• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • SockerStinn

I senaste numret av Alergia skrev de om senaste forskningen om tarmensa bakteriaflora och allergier, och där fanns inget stöd för att probiotika skulle ha effekt. Det var främst två sorters bakteriestammar som hjälpte mot allergiutveckling, och dessa fanns inte i probioatjan. Sen andra faktorna var mångfalden av bakterier, och i probiotika är det rätt ensidiga stammar. Det var också tarmfloran de första två veckorna i livet som hade stor betydelse för allergiutvecklingen senare i livet. Jag har verkligen trott på probiotika och gett detta tidigt till andra barnet (och från årett på stora när probiotika först kom på ropet). 

• Allrona
    Allrona skrev 2012-02-07 10:46:11 följande:
    Dottern fyller år snart och jag behöver hitta på ngt att baka som hon kan äta och köpa godis som hon tål. Hjälp!!! 

Mina ideér!
    Chokladbollar med bovete istället för havre
    Bullar
    Kola-chokladkakor från "knasig blogg"
    Smulpaj på boveteflingor och vad mer? Rismjöl? 
    Glass eller vaniljsås av Rapsy

Några fler ideér?

Godis har jag köpt klubbor från allergimat.se men vad i affären kan hon äta? Sånt godis med ekorrar på gillar hon inte. Hittade nått annat gelegodis från någon ekologiskt märke som hon inte heller gillade. Är det något av de stora märkena som alltid använder glukossirap från majs eller använder alla vete eller blandar? Mashmallows funkar väl fortfarande och det gillar hon ju faktiskt. Men jag skulle helst vilja att hon fick samma som alla andra barn i godispåsarna och därför behöver jag fler sorter.
    Någon som vet något godis som man tål som är utan allt?
  • Allrona
    Allrona skrev 2012-02-10 15:19:39 följande:
    Konstig mening det blir men ni fattar nog Flört 
  • trollis 81

Behöver lite gluten hjälp snabbt. Dottern ska ha kalas imorron och en av tjejerna är tydligen gluten. Mamman har inte hört av sig så min dotter råkade säga detta igår. Det e meningen att vi ska ha hamburgare och bröd sen tårta. Har köpt scans snabb hamburgare. Och glutenfri kladdkaka och skumraketer, glutenfria.
    Hur vet jag om hamburgarna är glutenfria? Och vad kan hon ha till?

• mithrandil
    Allrona skrev 2012-02-10 15:19:39 följande:
    ekorrens ekologiska. Finns två påsar som funkar. 
    Ena påsen är grön och heter typ syrliga godisar och den andra är orange och kallas vilda bär tror jag.
    Men akta dig för de övriga påsarna då de innehåller mjölk eller vetemjöl.

Sen köpte jag en jättegullig ask med gelehjärtan på IKEA, kostade 30kr för 2 förpackningar och var jättegoda. Så gott med lite variation. Nu när jag tittar på ekorrens hemsida så verkar de komma därifrån. :)

Undra om inte ecovital har viss godis också. Smakade för sött för min smak och dessutom hittar jag dom bara på ICA MAXI i mölndal. Men jag vill minnas att de hade colaflaskor och vinergumm utan allt. :)

Mina barn verkar klara dom och de blir alltid dåliga om vi köper tex tablettaskar och så. 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    trollis 81 skrev 2012-02-10 16:02:13 följande:
    Behöver lite gluten hjälp snabbt. Dottern ska ha kalas imorron och en av tjejerna är tydligen gluten. Mamman har inte hört av sig så min dotter råkade säga detta igår. Det e meningen att vi ska ha hamburgare och bröd sen tårta. Har köpt scans snabb hamburgare. Och glutenfri kladdkaka och skumraketer, glutenfria.
    Hur vet jag om hamburgarna är glutenfria? Och vad kan hon ha till?
    du får läsa på förpackningen men är det dessa så står det att de är glutenfria http://www.scan.se/sitebase/default.aspx?page=sitebase/produkt.aspx?prodId=8960&cat=1&ref=1&pageId=1380

Läs på och så länge det inte är vete, havre, råg eller korn i så funkar det, skulle tro att det finns bröd i frysdisken som är glutenfritt, tråkigt att ingen hört av sig.
  • SOL123

Jag har en fråga som kanske tagits upp här förut men orkar inte läsa igenom allt

Har någon här erfarenhet gällande mjölk- och glutenfri kost vid adhd??

• Allrona

Tack Mithrandil. Men dottern gillar inte alls godiset från ekorren. Äsch, hon kanske får annorlunda godispåse än de andra barnen ändå. Hon är ju van!

Hittade förresten chips som dottern tål, dill och gräslök, kan ju vara kul att variera med de lättsaltade hon tål. Annars har jag bara hittat potatisskruvar och popcorn. Finns det fler snacks man kan testa.

Hittade en chokladtårta på Miralicias blogg som jag funderar på att göra till kalaset

• SockerStinn
    Allrona skrev 2012-02-10 18:28:41 följande:
    Tack Mithrandil. Men dottern gillar inte alls godiset från ekorren. Äsch, hon kanske får annorlunda godispåse än de andra barnen ändå. Hon är ju van!

Hittade förresten chips som dottern tål, dill och gräslök, kan ju vara kul att variera med de lättsaltade hon tål. Annars har jag bara hittat potatisskruvar och popcorn. Finns det fler snacks man kan testa.

Hittade en chokladtårta på Miralicias blogg som jag funderar på att göra till kalaset
    OLW Grill samt en sort med peppar (bbq peppar??) tål vi här hemma, vet dock inte vad din inte tål. 
  • Allrona

Åh olw grill har jag inte kollat på. Tror de med dill och gräslök också var från olw