• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Liona skrev 2011-12-14 10:37:37 följande:
    Hej på er.....

Min dotter (6år) har flera allergier och igår fick vi veta att vi ska utesluta ännu mer i hennes kost.
    Just nu känner jag mig helt matt.... vad ska min dotter kunna äta?

Hon är mjölk, ägg och soya allergiker sen 3 år tillbaka.
    På grund av att hon har väldigt ont i magen igen, framförallt efter att hon har ätit har läkaren bestämt att vi ska ta bort havre också. Det vill säga alla Oatly-produkter som vi "levt" på ska tas bort!

Det ska finnas något som heter Ricedream som hon får äta.

Någon som har erfarenhet? Har Ricedream lika mycket produkter som Oatly?

Och kan passa på att fråga om era barn reagerar mot pepparkakor? Det verkar som våran dotter gör det...

Ha en fin dag

Mvh Linda
    Finns i princip bara riddryck som ersättningsprofdukt. Finns en risgrädde, men den innehåller som "sojasläkting" (baljväxtbaserad tillsats) och rent "kulinariskt" eller vad man ska säga så tycker inte jag att den knappt tillför någonting till maten mer än lite vätska. Här hemma är standarden som grädde i matlagningen kokosmjölk.

Ricedream kan innehålla spår av korn vilket inte står på förpackningen, så beroende på hur känslig man är mot sädesslag finns det en del som reagerar på den. I så fall så har även Carlshamn risdryck. Även Go Green har en risdryck i sitt sortiment, den är dock inte kalciumberikad.

Reaktion på pepparkakorna så skulle jag i första hand misstänka kanel - om det är så att de tål ingredienseran i övrigt. Kanel är starkt och hudirriterande.

Hon är sojaallergiker sen ett par år skriver du. Har ni även uteslutit baljväxtbaserade tillsatser (guarkänsmjöl, fruktkärnmjöl, gummi aabicum mfl, dvs E410-E414, E417) och andra baljväxter sen innan. För om inte så kan det vara en idé att testa också.

Kolla runt lite i min blogg för inspiration - där är det utan mjölk, ägg, soja och alla sädesslagen mm.
    Tex istället för havreyoghurt som skulle du kunna göra risyoghurt på Pama minutris och risdryck som du koka och sen mixar till yoghurtkonsistens.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Bobbosmamma

Mithrandil; fy fasen va elakt. förstår att du blir skitledsen, det hade jag också blivit! Blir det inte bättre så hade jag också bytt...

Prince; Skrattandeåh det var mycket tips för mig som kört fast. Frikadeller va smart. Det ska jag göra idag... Jo naturköttet var ju inte billigt direkt men känns lite bra att variera med om det nu innehåller mer omega 3.. tack!! för alla tips, har sparat ned dom så min snurrhjärna inte glömmer.

• Bobbosmamma

Prince; men du det här med Neocaten. Vad har ni för läkare? Kan ni inte bara gå direkt till läkaren och skita i dietisten vad gäller recept p åNeo om hon är så himla konstig. Vår dietist säger att hon inte ens kan skriva ut neocate utan att få receptet signerat av en läkare. Det är vår läkare som skriver ut det. Och han tvekar inte, han fattar att Neon är livsviktig för Loa. Det är ju omöjligt att hon skulle vägra er Neo, med tanke vad din lilla äter? Snacka om att hon skulle få näruingsbrist? 

• t0va
    mithrandil skrev 2011-12-13 22:43:48 följande:
    Allro: Nej, det går inge vidare med dagis tyvärr. Känns lite som om de gör allt de kan för att jag ska känna mig ovälkommen och flytta barnen. Men det kan ju vara inbillning också. Bemötandet är iaf inte bra.
    Berättade igår om besöket på allergimott och då ojade sig förskolläraren om hur synd det är om stackars barnen som inte får äta ägg. :-O Idag ringde jag och sa att barnen var tvugna att komma till dagis för jag blev tvungen att jobba. Då svarar hon bara att de avbeställt deras mat så att de inte kunde komma dit. Men jag sa att de fick beställa den igen och att de skulle beställa tills imorn med. Då ifrågasätter hon vad jag ska göra? Jobba förmodligen eftersom jag ska ha de på förskolan. Då sa jag ifrån. att de får sluta ifrågasätta mig och att de får ta det där med rektorn istället. Sa att jag ville att de ska göra som jag säger istället för att tjafsa och ifrågasätta mig hela tiden. (tycker inte det ska behövas förklara att jag blivit inberordrad på jobbet)

Sen ringde jag rektorn och hon blev faktiskt upprörd över deras bemötande mot mig. Hon har själv varit närvarande vid flertalet gånger då de ifrågasatt mig, en gång frågade t.o.m en av fröknarna om jag inte bryr mig om mina barn. Helt sjukt. Men rektorn trodde ju på mitt ord för att hon hört det med egna öron antar jag så något gott i det hela. Hon skulle iaf ta tag i det här nu och få ett stopp på det hela. Hon sa också att hon var irriterad på personalen och framförallt köket för att hon fått veta att de serverade ägg igår till frukosten, men jag förklarade att det inte var pga personalen på förskolan utan på kostchefen så då blev hon irriterad på henne istället. Skönt iaf att man har en bra rektor.

Ananrs har jag bestämt mig för att flytta barnen för jag orkar inte mer. Blir en annan avdelning eller annan förskola i byn vi bor. Blir så ledsen att jag gråter varje gång jag varit där nu och så kan jag inte ha det. Byter jag kommer jag också göra en anmälan om det här till diskrimineringsnämnden eller vart jag nu vänder mig. för att inga andra föräldrar ska behöva gå igenom det här.

Idag kom iaf intyget så det ska jag skjuta upp i röven på dom.

Idioter, önskar jag kunde skicka Theos förskolepersonal till dig, aldrig är det några problem nu. De kom stolt och berättade för några veckor sedan att imorgon var det grillning och barnen skulle få varm choklad i skogen och då ordnar de egen termos åt Theo med varm choklad han kan dricka. Var inget jag frågade om heller utan de kom själva och berättade. Igår på luciat hade jag med lussekatt och pepparkaka åt honom, glömde säga det på morgonen så jag sms:ade om att det låg i hans väska och de såg till att servera honom när det var fika för alla barn och föräldrar.

Precis så det ska vara, inte en massa tjaffs. Theo har aldrig ätit ägg vad vi vet och han mår jättebra går ingen nöd på honom och ingen i vården har varit på oss om att introducera det. Visst är det skönt om han tål det men varför stressa?
  • Pernilla3

Hej!

Är det någon här som vet varför man inte kan utföra pricktest på vintern? Har en tjej på 4 år som i höstas blev väldigt allergisk. Hon är sedan bebis allergisk mot ägg, hade mjölkproteinallergi fram tills 2,5 års ålder. Vi märkte att hon inte tålde hamstrar för hon blev allergisk när vi haft hamster i 2 veckor. Efter det reagerade hon kraftigt på katt. Hon medicinerar mot astma. Hon reagerar titt som tätt på saker, misstänker damm (kvalster) och pollen bla. Hon har sedan bebis också atopisk eksem och nu igår reagerade hon med nässelutslag och väldig klåda med utslag på bålen upp mot halsen, ut på armarna, ut på ryggen och ner på låren. Vet inte vad det kan vara. När vi var på hennes årliga kontroll i höstas sa doktorn att man var tvungen att vänta till våren med pricktest, fick dock ingen klarhet i varför man måste vänta med det.
    Någon här som vet varför?

• Liona
    Miralicia skrev 2011-12-14 13:19:32 följande:
    Finns i princip bara riddryck som ersättningsprofdukt. Finns en risgrädde, men den innehåller som "sojasläkting" (baljväxtbaserad tillsats) och rent "kulinariskt" eller vad man ska säga så tycker inte jag att den knappt tillför någonting till maten mer än lite vätska. Här hemma är standarden som grädde i matlagningen kokosmjölk.

Ricedream kan innehålla spår av korn vilket inte står på förpackningen, så beroende på hur känslig man är mot sädesslag finns det en del som reagerar på den. I så fall så har även Carlshamn risdryck. Även Go Green har en risdryck i sitt sortiment, den är dock inte kalciumberikad.

Reaktion på pepparkakorna så skulle jag i första hand misstänka kanel - om det är så att de tål ingredienseran i övrigt. Kanel är starkt och hudirriterande.

Hon är sojaallergiker sen ett par år skriver du. Har ni även uteslutit baljväxtbaserade tillsatser (guarkänsmjöl, fruktkärnmjöl, gummi aabicum mfl, dvs E410-E414, E417) och andra baljväxter sen innan. För om inte så kan det vara en idé att testa också.

Kolla runt lite i min blogg för inspiration - där är det utan mjölk, ägg, soja och alla sädesslagen mm.
    Tex istället för havreyoghurt som skulle du kunna göra risyoghurt på Pama minutris och risdryck som du koka och sen mixar till yoghurtkonsistens.
    Tack för ditt svar

Hon har inte reagerat på ärtor och bönor som jag vet är släkting till soyan så jag tror att det är rätt lungt med de så kallade "släktingarna".

Hittade något pulver på nätet som heter Rapsy Frutti, tänkte testa göra egen yoghurt på det. Hoppas det kommer att falla henne i smaken. Ska absolut testa din variant också.

Ska surfa runt på din blogg nu .

Tack än en gång för ditt svar!

Mvh Linda
  • t0va
    Liona skrev 2011-12-14 14:40:04 följande:
    Tack för ditt svar

Hon har inte reagerat på ärtor och bönor som jag vet är släkting till soyan så jag tror att det är rätt lungt med de så kallade "släktingarna".

Hittade något pulver på nätet som heter Rapsy Frutti, tänkte testa göra egen yoghurt på det. Hoppas det kommer att falla henne i smaken. Ska absolut testa din variant också.

Ska surfa runt på din blogg nu .

Tack än en gång för ditt svar!

Mvh Linda
    rapsy frutti är bra, vi har varianten som man kan göra glass och pannkakor på också, bara att blanda ner vatten och med pannkakorna lite mjöl i någon form man tål, superenkelt och smakar helt ok också. :)
  • 2små2stora
    Pernilla3 skrev 2011-12-14 14:33:55 följande:
    Hej!

Är det någon här som vet varför man inte kan utföra pricktest på vintern? Har en tjej på 4 år som i höstas blev väldigt allergisk. Hon är sedan bebis allergisk mot ägg, hade mjölkproteinallergi fram tills 2,5 års ålder. Vi märkte att hon inte tålde hamstrar för hon blev allergisk när vi haft hamster i 2 veckor. Efter det reagerade hon kraftigt på katt. Hon medicinerar mot astma. Hon reagerar titt som tätt på saker, misstänker damm (kvalster) och pollen bla. Hon har sedan bebis också atopisk eksem och nu igår reagerade hon med nässelutslag och väldig klåda med utslag på bålen upp mot halsen, ut på armarna, ut på ryggen och ner på låren. Vet inte vad det kan vara. När vi var på hennes årliga kontroll i höstas sa doktorn att man var tvungen att vänta till våren med pricktest, fick dock ingen klarhet i varför man måste vänta med det.
    Någon här som vet varför?
    Här gör de bara pricktest på hösten/vintern
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • LillSkruttet

Är så frustrerad! Fick idag veta att det inte finns någon dagisplats åt sonen i januari när vi ansökt om plats, inte i hela stan!! Ev kunde de skaka fram en plats i en mindre stadsdel utanför stan, alt fanns det en dagmammeplats i en by också det utanför stan!!! Vet inte hur pass hemma de är på allergier och astma och dessutom kommer detta innebära inkomstbortfall för oss. Vi har 2 barn som ska lämnas och hämtas varje dag, på 2 olika förskolor i 2 helt olika delar av stan (tom utanför i detta fall). Antingen får en av oss gå ner i tid för att hinna lämba och hämta, eller så måste vi skaffa en bil till och en till uppsättning bilbarnstolar! Får kommunen verkligen göra så här??? Är sååå arg just nu!!!

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010