• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sephyria
    2små2stora skrev 2011-11-04 21:02:37 följande:
    ok

Testa med att ta bort vete, han verkar inte få så mycket sånt. 

Ja jag har funderat i dom banorna också. Mycket av vetet som han får har ju dessutom introducerats nu det sista. Gjorde ett eget lapptest med vete som jag satte på igår. Ska bli intressant att se om det ger nåt utslag.

Det kan inte vara mjölken som han reagerar på väl? Eftersom han blev så mycket sämre nu först och inte har fått några mjölkprodukter på över en vecka..
  • 2små2stora
    Sephyria skrev 2011-11-04 21:07:54 följande:
    Ja jag har funderat i dom banorna också. Mycket av vetet som han får har ju dessutom introducerats nu det sista. Gjorde ett eget lapptest med vete som jag satte på igår. Ska bli intressant att se om det ger nåt utslag.

Det kan inte vara mjölken som han reagerar på väl? Eftersom han blev så mycket sämre nu först och inte har fått några mjölkprodukter på över en vecka..
    Nej, mjölken borde det inte vara.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Sephyria
    2små2stora skrev 2011-11-04 21:12:49 följande:
    Nej, mjölken borde det inte vara.

Ok tack för dina svar
  • Tibell

Nu kanske jag hängt med lite dåligt.. Men det är ju mjölkprotein i den laktosfria yoghurten/filen ..
    Äter han den ?

• Tibell

Aha nu läste jag rätt ;)
    Vetet låter rätt misstänkt absolut!
    Men sen tar det ett tag innan mjölken försvinner ur kroppen.
    Så åt han mjölk ( laktosfritt ) för bara en vecka kan det fortfarande vara det som spökar..

• Sephyria
    Tibell skrev 2011-11-04 21:17:50 följande:
    Aha nu läste jag rätt ;)
    Vetet låter rätt misstänkt absolut!
    Men sen tar det ett tag innan mjölken försvinner ur kroppen.
    Så åt han mjölk ( laktosfritt ) för bara en vecka kan det fortfarande vara det som spökar..

Ok tack för ditt svar 

Får avvakta lite och se vad som händer och sen antingen testa att provocera med mjölk igen eller att ta bort vetet!
  • Allrona

Tårtan jag gjorde blev sådär. Fin blev den iaf, kan rekomendera mashmallowstäcket jag gjorde som top istället för marsipan. Jordgubbamoussen blev också bra. Men bottnarna gillade ingen, de blev för kompakta och smakade inget vidare. Nån som har ngt annat recept på tårtbotten jag kan testa?

Dottern var i alla fall supernöjd att få äta tårta och det var ju huvudsaken

• Rulltrappa
    Kavat skrev 2011-11-04 16:51:00 följande:
    En fråga, hur gammal är han? Och det är transglutaminans de kollat eller?

Jag blir så fruktansvärt arg när jag läser sådant här.. Inte på dig alltså utan på läkare som inte tar saker på allvar. Hade han inte varit påverkad så hade det kanske inte varit så jobbigt, men eftersom han inte mår bra.

Enligt det jag hittat på transglutaminans så ligger gränsen vid 7, och "mellanvärde" 7-10, men om jag fattat det rätt så brukar det då ta hänsyn till hur de mår. Och ibland göra nya blodprov. Men det absolut säkraste sättet att få svar på om han är glutenintolerant är att titta på tarmslemhinnan. Och det kan man ibland göra om man har symtpom, starka misstankar, men inte postitivt på blodprov.

Är det transgluaminans de kollat så är det ju helt klart förhöjt. Och just eftersom han inte mår bra så nej. Jag hade stått på mig. Väntetiden på gastron kan också vara lång så har man otur kan det ta månader efter remissen är skickad. Men det är så klart olika, men man vet ju aldrig innan.
    Kolla här om värdena: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b125148p1286353...

Sen ifrågasätter jag lite läkarens kommentar om att utsätta barn för ingrepp i onödan? Vad fasen är det att han ska gå och må så dåligt, kanske helt i onödan pga att han är glutenintolerant och de inte gör en gastroskopi. Vad är värst? Frågar du mig så är gastron inte jobbig alls. Men som sagt, jag minns inget och hade inte ont av det. Det känndes som att jag hade lite ont i halsen efteråt, men inte ont utan bara att det kändes. Det kan säkert variera och det är väl inte totalt helt riskfritt att söva. Men de man sövde mig med var tydligt inte så riskfyllt som andra saker som finns.

Så ja, jag ser absolut ingen anledning att skjuta på undersökningen längre än nödvändigt.
     Risken finns att han istället börjar matvägra och magen blir ännu sämre och han får ännu mer ont av det och värsta sceniariot är att tillslut kanske ni inte ens får i honom mat och då kommer det ju inte visa eftersom tarmen läker utan gluten.. Så istället kan man få andra problem som matvägran, bajsvägran osv.

Jag blev sämre och sämre rätt fort på slutet när jag åt, så jag fick till och med lov att sluta äta gluten av personalen på sjukhuset, strax innan gastron. Jag trodde ärligt talat att jag skulle dö, kunde inte sova och hade förskräcklig klådan bl.a.
    Tack så jättemycket för engagemanget, det värmer verkligen. Han fyller snart 3 och problemen började för nästan ett år sen, fast då yttrade det sig nästan bara i förstoppningar. Jag känner själv att det är för lång tid för att en eventuell intolerans bara skulle befinna sig i utvecklingsstadie. Sen har jag pratat med en del bekanta som har varit med i celiakisvängen och de reagerade som du, så jag har bestämt mig för att ringa och tjata nästa vecka. Ja precis, det var transglutaminansvärdet jag menade. Tack för länken, då vet jag lite mer nu än vad läkaren förklarade för mig.
  • mithrandil

Tack tjejer!
    Känns verkligen skönt om det blir så att vi får komma.

Men hur skriver jag egentligen en egen remiss?
    jag trodde det skulle finnas något förtryckt formulär på hemsidan eller något men det verkar itne finnas det. 

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va

Vi bakade kladdkakan i utanallt-bloggen. Hade svärmor över på middag och gjorde kladdkaka åt oss så då passade jag på att prova att göra en åt sonen också. Visserligen behöver han inte äta kaka men det var ett bra tillfälle att testa. Både svärmor och sambon provsmakade också och tyckte den smakade helt ok, tror jag ska ha i lite mer socker nästa gång bara. 

Sonen var mycket tveksam och åt hallon och grönsakerna istället men efter en stund så tog han en bit och mumsade. Är kul att ha något alternativ åt honom lite senare.