• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

Bobbosmamma: innehåller det mer omega-3?? Jag har köpt köttet för det kändes mer "pålitligt" än vanligt med tanke på att trad. uppfödda får väl spannmål att äta, så jag tänkte att hon kanske inte tål vanligt. Men ska testa vanligt så fort vi kommit lite längre, som sagt det är inget billigt kött. Men eftersom hon knappt äter nåt annat så blir det väl inte så dyrt totalt sett.. Bra att du fick lite tips om maten! Även läkaren är krånglig med att skriva ut, särskilt när det inte är vi själva som betalar... Men vi fick ju 1 kart /6 uttag så vi ska väl klara oss tills vi får tiden hos henne. Maken skulle ringt dietisten, men bestämde sig för att ta det öga mot öga med henne när han ska dit (jag vägrar gå..) får väl se hur det går.. Känner mig helt matt. Verkar som jag måste söka nytt jobb efter mammaledigheten också, så jag känner mig helt stressad över det också blä

• LadyM

Usch vilka tråkiga dagisupplevelser jag läser om i tråden! Gör mig xtra tacksam för att vårt dagis verkligen verkar ta allergigrejjen på allvar! Även om det borde vara en SJÄLVKLARHET.

Idag har vi haft möte med personalen, förskolechefen o kocken, blev såååå glatt överraskad (och lättad!) förskolan lagar sockerfritt, enbart ekologiskt, inga e-nummer, enbart egenuppdrivna kryddor och med fokus på raw food. Galet ambitiöst alltså..

En sjuksköterska har gått igenom allt om maten, reaktioner, mediciner, rutiner m.m. och vi har bestämt att en personal alltid sitter brevid Leo när de äter, de smörjer honom med vaselin kring munnen innan mat, all leos mat tillagas med särskilda kokkärl, stekpannor, redskap m.m.

Pheeeeew.... känner mig mycket lugnare inför dagisstarten!! Är så tacksam att vi verkar hamnat på ett vettigt ställe och blir ledsen och upprörd när jag läser hur man kan bli hanterad om man har otur!

• skånegås
    LadyM skrev 2011-12-14 20:47:48 följande:
    Usch vilka tråkiga dagisupplevelser jag läser om i tråden! Gör mig xtra tacksam för att vårt dagis verkligen verkar ta allergigrejjen på allvar! Även om det borde vara en SJÄLVKLARHET.

Idag har vi haft möte med personalen, förskolechefen o kocken, blev såååå glatt överraskad (och lättad!) förskolan lagar sockerfritt, enbart ekologiskt, inga e-nummer, enbart egenuppdrivna kryddor och med fokus på raw food. Galet ambitiöst alltså..

En sjuksköterska har gått igenom allt om maten, reaktioner, mediciner, rutiner m.m. och vi har bestämt att en personal alltid sitter brevid Leo när de äter, de smörjer honom med vaselin kring munnen innan mat, all leos mat tillagas med särskilda kokkärl, stekpannor, redskap m.m.

Pheeeeew.... känner mig mycket lugnare inför dagisstarten!! Är så tacksam att vi verkar hamnat på ett vettigt ställe och blir ledsen och upprörd när jag läser hur man kan bli hanterad om man har otur!
    Härligt!!!!!
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-12-14 20:46:56 följande:
    3 busfrön, jobbigt med havre också..
    det blir inte enkelt att laga mat
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Liona
    t0va skrev 2011-12-14 15:16:15 följande:
    rapsy frutti är bra, vi har varianten som man kan göra glass och pannkakor på också, bara att blanda ner vatten och med pannkakorna lite mjöl i någon form man tål, superenkelt och smakar helt ok också. :)
    Toppen, tack!

Jag har bett våran ICA butik beställa hem till produkter från Rapsy Frutti. Det är bara att hoppas på att det faller våran mycket kräsna dotter i smaken....
    Det hade varit mycket enklare om hon utvecklat dessa allergier när hon var yngre, innan hon ätit så mycket av "den riktiga maten". Ja, du fattar nog vad jag menar
    Våran yngsta dotter som vi konstaterade mjölkallergi på när hon var 1½år tycker alla "ersättnings-produkter" är goda.

Nu får vi hoppas på att det bara är dessa allergier hon har och inga fler.... jag tycker det är jobbigt med alla dessa perioder man ska exprementera sig fram....
  • t0va
    LadyM skrev 2011-12-14 20:47:48 följande:

Skönt. Själv fick jag samtalet men inte vill ha från förskolan, 20min innan hämtning ringer en pedagog och är stressad och säger att om jag inte är påväg ner så bör jag gå så fort som möjligt för Theo började gallskrika vid maten och var otröstlig. Kan säga att jag satte nytt rekord på sträckan ner till förskolan, är bara 4min promenad som tur är men många tankar han snurra runt. Mjölken stälde jag inte ens in i kylen utan tog plånbok, nappflaska och vagn och rusade.

Väl nere var han lugnare, han hade rapat kraftigt men var fortsatt kinkig och småledsen, så jag satt kvar i hallen i 30min för att lugna honom och personalen som var stressade och också hade tänkt tanken att han fått i sig något och var påväg att bli jättedålig. Men han har aldrig haft en så snabb reaktion tidigare, han somnade i alla fall i vagnen påväg hem men ligger och smågnyr och snyftar i sömnen.

Fy tusan sånt stresspåslag jag fick, lixom ringer de 20min innan hämtning då är det ju allvarligt, hoppas det är något annat än allergi. Har koll på honom nu när han sover.

Men det är fantastiskt att de ringer och säger till, ett friskt barn hade de nog avvaktat längre med men nu ringde de tidigt, jag var ändå hemma. Dessutom ska barnen få godispåse på julfesten så de frågade vad Theo kunde få istället för skumtomte eller choklad som de andra får. Så skönt att de frågar mig vad han tycker är lite extra gott. :)

Personalen som för 4månader pratade om allergiförskola har verkligen tagit till sig läroplanen om att alla barn ska få stöd och hjälp. Så skönt och jag är inte rädd för att lämna imorgon.
  • Prince or Princess

Vi har faktiskt gett både gurka (fått det 3 el 4 dagar, och har även ätit det innan vi började från noll m neocaten) och vårgårdaris här hemma idag (inte bra att ge båda innan man testar klart, jag vet) och INGA reaktioner hittills iaf :) hoppas det håller i sig, nu när vi gjorde så som inte var helt optimalt.. Hon var iaf överlycklig! BÅDE gurka OCH rispuffar!

• Sousafon

En lite taskig fråga kanske med tanke på att många här är allergiska mot så mycket, men vet någon om det finns chokladlinser (typ non-stop) utan spår av nötter? Min son grät imorse när jag sade att vi inte kunde ha sådana på pepparkakshuset...

• Miralicia
    Sousafon skrev 2011-12-16 10:40:23 följande:
    En lite taskig fråga kanske med tanke på att många här är allergiska mot så mycket, men vet någon om det finns chokladlinser (typ non-stop) utan spår av nötter? Min son grät imorse när jag sade att vi inte kunde ha sådana på pepparkakshuset...
    Funderar på om inte Eco-Vitals chokladlinser kan vara utan spår av nötter men vet inte säkert och kommer inte ihåg vad det innehåller i övrigt av andra allergener. Har för mig att de är utan mjölk.

Sen dessa kanske - kontakta och fråga om ev spår shop.goodstore.se/confetti-non-stop-60g-fleur-eko-/629-0
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com