• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet
    LokesMammi skrev 2011-12-12 22:36:21 följande:
    Ja, fy för allergier! Hoppas det bara stannar på de han har nu, men det tror jag inte på! :(

Vad är din son allergisk mot?

Mjölk, ägg, jordnöt enl allergitest. Men han får nässelutslag av fisk så det har vi också fått liv att utesluta....
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-12-12 22:31:05 följande:
    OJ!! 14kg??? Ja det kan tydligen diffa en del. Han har hittills hållt längdkurvan någorlunda, bara en liten dipp under nu men den är ju mindre exakt än viktmätningarna också.
    Leo äter inte bra hur vi än gör. Han bara SKA äta själv och med händerna, plocka. Han ratar "geggig" mat och vill helst ha korv eller köttbullar som han lätt kan plocka i sig sjäkv. det blir inga mängder och det är svårt att berika...
    LokesMammi skrev 2011-12-12 22:16:11 följande:
    Kurvan på barkliniken ser iaf bra ut. Den går uppåt! Han har inte blivit vägd där varje månad som på bvc....... får se vad som händer om han går ner mera.
    hans dåliga vikt uppgång beror på hans allergier, han kanske har astma. nu på senaste besöket så sa läkaren att han kanske har problem med refluxen o inte har astma. så nu ger vi reflux medicin o ger astma medicin. han hostar jätte mkt o kräks!
    håller tummen för våra små imorgon! =)
    De där allergierna ställer till det. Drt är ju bra att de kollar alla möjliga grejer när barnen inte går upp som de ska. Förstår att det måste vara svårt med vikten om han kräks också.
    Håller också tummarna för våra småkottar i morgon.
    Sådär höll theo också på ett tag, inget fick kladda var det sås på så vägrade han äta, nu har han börjat få ihop det här med att ta med sked så även lite kladdigare går ner, men som sagt jag tror att det är ersättningen och vällingen som "räddat" honom, han rasade i vikt som nyfödd och de första månaderna var BVC och föräldrastödet oroliga, men sen när vi fick mjölkallergin under kontroll så sa det bara pang. Förutom då ett tag med längden som inte ville komma igång.

Vi har vl haft turen att Theo vägrat napp och tumme och älskar sina nappflaskor, är lätt att få i det där lilla extra då.

Hoppas verkligen ni får svar, ovissheten är ju hemsk, jag ska ta ett varv till nu med allergi, pratade med en vän som varit där med sin son idag, han har "bara" eksem och de tog pricktest som var negativt men ska få göra lapptest, det får ju inte Theo göra trots att han har många fler misstänkta och bekräftade allergier.

Nu har enhel del stress släppt kring sambon, han fick nytt jobb nu så jag kan börja återvända till livet igen och ta tag i Theos problematik.

Vi (läs jag) möblerade om i helgen, tidigare har jag och Theo delat rum och sambon sovit i eget rum, men nu får Theo ett eget och jag och sambon får dela. Sover redan bättre och sen tror jag det är lättare att hålla hans rum med alla leksaker fria från kaninerna, innekaninen får skutta ibland i lägenheten och han plockar upp hennes bajs och mat och leker ju där hon varit så han är ofta röd om kinderna då. Så kan han leka på golvet i sitt rum där kaninen inte får vara tror jag han slipper endel röda kinder och eksem.
  • LillSkruttet

Vad skönt att sambon fått jobb!! Är ju så mycket kring barn med allergier så det blir jobbigt när allt anat runt omkring haltar också. Hoppas han får må bra nu så ni kan och orkar fokusera mer på Theo ett tag.

Det där med eget rum tror jag är bra. Leo är så lättväckt och han sover bättre i eget rum där inget stör honom.

Nej, numåste jag sova. borde lagt mig för länge sedan men det är lätt att fastna här bl a när man äntlugen får lite ro när barnen somnat.

God natt!

• mithrandil

Älsklingen: nej, inte längre tydligen. Frågade också om det där men hon sa att de har nya känsligare tester nu och gränsen går vid 0.10 på dom. Men hon sa också att falska pos svar ökat med de nya teatern men att det räknas positivt på Alex tack vare hans symtom. :)

• tes 75
    Tibell skrev 2011-12-12 20:01:33 följande:
    Mithrandil : Sökte tillbaka på det du skrivit om Alexanders rast svar för ägg, det var 0.19.
    Egentligen ska det vara över 0.35 för att vara positivt men ibland får man kanske se till reaktionerna med, det var kanske så hans läkare menar ?
    Hoppas nu ni kan få ordning på allt och att barnen snart mår tipp topp :)

Kavat : Ja vi ska bli sädesslagsfria båda två, fast jag börjar lite smått redan nu. Jag kan inte må såhär längre..
    På morgonen mår jag jätte bra i magen, sen går det bara utför under dagen. På kvällarna ligger ja bara ner och vill helst inte stå upprätt..

Vägde Tilde igår, sedan i somras har hon tappat ett par hundra gran :/
    Vet att man växer sämre i hennes ålder men NER ska man väl ändå inte gå?
    Nej jag känner mig riktigt taggad inför detta och hoppas verkligen det kommer ge bra resultat.
    Ska ringa hennes läkare imorgon och tala om våran plan och säga att hon ska vara beredd att skriva intyg till dagis om vi ser minsta lilla förbättring..
    angående ägg & sädesslag så tog vi bort det ur sonens kost helt utan läkares vetskap, sedan ringde vi & bad om intyg när vi själva sett de enorma förbättringarna. kom att tänka på det igår faktiskt, när vi tittade på ett videoklipp från för ett år sedan strax innan vi tog bort ägg & sädesslag från sonen; han hade eksem runt hela munnen & gick & kliade sig på nedre delen av ryggen & sidorna konstant! Nu är han så fin i huden att vi aldrig smörjer med nåt, inte ens mjukgörande nu på vintern.
  • Bobbosmamma

Var på BVcC nu på förmiddagen, Loa hade gått ner i vikt.:( Jag blev inte direkt förvånad. Hon har alltid varit kinkig med maten.. aldrig ätit mycket, och nu har hon kommit in i en fas när hon äter så himla lite. Jag gör middag enligt hennes extremt begränsade utbud och hon får i sig totalt kanske 1 tsk. Jag skojar inte, så lite äter hon. Hur länge kan man leva i princip bara på Neocate? Känns som hon kommer vara skolbarn o bara dricka Neo ur flaska:(

• LokesMammi

Nu har vi varit några timmar på barnkliniken. Testat sonen för fisk. Verkar som han tål det! Va skönt! Stannade till på ICA o köpte några burkar med fisk i. Jag täl själv inte fisk så det är en maträtt jag inte tänker laga till sonen! =) Han får äta fisk hos mormor el farmor! =)
    Fick resultatet på kyckling. Det var 0,nånting. Så en förhöjning, så vi ska provocera kyckling nån dag också!
    0.5 el nånting! :/

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • LillSkruttet
    LokesMammi skrev 2011-12-13 14:38:58 följande:
    Nu har vi varit några timmar på barnkliniken. Testat sonen för fisk. Verkar som han tål det! Va skönt! Stannade till på ICA o köpte några burkar med fisk i. Jag täl själv inte fisk så det är en maträtt jag inte tänker laga till sonen! =) Han får äta fisk hos mormor el farmor! =)

Fick resultatet på kyckling. Det var 0,nånting. Så en förhöjning, så vi ska provocera kyckling nån dag också!

0.5 el nånting! :/

Vad skönt ang fisken!!

Jag prstade med ssk på allergimott idag. Hon skulle klämma in en telefontid med Leos dr någon gång denna veckan trots att han hade pressat schema. Får se när han ringer upp.
  • LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-12-13 18:03:38 följande:
    Vad skönt ang fisken!!

Jag prstade med ssk på allergimott idag. Hon skulle klämma in en telefontid med Leos dr någon gång denna veckan trots att han hade pressat schema. Får se när han ringer upp.
    Ja, jätteskönt! =)
    Ja, spännande o se. Kan ta tid, kan gå fort! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • AAEV

En snabb fråga!!

Dottern har ju (bla) äggallergi och vi har inte provocerat henne mer än en gång, då fick hon yttepyttelite och fick eksem av det. Idag har hon ätit ägg på dagis (medvetet från vår sida) och nyss kräktes hon massor! Hon har ingen feber, det går ingen maginfluensa på dagis (ett barn hade det men det är över en vecka sen). så såklart undrar jag, är det ägget hon kräks av tror ni? Hur reagerar era barn? 

Alexander 081026 Eleonora 091123 Kråkan BF 120629