• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • skånegås

En liten fråga... Hur lång tid tar det innan era små blir bra igen när de råkat få i sig något de inte tål??

• Miralicia

Jaha, troligtvis ytterligare en allergi att lägga till listan hos dottern, dock inte något födoämne utan - gran.

Hon har varit lite röd i ögonen till och från i ett par veckor. Först tänkte jag att de var lite irriterade pga förkylningen som det verkat som hon haft och som kommit och gått lite senaste veckorna. Men i helgen var hon inte röd. Och både i mån em och igår em var hon igen både knallröd i ögonen - främst höger men lite i vänster och sen lite svullen runt båda ögonen.
    Frågade henne om det brukar klia i ögonen och då säger hon att det brukar klia jättemycket när de sitter och äter mat. Pratar vidare om var hon sitter vid lunchen och d visar det sig att hon för tillfället sitter rakt under den ljuskrona som dagis har gjort av granris, röda band och ljushållare och ljus utifrån en gammal cykelfälg som stomme. Inte konstigt om det kliar i ögonen vid maten om hon nu sitter rak under den där granriskronan. Så jag pratade med den av fröknarna som var där i morse när jag lämande och hon slängde ut ljuskronan utomhus på en gång så får de ta hand om den sen, så får vi se om det är bättre med dotterns ögon (och kvardröjande hostan som suttit i ddrygt 1½ månad) idag när jag hämtar. Å andra sidan så stoppade jag i henne både Aerius och Bricanyl innan jag lämnade henne i morse, så det har väl förmodligen också viss effekt.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va
    skånegås skrev 2011-12-14 09:04:18 följande:
    En liten fråga... Hur lång tid tar det innan era små blir bra igen när de råkat få i sig något de inte tål??
    beror på vad det är, mjölk blir en rätt så snabb och kraftig reaktion, tack och lov inget som sätter sig på andningen men han får extrem magsmärta, men på 1-2 dygn så planar det ut, ibland kan han vara lite orolig på kvällarna 3-4dagar efteråt men det är mer undantag. Verkar vara samma med soja/sojasläktingar.

På havre/vete så är det inte lika kraftig reaktion utan mer orolighet och lite magont, diarree/förstoppning, hyperaktivitet och detta kan sitta i kring 1 vecka, ibland upp till 2 innan magen kommit igång ordentligt.
  • Prince or Princess

Myntha: okej, det har jag aldrig tänkt på! Hon får ju inget extra fett alls nu, så det kan ju vara extra viktigt! Jag har bara gått efter rek att inte ge stekt mat.. Men om man försiktigt steker dem kanske det funkar! Ska försöka testa rapsolja igen också och se hur det går! Tack för tipset!

• skånegås
    t0va skrev 2011-12-14 09:36:58 följande:
    beror på vad det är, mjölk blir en rätt så snabb och kraftig reaktion, tack och lov inget som sätter sig på andningen men han får extrem magsmärta, men på 1-2 dygn så planar det ut, ibland kan han vara lite orolig på kvällarna 3-4dagar efteråt men det är mer undantag. Verkar vara samma med soja/sojasläktingar.

På havre/vete så är det inte lika kraftig reaktion utan mer orolighet och lite magont, diarree/förstoppning, hyperaktivitet och detta kan sitta i kring 1 vecka, ibland upp till 2 innan magen kommit igång ordentligt.
    Tack!
    Funderar på sonen och havre (eller säd.?) Vi plockade ju bort all ur hans mat för ungefär 2 veckor sedan. Efter någon vecka började han sova så bra på nätterna (inte gjort förutom enstaka nätter sen han var 3-4 månader) så nu i helgen fick han tag på ett havregrynspaket......... och har sen sovit dåligt och oroligt igen men även blivit förkyld och syskonen har haft ont i halsen, så man vet ju inte. Hoppas det blir bättre framåt helgen igen då om det skulle vara havren.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-12-13 22:43:48 följande:
    Allro: Nej, det går inge vidare med dagis tyvärr. Känns lite som om de gör allt de kan för att jag ska känna mig ovälkommen och flytta barnen. Men det kan ju vara inbillning också. Bemötandet är iaf inte bra.
    Berättade igår om besöket på allergimott och då ojade sig förskolläraren om hur synd det är om stackars barnen som inte får äta ägg. :-O Idag ringde jag och sa att barnen var tvugna att komma till dagis för jag blev tvungen att jobba. Då svarar hon bara att de avbeställt deras mat så att de inte kunde komma dit. Men jag sa att de fick beställa den igen och att de skulle beställa tills imorn med. Då ifrågasätter hon vad jag ska göra? Jobba förmodligen eftersom jag ska ha de på förskolan. Då sa jag ifrån. att de får sluta ifrågasätta mig och att de får ta det där med rektorn istället. Sa att jag ville att de ska göra som jag säger istället för att tjafsa och ifrågasätta mig hela tiden. (tycker inte det ska behövas förklara att jag blivit inberordrad på jobbet)

Sen ringde jag rektorn och hon blev faktiskt upprörd över deras bemötande mot mig. Hon har själv varit närvarande vid flertalet gånger då de ifrågasatt mig, en gång frågade t.o.m en av fröknarna om jag inte bryr mig om mina barn. Helt sjukt. Men rektorn trodde ju på mitt ord för att hon hört det med egna öron antar jag så något gott i det hela. Hon skulle iaf ta tag i det här nu och få ett stopp på det hela. Hon sa också att hon var irriterad på personalen och framförallt köket för att hon fått veta att de serverade ägg igår till frukosten, men jag förklarade att det inte var pga personalen på förskolan utan på kostchefen så då blev hon irriterad på henne istället. Skönt iaf att man har en bra rektor.

Ananrs har jag bestämt mig för att flytta barnen för jag orkar inte mer. Blir en annan avdelning eller annan förskola i byn vi bor. Blir så ledsen att jag gråter varje gång jag varit där nu och så kan jag inte ha det. Byter jag kommer jag också göra en anmälan om det här till diskrimineringsnämnden eller vart jag nu vänder mig. för att inga andra föräldrar ska behöva gå igenom det här.

Idag kom iaf intyget så det ska jag skjuta upp i röven på dom.

Vad jobbigt! Men skönt att rektorn är på din sida och hoppas att hon kanske kan styra upp det här. Så jäkla irriterande inställning av pedagogerna! Vilka föräldrar vill begränsa sina barns kost för skojs skull??? Och att fråga om du inte bryr dig om dina barn är att gå långt över gränsen! Skrikandes Visst är det synd om våra barn som har så begränsad kost och inte kan äta som alla andra men det är ju knappast för skojs skull vi gör det! Jag skulle inget hellre önska än att min dotter kunde äta allt, tänk vad lätt det vore! Tänk att kunna åka på kalas utan att ta med sig eget fika, att åka på luciafirande utan att baka egna pepparkakor, fira jul utan att laga flera varianter av samma rätter, fixa kalas hemma med bara köpekakor och köpetårta, laga endast EN rätt varje dag..... *drömmer* Drömmer

Bra att du står på dig och säger ifrån. De har ingen rätt att behandla dig sådär. Jag tycker helt klart att du ska försöka byta avdelning eller dagis, det är så otroligt viktigt att kunna lite på pedagogerna som tar hand om ens barn. Vi bytte avdelning för min dotter för drygt ett år sedan då jag inte kände att jag litade 100% på att pedagogerna på den avdelningen vi var på tog hand om min dotter på ett bra sätt. Det kändes lite konstigt att byta avdelning eftersom man ju träffade de "gamla" pedagogerna nästan varje dag men det var ändå helt klart värt det.
  • skånegås
    Prince or Princess skrev 2011-12-14 10:10:19 följande:
    Myntha: okej, det har jag aldrig tänkt på! Hon får ju inget extra fett alls nu, så det kan ju vara extra viktigt! Jag har bara gått efter rek att inte ge stekt mat.. Men om man försiktigt steker dem kanske det funkar! Ska försöka testa rapsolja igen också och se hur det går! Tack för tipset!
    Varför ska man inte ge stekt mat? Det gör vi ju jämt med lök och köttfärssås.....
  • Allrona
    Ta mycket olja så blir det inte riktigt stekt utan mer friterat
  • Liona

Hej på er.....

Min dotter (6år) har flera allergier och igår fick vi veta att vi ska utesluta ännu mer i hennes kost.
    Just nu känner jag mig helt matt.... vad ska min dotter kunna äta?

Hon är mjölk, ägg och soya allergiker sen 3 år tillbaka.
    På grund av att hon har väldigt ont i magen igen, framförallt efter att hon har ätit har läkaren bestämt att vi ska ta bort havre också. Det vill säga alla Oatly-produkter som vi "levt" på ska tas bort!

Det ska finnas något som heter Ricedream som hon får äta.

Någon som har erfarenhet? Har Ricedream lika mycket produkter som Oatly?

Och kan passa på att fråga om era barn reagerar mot pepparkakor? Det verkar som våran dotter gör det...

Ha en fin dag

Mvh Linda

• barefoot
    Vet bara att det funkar utmärkt att göra köttbullar nästan helt utan stekyta på låg värme (en halv grad), gjutjärnspanna med lock, lammfärs, lite salt och ev ngn krydda. Då blir inte heller fettet som blir över i pannan bränt och det kan sparas. Vi använder ingen olja alls eftersom han har reagerat på de vi provat och då blir ju animalsikt fett är helt avgörande för hans mättnad och viktuppgång. Ibland delar jag bara lammfärsen i bitar i pannan vilket gör att nästan allt fett stannar kvar i köttet, rör i lite quinoa i det lilla fett  som ändå är på sidan och saltar. Ibland lägger jag i små grönsaksbitar som får värmas med köttet (vår kille tål tillagad morot, blomkål, savojkål, spetskål och lite broccoli. Annars kokar jag grönsakerna på sidan om och klipper i dem i maten. Nu har han lärt sig klippa själv och gissa om det är kul!

Ett annat tips är ju att göra soppa av färsen :)

Om vi ska ngn stans där andra äter korv formar vi "köttet" som korvar och han är helnöjd med det