• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-12-14 17:32:49 följande:
    Är så frustrerad! Fick idag veta att det inte finns någon dagisplats åt sonen i januari när vi ansökt om plats, inte i hela stan!! Ev kunde de skaka fram en plats i en mindre stadsdel utanför stan, alt fanns det en dagmammeplats i en by också det utanför stan!!! Vet inte hur pass hemma de är på allergier och astma och dessutom kommer detta innebära inkomstbortfall för oss. Vi har 2 barn som ska lämnas och hämtas varje dag, på 2 olika förskolor i 2 helt olika delar av stan (tom utanför i detta fall). Antingen får en av oss gå ner i tid för att hinna lämba och hämta, eller så måste vi skaffa en bil till och en till uppsättning bilbarnstolar! Får kommunen verkligen göra så här??? Är sååå arg just nu!!!
    Men usch då! O vi som har sökt från mars. Bådar inte gott! :/
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-12-14 17:32:49 följande:
    Är så frustrerad! Fick idag veta att det inte finns någon dagisplats åt sonen i januari när vi ansökt om plats, inte i hela stan!! Ev kunde de skaka fram en plats i en mindre stadsdel utanför stan, alt fanns det en dagmammeplats i en by också det utanför stan!!! Vet inte hur pass hemma de är på allergier och astma och dessutom kommer detta innebära inkomstbortfall för oss. Vi har 2 barn som ska lämnas och hämtas varje dag, på 2 olika förskolor i 2 helt olika delar av stan (tom utanför i detta fall). Antingen får en av oss gå ner i tid för att hinna lämba och hämta, eller så måste vi skaffa en bil till och en till uppsättning bilbarnstolar! Får kommunen verkligen göra så här??? Är sååå arg just nu!!!
    har de inte skyldighet att ordna plats inom 4 månader, fast jag tror man tyvärr då får det som finns även om det är i en stadsdel lite utanför.
  • Pernilla3

En fråga till. Dotterns nässelutslag har blivit värre. Har frågat på dagis vad hon åt men de sa att det var köttbullar, pasta. Hon åt bröd och pepparkakor och lussebulle. Lussebulle är det enda hon inte ätit förut. Men enl personalen så var den äggfri. Ägg ör ju det födoämnet som vi vet att hon inte tål. Vet att när jag ammade henne på kvällen när jag ätit ägg så kom utslagen på natten. Nu började det klia i går kväll och när hon vaknade imorse hade hon utslagen och nu när hon kom hem från dagis så var det ännu värre. Lussebullen åt hon igår vid 15-tiden.

Men om lussebullen är äggfri vad kan det då vara som hon reagerat på i den?

• 2små2stora
    Pernilla3 skrev 2011-12-14 18:41:00 följande:
    En fråga till. Dotterns nässelutslag har blivit värre. Har frågat på dagis vad hon åt men de sa att det var köttbullar, pasta. Hon åt bröd och pepparkakor och lussebulle. Lussebulle är det enda hon inte ätit förut. Men enl personalen så var den äggfri. Ägg ör ju det födoämnet som vi vet att hon inte tål. Vet att när jag ammade henne på kvällen när jag ätit ägg så kom utslagen på natten. Nu började det klia i går kväll och när hon vaknade imorse hade hon utslagen och nu när hon kom hem från dagis så var det ännu värre. Lussebullen åt hon igår vid 15-tiden.

Men om lussebullen är äggfri vad kan det då vara som hon reagerat på i den?
    Har de bakat den på samma stället som de med ägg?
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Pernilla3

Vet inte faktiskt. Hoppas de är noggranna för systern har gluten och de sa att lussebullarna var både ägg, gluten och laktosfria.

• LillSkruttet
    LokesMammi skrev 2011-12-14 18:14:17 följande:
    Men usch då! O vi som har sökt från mars. Bådar inte gott! :/

Nej det är helt galet!! Verkar som det är rätt många i kö. Förstår inte det, har de ingen koll på hur många barn som föds??
    t0va skrev 2011-12-14 18:15:36 följande:
    har de inte skyldighet att ordna plats inom 4 månader, fast jag tror man tyvärr då får det som finns även om det är i en stadsdel lite utanför.

Säkert så, men hela vår vardag vänds upp och ner...vet inte hur vi ska göra...
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Prince or Princess

Miralicia: usch vad tråkigt! Kan det inte räcka med maten och div annat kan man tycka.. Tur det finns plastgranar iaf :/ inte riktigt samma sak men ändå gran iaf..

• Prince or Princess

Grodan81: är lite osäker faktiskt, men har läst det i boken från BVC plus att dietisten sagt det. Men det handlar väl om barn under året ffa?? Bildas väl skadliga ämnen tex akrylamid, fast det trodde jag bara var kolhydrater. Så när det gäller kött vet jag inte, blir säkert nåt skadligt där med?

• Prince or Princess

Alrro: det vore nåt det.. mycket fett iallafall

• Prince or Princess

Myntha: det där med "korvar" lät ju jättebra!! Måste jag absolut göra!