
    bajsar ofta och får nässelutslag där bajset legat mot huden.

Han visar dessutom ingenting på några prover så det är ett mysterium varför han reagerar som han gör.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Lavish
    2små2stora skrev 2011-10-28 21:49:42 följande:
    bajsar ofta och får nässelutslag där bajset legat mot huden.

Han visar dessutom ingenting på några prover så det är ett mysterium varför han reagerar som han gör.  
    Ok vi fick veta genom pricktest, men han får alltså dessa symptom bara av att det finns ägg i huset?