• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • billybiceps

Kavat, tack för svaret!

Har nu läst igenom texten du länkade och väldigt mycket stämde in på mig. Jag tycker att texten var bra fram till när det gällde vad man skulle göra åt det. Jag förstår att det handlar om färskpressade juicer och buljonger som du skrev om. Tycker den påminner lite om LCHF-dieten? Har jag fattat det rätt, eller har jag fått det om bakfoten? Jag lyckas inte riktigt se en röd tråd i hur man påbörjar detoxen, vad som är det naturliga att lägga till och så vidare. Vet inte om det går att sammanfatta lite kort?  Glad

• billybiceps

Från och med på fredag kommer jag påbörja min detox. Pratade idag med min homeopat, hon föreslog att jag under fyra dagars tid ska äta ett pulver som heter ultralife (http://www.svenskhalsokost.se/produkter/ultralife?gclid=CPq6qoaJj64CFQ1-mAodFWBWgA) med motiveringen att det är så rent och att det är berikat med vitaminer och mineraler. Är det någon som har en åsikt om detox på det här sättet? 

Jag undrar också om ni känner till fall där man tvingas utesluta ris, potatis, bovete och quinoa och sådana saker och mått bättre av en LCHF-liknande diet? Där alltså själva kolhydraterna är boven, oavsett om det är gluten eller inte.

Tack för alla svar jag har fått av er! 

• Allrona

Billy - jag äter lchf och mår så mycket bättre med det. Hade ständigt ont i magen innan och migrän mest jämt. Jag har dock inte testat ta bort enskilda livsmedel så jag vet eg inte vad som är boven men resonerar så att jag mår bra av den här kosten och behöver inte veta precis vad det är som jag mår dåligt av just nu. När mitt liv är lugnare och jag har "tid" att må dåligt kommer jag testa lägga till vissa livsmedel för att få veta.

• skånegås
    billybiceps skrev 2012-02-08 20:07:09 följande:
    Från och med på fredag kommer jag påbörja min detox. Pratade idag med min homeopat, hon föreslog att jag under fyra dagars tid ska äta ett pulver som heter ultralife (www.svenskhalsokost.se/produkter/ultralife?gc...) med motiveringen att det är så rent och att det är berikat med vitaminer och mineraler. Är det någon som har en åsikt om detox på det här sättet? 

Jag undrar också om ni känner till fall där man tvingas utesluta ris, potatis, bovete och quinoa och sådana saker och mått bättre av en LCHF-liknande diet? Där alltså själva kolhydraterna är boven, oavsett om det är gluten eller inte.

Tack för alla svar jag har fått av er! 
    Jag mår bättre av LCHF-kost, men orkar just nu inte med att laga det.... För mig blir det för jobbigt när jag inte kan äta mjölk..
  • tes 75
    Kavat skrev 2012-02-08 16:54:55 följande:
    Jag tipsar även om GAPS: tarmochpsykologi.wordpress.com/vad-ar-gaps/
    som tom. sägs kunna bota allergier, adhd och andra sjukdomar som kan bero på att tarmen inte funkar optimalt.

Låter helt fantastiskt, lite som att så där bra kan det ju verkligen inte vara så bra för det känns lite som att tro på tomten.
    Men det finns hur många historier som helst om personer som blivit botade genom att följa det, så tillslut kommer man till det läget att det är värt att försöka. Jag har tittat runt lite på forskning om Probiotika som är en huvuddel i kosten och ja, det kommer ju mer och mer rapporter om probiotikans positiva verkan på allergier.
    Sen att immunförsvaret sitter i magen, gör ju att fungerar inte magen så funkar inte immunförsvaret och ja, då blir man dålig, får allergier osv.

Det är i korthet lite samma stuk som att äta baskost, alltså att du i början äter eko hemmagjorda buljonger och sätter till mer och mer till kosten allt eftersom. Givetvis väntar man med de sakerna man märkt reaktioner på och t.ex sädesslag är helt förbjudet även när tarmen återställt sig.

Läs gärna och bilda dig din egen uppfattning.

Sen hörde jag även att brist på D-vitamin var orsaken till allergier och att vi äter alldeles för dålig, så ja. forskarna kommer ju fram till olika slutsatser. Men D-vitamin lär ju inte vara farligt att överdosera.
    vi har kört sempers magdroppar på barnen en vecka ca, och de bajsar båda jättefint nu! särskilt sonen har aldrig bajsat bra, trots vår strikta diet utan (nästan) allt, men nu producerar de båda fina blöjor!
  • LokesMammi
    t0va skrev 2012-02-07 22:46:30 följande:
    VARNING!
    Har ni sett att sempers nya mjölkfria välling inte är baserad på ris utan havre nu och dessutom innehåller sojaprotein, är samma med 1års vällingen den är havrebaserad och innehåller sojaprotein. Förpackningen är väldigt lik den med risvälling så se upp i butiken.

www.semperbarnmat.se/produkter/valling/fran-6..
    Miralicia skrev 2012-02-08 00:12:05 följande:
    Tillägger - ALLA Sempers mjöllkfria grötar och vällingar innehåller sojaprotein - även den gröten som är avsedd från 4 månader
    Men VA?????!!!!!
    (länken fungera inte......)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • barefoot
    Kavat skrev 2012-02-08 16:54:55 följande:
    Jag tipsar även om GAPS: tarmochpsykologi.wordpress.com/vad-ar-gaps/
    som tom. sägs kunna bota allergier, adhd och andra sjukdomar som kan bero på att tarmen inte funkar optimalt.

Låter helt fantastiskt, lite som att så där bra kan det ju verkligen inte vara så bra för det känns lite som att tro på tomten.
    Men det finns hur många historier som helst om personer som blivit botade genom att följa det, så tillslut kommer man till det läget att det är värt att försöka. Jag har tittat runt lite på forskning om Probiotika som är en huvuddel i kosten och ja, det kommer ju mer och mer rapporter om probiotikans positiva verkan på allergier.
    Sen att immunförsvaret sitter i magen, gör ju att fungerar inte magen så funkar inte immunförsvaret och ja, då blir man dålig, får allergier osv.

Det är i korthet lite samma stuk som att äta baskost, alltså att du i början äter eko hemmagjorda buljonger och sätter till mer och mer till kosten allt eftersom. Givetvis väntar man med de sakerna man märkt reaktioner på och t.ex sädesslag är helt förbjudet även när tarmen återställt sig.

Läs gärna och bilda dig din egen uppfattning.

Sen hörde jag även att brist på D-vitamin var orsaken till allergier och att vi äter alldeles för dålig, så ja. forskarna kommer ju fram till olika slutsatser. Men D-vitamin lär ju inte vara farligt att överdosera.
    Tusen tack för intressant länk! 
    vill bara lägga till detta med flour. Vad gör flour på tarmfloran? Särskilt när barnen (som varken kan skölja eller spotta ordentligt) får den i tandkräm som smakar jordgubb och annat sött vilket gör att de gärna äter den... Kan tipsa om Weledas barntandkräm :)
  • LokesMammi
    t0va skrev 2012-02-07 22:46:30 följande:
    VARNING!
    Har ni sett att sempers nya mjölkfria välling inte är baserad på ris utan havre nu och dessutom innehåller sojaprotein, är samma med 1års vällingen den är havrebaserad och innehåller sojaprotein. Förpackningen är väldigt lik den med risvälling så se upp i butiken.

www.semperbarnmat.se/produkter/valling/fran-6..
    Jag har mjölkfri mild välling ris!
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • t0va
    LokesMammi skrev 2012-02-08 22:08:05 följande:
    Jag har mjölkfri mild välling ris!
    Den tas tydligen bort nu och det blir havre istället från 4månader, helt sjukt. Vi har också kört med risvällingen fram tills 2 veckor sedan när sonen blev dålig och vi inte vågade ge den längre. Så nu blir det ersättning istället och egen välling. Vi är ett gäng som mailat men än har ingen fått svar på varför de gjort såhär.