• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi
    t0va skrev 2012-02-08 22:10:26 följande:
    Den tas tydligen bort nu och det blir havre istället från 4månader, helt sjukt. Vi har också kört med risvällingen fram tills 2 veckor sedan när sonen blev dålig och vi inte vågade ge den längre. Så nu blir det ersättning istället och egen välling. Vi är ett gäng som mailat men än har ingen fått svar på varför de gjort såhär.
    Men den jag har hemma nu (som sonen inte gillar) står det ris på! Kan inte se havre i innehållsförteckningen!
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • LokesMammi
    Miralicia skrev 2012-02-08 00:12:05 följande:
    Tillägger - ALLA Sempers mjöllkfria grötar och vällingar innehåller sojaprotein - även den gröten som är avsedd från 4 månader
    Står inte soja protein på den jag har......står sojalecitin!
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • SockerStinn
    LokesMammi skrev 2012-02-08 22:13:24 följande:
    Det är den gamla. På den nya är det ren sojaprotein högt upp i innehållsförteckningen.
  • t0va
    LokesMammi skrev 2012-02-08 22:13:24 följande:
    precis, risvällingen innehåller sojalecitin men den tillverkas inte längre utan det kommer komma en med havre istället. I den vällingen så är det sojaprotein, men förpacknigarna ser nästan likadana ut så man får kolla ordentligt så man inte tar fel. I våran ica-butik så finns inte risvällingen kvar utan det är bara havre nu. :(
  • LokesMammi
    t0va skrev 2012-02-08 22:16:49 följande:
    precis, risvällingen innehåller sojalecitin men den tillverkas inte längre utan det kommer komma en med havre istället. I den vällingen så är det sojaprotein, men förpacknigarna ser nästan likadana ut så man får kolla ordentligt så man inte tar fel. I våran ica-butik så finns inte risvällingen kvar utan det är bara havre nu. :(
    Men blä! Jag som sagt åt mina föräldrar o köpa den. Får prata med dom igen. Va irriterande!!!!
  • 2prinsessor
    barefoot skrev 2012-02-08 22:07:37 följande:
    Tusen tack för intressant länk!  vill bara lägga till detta med flour. Vad gör flour på tarmfloran? Särskilt när barnen (som varken kan skölja eller spotta ordentligt) får den i tandkräm som smakar jordgubb och annat sött vilket gör att de gärna äter den... Kan tipsa om Weledas barntandkräm :)

För att undvika karies (hål i tänderna) är det väldigt viktigt att ha fluortandkräm! Små bebisar/barn som inte kan spotta skall ha så liten mängd tandkräm att det knappt syns på borsten. När barnet kan spotta är en ärtas storlek lagom.
  • 2prinsessor

Tillägger att det även finns fluor i dricksvattnet! (oftast inte tillräckligt för att motverka karies dock)

• Bobbosmamma

Läser en del om probiotika här... är inte når insatt. Min tjej fick sempers magdroppar när hon var liten men inte använt det på länge. Är det sempers som gäller eller? Är det de ni ger era barn, ni som ger probiotika..?

• barefoot
    Bobbosmamma skrev 2012-02-09 19:58:10 följande:
    Läser en del om probiotika här... är inte når insatt. Min tjej fick sempers magdroppar när hon var liten men inte använt det på länge. Är det sempers som gäller eller? Är det de ni ger era barn, ni som ger probiotika..?
    Vi ger Thornes Lactobacillus sporogenes samt syrade grönsaker från Tistelvind till det barn som tål det (Kimchi lär ska innehålla över 100 olika stammar har jag läst)

Och apropå tänder hittade jag en intressant artikel om "probiotic gum that fights tooth decay" http://www.naturalnews.com/020066.html Kanske något för framtiden?
  • tes 75
    Bobbosmamma skrev 2012-02-09 19:58:10 följande:
    Vi ger Sempers D-droppar med probiotika. Det är samma droppar som deras rena probiotika-droppar, men med D-vitamin i också. Barnen fortsätter bajsa korvar! Så än så länge verkar det som om deras stackars allergiskadade magar läks av probiotikan!