• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • skånegås
    mithrandil skrev 2011-12-16 22:10:27 följande:
    I miralicias blogg finns där massor med recept om du är den husliga typen. Vörtbrödet är en succe. Fantastiskt gott. :) Vi bytte ut julmusten mot cola som det står i receptet då julmust innehåller kornmalt.

Själv valde jag att plocka bort bröd öht. Försöka ändra om kosten och äta annat istället så att bröd inte skulle behövas. Hur gammal är han nu igen?

garbos quinoabröd vet jag om som är fritt från allt. Annars har jag inte hittat mycket. Smakar helt okej faktiskt om man rostar det och ifall man hinner hem och lägga det i frysen innan det tinar upp för mycket.
    Annars brukar jag ersätta bröd med riskakor eller oldas risbröd. Frukt äter vi också betydligt mer nu än innan. 

Hur kommer det sig att ni funderar på att plocka bort vetet också? Om han var bra utan havre innan incidenten kanske vete inte är någon fara? Tar ju ibland fasligt länge för de små att komma i fas igen.
    Jo, jag mår ju bäst av att inte äta bröd, det vet jag. Men jag vill göra annat också än att bara laga mat, tänka mat, städa och lösa konflikter... blir ju bara som en ond cirkel

Han är snart 9 mån så för honom är det ju ingen fara att vara utan, han äter ju av mig...
    Och vete, jag vet ju inte om det är havre eller gluten han reagerar på. Vete har han knappt smakat alls. Jo lite bröd två ggr och det verkade ju gå bra, men det gjorde ju havremustvällingen (de tsk) han smakade för 1-2 månader sen också göra... Han har så sena reaktioner ofta så det är svårt att veta vad det är (eller om det bara är förkylning, halsont, tänder .................)

Jag får väl ta en utan säd, mjölk, soja och baljväxter-kur fram till jul. Snabbantning kanske man också kan kalla det
  • Tibell

Om era barn får röda kinder pga av allergi ( kontakt eller luftburet ) hur länge sitter det i ?
    eller om det får det av för mycket bus, hur länge sitter det i ?

Bella har ju aldrig röda kinder, inte ens de gånger vi varit ute i timmar i minusgrader eller busat gärnet inne på leklandet.
    Men idag har vi varit och bakat julgodis hon svärmor..
    Och bara en stund efter de hackat nötter ( farmor tvättade även av Bella runt munnen, men minns inte om det var efter eller innan hon hållt i nötter ) så blev Bella precis kanon röd om kinderna.
    Åh andra sidan busade barnen rätt rejält så det kan ju bero på det med..
    Det ilskna röda satt i i drygt 3 timmar men är fortfarande lite lätt röd nu 5-6 timmar senare..
    Hon är allergisk mot cashew enligt rast och har reagerat med nässelutslat antingen luftburet eller kontakt på det. Men nu var det jordnötter och pistage..

Sen misstänker vi nu starkare att hon inte tål majs, eller är känslig i allafall =(
    Vet inte om det bara är tillfälligt eftersom hon kunnat äta majs innan, dock väldigt sällan hon får det.
    Men nu sist för en månad sedan reagerade hon starkt på majskakorna . Men då misstänkte vi att det kunde vara spår av vete i.
    Men hon har fortsatt att sova lite dåligt då och då sedan dess ( kanske fått majs på dagis de dåliga nätterna ?? )
    Och igår åt vi tacos, Bella åt några majskorn och några bett på majsbröden. Och natten var inte alls så rolig =( Hon är dessutom stenhård i magen idag och har reagerat på kisset. Har även fått lite eksem..
    Åhhh.. Jag vill inte =(
    Så nu utesluter vi även det ett tag och provar om ett tag igen.. hoppas det är tillfälligt..

• 2små2stora
    Tibell skrev 2011-12-17 19:42:55 följande:
    Om era barn får röda kinder pga av allergi ( kontakt eller luftburet ) hur länge sitter det i ?

Bella har ju aldrig röda kinder, inte ens de gånger vi varit ute i timmar i minusgrader eller busat gärnet inne på leklandet.
    Men idag har vi varit och bakat julgodis hon svärmor..
    Och bara en stund efter de hackat nötter ( farmor tvättade även av Bella runt munnen, men minns inte om det var efter eller innan hon hållt i nötter ) så blev Bella precis kanon röd om kinderna.
    Åh andra sidan busade barnen rätt rejält så det kan ju bero på det med..
    Det ilskna röda satt i i drygt 3 timmar men är fortfarande lite lätt röd nu 5-6 timmar senare..
    Hon är allergisk mot cashew enligt rast och har reagerat med nässelutslat antingen luftburet eller kontakt på det. Men nu var det jordnötter och pistage..

Sen misstänker vi nu starkare att hon inte tål majs, eller är känslig i allafall =(
    Vet inte om det bara är tillfälligt eftersom hon kunnat äta majs innan, dock väldigt sällan hon får det.
    Men nu sist för en månad sedan reagerade hon starkt på majskakorna . Men då misstänkte vi att det kunde vara spår av vete i.
    Men hon har fortsatt att sova lite dåligt då och då sedan dess ( kanske fått majs på dagis de dåliga nätterna ?? )
    Och igår åt vi tacos, Bella åt några majskorn och några bett på majsbröden. Och natten var inte alls så rolig =( Hon är dessutom stenhård i magen idag och har reagerat på kisset. Har även fått lite eksem..
    Åhhh.. Jag vill inte =(
    Så nu utesluter vi även det ett tag och provar om ett tag igen.. hoppas det är tillfälligt..
    W blir ilsket röd några timmar kan inte svara på hur länge det sedan sitter i eftersom han blir det på kvällen när han får välling, på morgonen är det borta.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora

Han är inte allergisk mot penicillin i alla fall. Han nu sin andra kur denna gång mot halsfluss och öroninflammation. 
    Han ratar enagovällingen men nutra med rismjöl går bra det är i stor sett det enda han äter för tillfället.  

• t0va
    2små2stora skrev 2011-12-17 21:17:03 följande:
    Han är inte allergisk mot penicillin i alla fall. Han nu sin andra kur denna gång mot halsfluss och öroninflammation. 
    Han ratar enagovällingen men nutra med rismjöl går bra det är i stor sett det enda han äter för tillfället.  
    Rismjöl med ersättning funkar bra här med. Jag har också fått öroninflammation igen, var på jouren idag och Theo och sambon följde med både hon i receptionen och läkaren trodde det var Theo som var sjuk. Öroninflammation är inte så vanligt bland vuxna ;)

Älsklingen: ofta så kommer det rätt så fort, efter några minuter och sitter i ett par timmar, ibland så får han eksem också på kinden men det är oftast illrött först och sen lite mindre rött under resten av dagen. Jag ser det oftast på att han fått tag på kaninpellets eller hittat något annat att äta från golvet.
    Tibell skrev 2011-12-17 19:42:55 följande:
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-12-17 21:16:08 följande:
    Tål han inte vällingen ? Han dricker ingen välling på morgonen ?
    Vi misstänker att han inte tål skrädmjölet. på morgonen äter han gröt. Dricker bara välling på kvällen
  • skånegås

Nu börjar ju julen närma sig och med den besök hos svärföräldrarna på juldagen. Och jag som inte äter mjölk, soja, säd, baljväxter... Vi brukar säga att vi tar med mat till mig, men hon vill gärna fixa. Flera gånger har vi låtit henne (då jag inte åt mjölk eller soja) och ofta slutar det med att jag får äta potatis och torrt kött..... medan de andra äter potatisgratäng med kött, ärtor och sås.... Och nu vill jag ju inte ens äta säd... Maken hemma verkar tycka jag är fånig och jag törs knappt tala om för dem att det är mer vi inte äter liten och jag Släkten är värst som sagt... andra accepterar att jag har med eget.

Det känns allra jobbigast då jag inte VET om liten reagerar på det utan bara provar... men han sover rätt bra nu. Snuttar 3-4 ggr på natten istället för 8-10 men har nästan helt slutat äta mat utan jag ammar mest. Några apelsinklyftor igår och ett par oliver, sen var det amning till resten. Idag lite tuggor på en rå lök (ville hellre ha det än potatis och köttbullar....) och ett par gnag på rå morot...

BLÄ, känns som jag helst bara vill stanna hemma och få äta vad jag vill utan en massa Oj och nejdå  och VA?!! 

• LillSkruttet
    LokesMammi skrev 2011-12-16 18:04:38 följande:
    Barn får tydligen bara födas på "rätt" sida av året så alla nya barn börjar i augusti!!!!! :/

Man tycker dom borde ha platser på våren, för barn blir faktiskt 1år på vinten/våren också!

Tycker det känns som att augusti är sent o börja när han blir 1år i januari! :/

Min lillkille är 1 år och 3 mån nu och jag hade inte velat satt honom på dagis innan han fyllde ett. kändes lagom i januari när han är 16mån. Men men.... knepigt är det.

Nu har jag iaf fått prata med Leos allergiläkare ang hans vikt. Det blir glutenprover och ämnesomsättningsprover till veckan. :-/ Hoppas verkligen att proverna är negativa för annars bryter jag ihop. Tycker det är nog så jobbigt med kosten ändå som det är.....
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Allrona

Vad har ni andra på julskinkan istället för ägg och ströbröd? Har läst om pepparkaksgriljering och tänkte testa det men är nyfiken på hur ni andra gör?