• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • st elmos fire

Miniderm funkar bra för oss att smörja med, svider inte. Någon som vet om man kan koka gröt på pama minutris till 7mån bebis? Kan man gör en laddning som man värmer på? Vad tar man istället för mjölk? Vatten eller solhavre? Får varken vara gluten eller mjölkprotein...

• Miralicia
    st elmos fire skrev 2011-12-10 13:40:42 följande:
    Miniderm funkar bra för oss att smörja med, svider inte. Någon som vet om man kan koka gröt på pama minutris till 7mån bebis? Kan man gör en laddning som man värmer på? Vad tar man istället för mjölk? Vatten eller solhavre? Får varken vara gluten eller mjölkprotein...
    Funkar utmärkt med Pama minutris. Koka på risdryck - eller havredryck om de tål det
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • st elmos fire

Jo bara undra om man kan gr rusdryck ellerhavredryck? Man ska ju inte ge barn under året mjölk, gäller de samma m dom produkterna?

• LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-12-09 23:46:58 följande:
    Aha. Har ni dagmamman på Bjurhovda också? Har kommunen lista på dagmammor?
    Inte på bjurhovda! Har sökt till Skiljebo o VIksäng! Men ska ringa till dom o se om de kan "ta hand" om min son först! =) Ananrs ringer jag den fsk som blev länkad här ute! =)
    Ja, finns på kommunens hemsida! Samma sida som fsk:orna! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • LokesMammi

Vi kokar panama minutris på vatten. Sen häller vi mjölk på gröten när den är i tallriken!
    Ska koka på rismjölk sen när jag ska göra tomtegröt till sonen så blir det kanske lite annorlunda smak! =) hehe

Är det någon som vet hur "allergent" kanel är. Vilken familj den tillhör elelr om det är ok o ge sonen kanel sen på gröten till jul. Socker vet jag inte om jag tänker ha på! =)

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Prince or Princess

Suzzy: vår stora dotter fixade inte kanel när hon var mindre. Nu vet jag inte, hon vägrar äta det..

• Bobbosmamma

Hej alla.... min dator har varit paj en vecka. Sån abstinens man får :) Vi har provat rödbeta i veckan. Gick sådär. Lite sämre sömn.. men det kan också ha varit tänder. Men inga direkta reaktioner på vare sig kinder eller humör..så det kan jag tänka mig att ge henne igen :) Majs verkar också funka. Värre är det med potatis. Pappan bakade majsbröd igår med bakpulver i, som Loa åt lite av i morse. Inte bra. Kinderna blossade upp under eftermiddagen och så även humöret. Hon blir så himla orolig, stirrig.. lättirrriterad.. på kasst humör. Puh. Det är så kämpigt tycker jag. Känner nu hur mina axlar varit uppe vid öronen hela dagen. 

• Bobbosmamma

Gjorde förresten risgrynsgröt på rismjölk i veckan och det smakar helt som vanligt tycker iaf jag :)

• Molina

PANIK!!! Herregud Moas eksem förökas sig hela tiden nu är hela ena kinden helt täckt, läppar/haka plus att hon har blåsor på läpparna och en bra bit på andra kinden och hon verkligen gråter av att det svider, kan man bara tills imorgon ha på en vanlig handkräm, det ser helt sjukt ut. Kan eksem ge blåsor eller är det nåt virus som kan ge liknande som eksem?

• Miralicia
    Molina skrev 2011-12-10 20:31:22 följande:
    PANIK!!! Herregud Moas eksem förökas sig hela tiden nu är hela ena kinden helt täckt, läppar/haka plus att hon har blåsor på läpparna och en bra bit på andra kinden och hon verkligen gråter av att det svider, kan man bara tills imorgon ha på en vanlig handkräm, det ser helt sjukt ut. Kan eksem ge blåsor eller är det nåt virus som kan ge liknande som eksem?
    Det är ju mkt "enklare" att dra på sig någon bakteriell hudinfektion i form av tex svinkoppor om huden redan är lite irriterad i form av eksem. Hon har inte fått något sånt i eksemet?

Är ju svårt att kunna uttala sig något närmare bara utifrån beskrivningen utan att se
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com