• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Tack för alla svar angående Tilde
    Lääängtar tills julen så vi kan sätta igång!
    Känns så skönt att ha gubben med sig på detta också.
    Men det beror nog på att han hoppas så hårt på att gnället beror på allergi.
    För vi går snart på knäna här hemma..
    Och blir inte gnället bättre snart kanske vi får vända oss till BVC och be om en remiss till en barnpsykolog eller liknande..
    För såhär kan vi inte ha det :(
    Ska vi utesluta alla sädesslag? Vetestärkelse och glukossirap.. Ska vi våga ge henne det ?

• Kavat
    Tibell skrev 2011-12-10 22:01:15 följande:
    Och blir inte gnället bättre snart kanske vi får vända oss till BVC och be om en remiss till en barnpsykolog eller liknande..
    Ska vi utesluta alla sädesslag? Vetestärkelse och glukossirap.. Ska vi våga ge henne det ?
    Näpp. Bort med allt! (På er båda! )Hjärta
  • Bobbosmamma
    Tibell skrev 2011-12-10 22:01:15 följande:
    Vill bara peppa lite o säga att för oss gjorde det ENORM skillnad att ta bort sädesslag (vete, havre, korn råg) på "gnälligheten" hos min flicka. Jag höll på att bli galen, dagarna var bara en enda lång missnöjdhet och gnällande. Efter en vecka fritt från sädesslag märkte vi tydlig skillnad, efter en månad trodde jag att shit, va bra hon mår, men efter två månader mådde hon ännu bättre:) Hoppas det blir så för er med :)
  • skånegås

Hej!
    JAg har en kille 8,5 mån som troligen är mjölkallergisk och reagerar på soja (och kanske baljväxter). Han har fått massor av tänder och det har gnällts och skrikits och sovits dåligt på nätterna. När tänderna slutade komma slutade inte de dåliga nätterna och skriket. Sedan kräktes han av gröt. Både minutris kokt på risdryck och havredryck samt av havregrynsgröt... Riktiga blaffor var det. Så sen tog jag bort all säd och ris under en period. Risgröt har han smakat utan kräkningar, men samtidigt har han ätit dåligt ett par dagar efter det (dagen efter hade alla syskon ont i halsen och ett par dagar senare hade liten ögoninflammation). Och nätterna fungerar bra.

Igår gav pappan liten äppelmos på gröten som jag kan ha spillt vetemjöl i då jag kokade (gjorde det i en av grytorna) och i natt var det LITE mer oroligt och han spydde lite (vilket var längesen). Samtidigt så har jag dragit ner på kolhydrater för egen del också senaste veckan och ätit mindre mjölmat och socker vilket ju ger fetare mjölk och mindre mängd som kanske också påverkar, men igår blev det både kakor och läsk... Idag är han dock gladare än på länge (kan också bero på att hela familjen är samlad...)

Blir lite knäpp av allt det här.. Har inte haft någon kontakt med bvc ang hans allergier då de inte kan så mycket utan mer informerat dem om att han inte tål soja och mjölk. Nu funderar jag, är det någon ide att be om att få göra allergitester eller ska jag försöka prova själv hemma eller???? Blir man hjälpt av tester? KÄnns som att det börjar bli så stort och omfattande.... sen kan det ju bara ha varit magsjuka tänker jag, men annat han åt stannade ju kvar...

Tål han inte säd, ska jag som ammar också utesluta det då??  Jag äter varken mjölk, soja överhuvudtaget eller baljväxter. Huruvida han tål mjölk eller inte har vi inte kunnat testa än pga allt annat gnäll med tänder, förkylningar mm mm. Ägg har han heller aldrig hunnit prova... Då jag helammade mådde han bra bara jag uteslöt mjölk och soja...

Det känns så skönt att få sova hyfsat (var många månader sedan sist och nu har det varit tre bra nätter på raken) så jag törs knappt prova, samtidigt är det jobbigt att hela tiden tänka så på maten särskillt om det är i onödan... Maken sa igår att han tyckte vi skulle prova att ge lillen allt, dvs vanlig mat och jag bröt ihop. Allt man jobbat och ansträngt sig skulle ju bara vara förgäves... HAr en kille på 7år som haft en 6-7 veckors period av hyperaktivitet som gav sig i fredags och jag behöver bara SOVA. Vill inte tänka på något och ORKAR inte riktigt ta tag i det här... Vore så skönt att slippa tänka tänka tänka tänka hela tiden...
    Hjälp! Vad ska jag göra?

• barefoot

Grodan81: Tror du/ni har lärt er massor som kommer att hjälpa er son i framtiden men det är så jobbigt att finslipa en kost. Tycker ni ska göra blodprov och se vad det visar. Det kan hjälpa er och kanske kommer ni att behöva läkarintyg etc i framtiden och alltid bra att ha det på papper. Med vår son ville läkaren endast ta 5 födoämnen på blodprov, vi orkade till slut inte bråka om det så vi bekostade ett privattest på LAB i London och tog över 100 födoämnen och fick veta lite mer... De är olika generösa i olika landsting i denna fråga, hoppas ni har tur! 

• skånegås
    barefoot skrev 2011-12-11 14:43:22 följande:
    Grodan81: Tror du/ni har lärt er massor som kommer att hjälpa er son i framtiden men det är så jobbigt att finslipa en kost. Tycker ni ska göra blodprov och se vad det visar. Det kan hjälpa er och kanske kommer ni att behöva läkarintyg etc i framtiden och alltid bra att ha det på papper. Med vår son ville läkaren endast ta 5 födoämnen på blodprov, vi orkade till slut inte bråka om det så vi bekostade ett privattest på LAB i London och tog över 100 födoämnen och fick veta lite mer... De är olika generösa i olika landsting i denna fråga, hoppas ni har tur! 
    Tack! Ska ringa dem imorgon!
  • Sephyria
    Får man fråga vad ett sådant test kostar? Och finns det någonstans man kan läsa mer om det?
  • barefoot
    Sephyria skrev 2011-12-11 15:07:27 följande:
    Får man fråga vad ett sådant test kostar? Och finns det någonstans man kan läsa mer om det?
    Tror vi betalade drygt 4000:- Sjukhuset där vi bor tog blodprovet (3 rör) vilket var en pärs!, sedan skickade vi det själva till http://www.gdx.net/ 
    Det var skönt att få svar men vet inte om det var värt pengarna. Vi fick tex veta att han var allergisk mot bovete och mandel vilket sjukhuset ej tagit prov på. Dessutom visade Genovas test utslag på soja vilket vårt sjukhus test inte gjort. 
    Vi hade dock extremt otur (samt dålig planering) när vi gjorde detta och brevet med testet fastnade i Paris i över ett dygn (pga sprängningar!) vilket gjorde att det inte skulle hinna fram innan helgen då labbet stängde. På måndagen skulle blodprovet vara för gammalt. Det slutade med att vi per tel här hemma fick betala en taxikurir i London att köra det till ett helgöppet LAB som tog emot det och frös ned det och sedan skickade det vidare till Genova. Inte optimalt på ngt sätt och med facit i hand skulle jag inte göra om det.

Hoppas det löser sig på bästa sätt för er
  • skånegås
    Har tänkt... för att kunna prova mot gluten så måste man ge dem det att äta och då kan man ju nästan lika gärna prova själv... riskerar ju sömnen då iaf... Och om allt visar negetivt? Vad gör man då? Provar iaf...

Nja, det får nog vänta ett litet tag tills jag hämtat mig lite.. Nu har liten fått ögoninflammation också, så vaknat och skrikit en gång i natt, men sover ändå mycket bättre än senaste månaderna
  • mithrandil

Hemma igen från allergimott.

Vad kan man säga, var väl både ett bra och mindre bra besök. Känner inte att jag direkt fick något mer lugn efter besöket och även läkaren var lite smått irriterad över att vi tagit barnen till NÄL och gjort patchtest.
    Jag försvarade mig då med att jag var tvungen eftersom de inte ville hjälpa mig, då säger hon att om hon vetat hur pass dåligt jag mådde över att itne få en ordentlig utredning skulle de givetivs ha hjälpt mig även om hon inte trodde att det skulle visat något. :-O Trodde hon jag ringde och tjatade flera gånger i mån för att det var skoj?

Angående Amanda kom vi inte fram till mycket. Hon sa att vi ska ignorera alla provsvar som vi fått angående det barnet. hon säger att hon är helt övertygad om att Amanda är allergisk och hennes negativa provsvar på mjölken verifierar bara det hon alltid trott, att inga tester kommer kunna hitta Amandas allergier i dagsläget.
    Övrigt så bytte hon ut Amandas inhalationer. Undra om det hon skulle få nu heter seretide? Skulle vara typ pulmicort och airomir i ett? Annars hette det något annat, jag glömmer så snabbt. Skulle hon få infektioner som avlöser varandra även denna vintern tyckte hon att hon även skulle stå på någon annan medicin som jag inte minns vad den hette. Uppfattade det det som om det var i tablettform. (Att jag aldrig kan minnas vad de säger)

Och Alexander fick äntligen bli patient. Tidigare har han bara smitit med på ett hörn vid Amandas läkar-/dietistkontakter men hon tyckte att han skulle ha en egen "behandlande läkare" och dietist nu. Märkligt att hon tycker det nu när hon tidigare inte velat ta emot honom. Han fick mer tavegyl utskrivet och så fick han en burk althera hon tyckte jag skulle prova med till honom. Men ärligt talat. Vågar jag ge honom den? 
    Dessutom fick jag veta idag att Alexander haft positivt för ägg på RAST? Undra varför de inte sagt det innan?
    Hon sa att det var lågt positivit men att hon ändå klassar det som positivt efter hur hans reaktioner mot ägg varit. 

Båda barnen ska lämna prov på D-vitamin för tydligen hade hon under sin utbildning fått lära sig att många multiallergiska barn är allergiska just pga avsaknad av d-vitamin. Någon som hört om detta?
    Alexander ska även lämna prover för alla vitaminer och mineraler för att de ska kunna skriva ut vitamin/kosttillskott som är anpassade för honom. Hon tyckte inte om multivitaminer och hon höll med mig om att det låter som om han lider av näringsbrist.

Ja, som sagt, man får egentligen bara mer frågor för varje gång man går till henne, men lite  har hon allt tagit tag i här nu. Skönt.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23