• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • skånegås
    LokesMammi skrev 2012-02-07 20:08:00 följande:
    Dossked??
    Han har fått tavegyl tidigare o det gick utan problem! Vet inte om det har o göra med att han spottar ut allt (utom välling). Att ha ndå spottar ut medicin också?!
    Ska till bvc imorgon o då träffa läkare. Ska fråga då!
    HAn har inte torsk eller nåt sånt då? Det kan svida nå förskräckligt...
  • t0va
    LokesMammi skrev 2012-02-07 20:08:00 följande:
    Dossked??
    Han har fått tavegyl tidigare o det gick utan problem! Vet inte om det har o göra med att han spottar ut allt (utom välling). Att ha ndå spottar ut medicin också?!
    Ska till bvc imorgon o då träffa läkare. Ska fråga då!

http://www.fass.se/LIF/RootMedia/Media/Le4karboken/Le4kemedel20och20he4lsa/Dossked.gif

Finns på apoteket, kan ju vara att han fått för sig nu att han inte vill ha något annat, vi har turen att sonen häller i sig det mesta sånt utan större bråk, speciellt nu när han kan få hälla själv. Annars kanske du kan blanda ut med lite saft eller något annat sött om det kan funka. Fast nu när han vägrar allt så kan det vara något annat också.
  • t0va

VARNING!
    Har ni sett att sempers nya mjölkfria välling inte är baserad på ris utan havre nu och dessutom innehåller sojaprotein, är samma med 1års vällingen den är havrebaserad och innehåller sojaprotein. Förpackningen är väldigt lik den med risvälling så se upp i butiken.

www.semperbarnmat.se/produkter/valling/fran-6..

• Miralicia
    t0va skrev 2012-02-07 22:46:30 följande:
    VARNING!
    Har ni sett att sempers nya mjölkfria välling inte är baserad på ris utan havre nu och dessutom innehåller sojaprotein, är samma med 1års vällingen den är havrebaserad och innehåller sojaprotein. Förpackningen är väldigt lik den med risvälling så se upp i butiken.

www.semperbarnmat.se/produkter/valling/fran-6..
    Tillägger - ALLA Sempers mjöllkfria grötar och vällingar innehåller sojaprotein - även den gröten som är avsedd från 4 månader
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • 2prinsessor
    Miralicia skrev 2012-02-08 00:12:05 följande:
    Tillägger - ALLA Sempers mjöllkfria grötar och vällingar innehåller sojaprotein - även den gröten som är avsedd från 4 månader
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com

Låter ju helsjukt! Jag mailade dem för något/några år sen och påpekade att många mjölkallergiker är känsliga mot soja, och bad dem ta bort sojalecitinet, men nu har de alltså sojaPROTEIN i?!? Kul att de lyssnar på konsumenterna..
  • skånegås
    LokesMammi skrev 2012-02-07 21:22:50 följande:
    Inte vad jag kan se! Han har aldrig haft det......
    LIten här har haft ont i halsen i någon vecka så vi har fått börja morgonen med en dos alvedon för att han ska äta annat än bröstmjölk... NU börjar det släppa och han har fått i sig två tallrikar gröt..
  • billybiceps

Miralicia och trasan0606 tack för svar!

Jag kommer verkligen pröva det här nu. Har en följdfråga bara: jag såg en text på en hemsida (se nedan) där de pratar om korsreaktioner gentemot gluten. Hur mycket behöver man ta det i beaktning när man lägger till saker allt eftersom?

Wheat/Gluten Proteome Reactivity & Autoimmunity

Wheat IgG ( CPT CODE : 86001 ) Wheat IgA ( CPT CODE : 83516 ) Wheat Germ Agglutinin IgG ( CPT CODE : 86001-59 ) Wheat Germ Agglutinin IgA ( CPT CODE : 83516-59 ) Alpha Gliadin 17 MER IgG ( CPT CODE : 86001-59 ) Alpha Gliadin 17 MER IgA ( CPT CODE : 83516-59 ) Deamidated Alpha Gliadin 33 MER IgG ( CPT CODE : 86001-59 ) Deamidated Alpha Gliadin 33 MER IgA ( CPT CODE : 83516-59 ) Gamma Gliadin 15 MER IgG ( CPT CODE : 86001-59 ) Gamma Gliadin 15 MER IgA ( CPT CODE : 83516-59 ) Omega Gliadin IgG ( CPT CODE : 86001-59 ) Omega Gliadin IgA ( CPT CODE : 83516-59 ) Glutenin IgG ( CPT CODE : 86001-59 ) Glutenin IgA ( CPT CODE : 83516-59 ) Gluteomorphin IgG ( CPT CODE : 86001-59 ) Gluteomorphin IgA ( CPT CODE : 83516-59 ) Prodynorphin IgG ( CPT CODE : 86001-59 ) Prodynorphin IgA ( CPT CODE : 83516-59 ) Gliadin-Transglutaminase IgG ( CPT CODE : 86256 ) Gliadin-Transglutaminase IgA ( CPT CODE : 86256-59 ) Transglutaminase IgG ( CPT CODE : 83516 ) Transglutaminase IgA ( CPT CODE : 83516-59 ) Glutamic Acid Decarboxylase (GAD65) IgG ( CPT CODE : 86341 ) Glutamic Acid Decarboxylase (GAD65) IgA ( CPT CODE : 86341-59 )   
  • Kavat
    billybiceps skrev 2012-02-07 18:35:51 följande:
    Tack för svaret. Jag tycker det är en intressant idé faktiskt. Finns bara två risker med det. Vilka få saker ska man äta. Eftersom man inte vet vad man tål. Vet inte om det finns saker med stor sannolikhet som man bör tåla? Och att jag inte vet om man riskerar nya intoleranser mot just dom sakerna om man "föräter" sig på dom. Har du/eller någon annan ätit på det här sättet? 

Sen undrar jag. Hur stor roll spelar yttre faktorer på tarmslemhinnan. Jag har exempelvis haft en långdragen infektion. Kan det spela roll? Jag var ju som sagt helt bra i nästan tre veckor, hade verkligen inte ont alls nästan och jag har inte börjat äta något särskilt sedan dess! 
    Jag tipsar även om GAPS: tarmochpsykologi.wordpress.com/vad-ar-gaps/
    som tom. sägs kunna bota allergier, adhd och andra sjukdomar som kan bero på att tarmen inte funkar optimalt.

Låter helt fantastiskt, lite som att så där bra kan det ju verkligen inte vara så bra för det känns lite som att tro på tomten.
    Men det finns hur många historier som helst om personer som blivit botade genom att följa det, så tillslut kommer man till det läget att det är värt att försöka. Jag har tittat runt lite på forskning om Probiotika som är en huvuddel i kosten och ja, det kommer ju mer och mer rapporter om probiotikans positiva verkan på allergier.
    Sen att immunförsvaret sitter i magen, gör ju att fungerar inte magen så funkar inte immunförsvaret och ja, då blir man dålig, får allergier osv.

Det är i korthet lite samma stuk som att äta baskost, alltså att du i början äter eko hemmagjorda buljonger och sätter till mer och mer till kosten allt eftersom. Givetvis väntar man med de sakerna man märkt reaktioner på och t.ex sädesslag är helt förbjudet även när tarmen återställt sig.

Läs gärna och bilda dig din egen uppfattning.

Sen hörde jag även att brist på D-vitamin var orsaken till allergier och att vi äter alldeles för dålig, så ja. forskarna kommer ju fram till olika slutsatser. Men D-vitamin lär ju inte vara farligt att överdosera.