• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Chabolina

Vill bara tipsa om lite ny forskning kring multiallgeri, Det finns samband mellan multiallergi och stresshormon hos småbarn, har bara läst sammanfattning men tänkte läsa på mer. Eftersom varken jag eller W pappa är allergiska funderar jag på om hans allergi har koppling till han tuffa start. Han fick en stroke precis innan förlossningen och hade kramper de första dagarna.

• st elmos fire

Äsklingen87 - jag själv är allergisk sen barnsben, mot bl.a. Nötter, detta upptäcktes nr jag var ett par år av att mamma o pappa hade en skål jordnötsringar på bänken som jag varken ätit eller tagit i, räckte att var i samma rum... Jag tål varken jordnötter eller cashew, superallergisk. Tål inte heller böner, linser, kikärter eller andra baljväxter. Däremot kan jag idag äta hasselnötter och mandel...

Idag tog vi bort sinlac gröten från sonens mat och har fått en helt annan unge. Kan det vara pga soja i den? Är det ngt annat innehållsämne hankan reagera på tro?

• FenomenaA

Vi har provocerat med vete under en månad, dubblat mängden varje dag. Det har gått bra! *jippi* Men nu har vi börjat ge bröd (istället för vetekex) med mer gäst, sirap, fler sädesslag mm. Och sonen har fått väldigt smetigt bajs som luktar skumt. Bajsar lite oftare, men inte diarré. Inga andra symtom. Har försökt dra ned på brödet igen, och ge hans vanliga "Garbo Sport". Men det är nästan omöjligt att hålla honom ifrån vanligt bröd, som han har fått smak för och som syrran äter. Han blir väldigt ledsen och upprörd. Skulle ni ta bort, eller handlar det om att vänja magen?

• FenomenaA

Jag kan tillägga att jag själv har känt en "liknande förändring" när jag slutade amma och gick över från nat.glut.fritt till vanligt bröd. Jag fick också ballongmagesymtom men började äta loppfrön (och linfrön som jag brukar ta men hade glömt) och då kändes det bättre.

• Allrona

Fru fenomena - det är inte jästen han reagerar på? Testa köpa (eller baka) surdegsbröd och se om han reagerar likadant på det.

• LadyM

Måste bara berätta om vårt blivande dagis igen, som fortsätter överraska (kanhända jag som har för låga förväntningar/krav?) De ringde iallafall precis och berättade att de tagit in extra städ, så det kommer en städare/ska efter VARJE måltid för att lilleman inte ska kunna hitta nåt "farligt" på golvet. Avdelningen blir även prioriterade vid sjukfrånvaro och dylikt så det alltid ska vara så erfaren personal där som möjligt. Med en väldigt sympatisk och tillmötesgående fskchef så tror jag faktiskt personalen passar på att göra detta till en win-win situation.... Inte mig emot! *glad*

• skånegås
    LadyM skrev 2011-12-19 11:24:04 följande:
    Måste bara berätta om vårt blivande dagis igen, som fortsätter överraska (kanhända jag som har för låga förväntningar/krav?) De ringde iallafall precis och berättade att de tagit in extra städ, så det kommer en städare/ska efter VARJE måltid för att lilleman inte ska kunna hitta nåt "farligt" på golvet. Avdelningen blir även prioriterade vid sjukfrånvaro och dylikt så det alltid ska vara så erfaren personal där som möjligt. Med en väldigt sympatisk och tillmötesgående fskchef så tror jag faktiskt personalen passar på att göra detta till en win-win situation.... Inte mig emot! *glad*
    Vad härligt!!!!! Hoppas det blir så när lilleman ska börja dagis om allergierna är kvar då..

Inatt sov han dålig trots att båda är utan säd helt. Vaknade åtminstone 10 ggr, men skrek iaf om han fick snutta....

Jag undrar om någon kokat knäck på risgrädde??? Tänkte försöka med det...
  • skånegås
    skånegås skrev 2011-12-19 13:43:49 följande:
    Vad härligt!!!!! Hoppas det blir så när lilleman ska börja dagis om allergierna är kvar då..

Inatt sov han dålig trots att båda är utan säd helt. Vaknade åtminstone 10 ggr, men skrek iaf om han fick snutta....

Skrek iaf INTE skulle det vara..
  • Kavat
    skånegås skrev 2011-12-19 13:43:49 följande:

Ta kokosmjölk (om det funkar) och gör den i micron. Kolla Miralicias blogg!
  • Kavat
    st elmos fire skrev 2011-12-18 22:57:13 följande:
    Äsklingen87 - jag själv är allergisk sen barnsben, mot bl.a. Nötter, detta upptäcktes nr jag var ett par år av att mamma o pappa hade en skål jordnötsringar på bänken som jag varken ätit eller tagit i, räckte att var i samma rum... Jag tål varken jordnötter eller cashew, superallergisk. Tål inte heller böner, linser, kikärter eller andra baljväxter. Däremot kan jag idag äta hasselnötter och mandel...

Idag tog vi bort sinlac gröten från sonens mat och har fått en helt annan unge. Kan det vara pga soja i den? Är det ngt annat innehållsämne hankan reagera på tro?
    Skulle tro sojasläktingen i Sinlac ja. Han har ju att brås på.