• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

Dottern fyller år snart och jag behöver hitta på ngt att baka som hon kan äta och köpa godis som hon tål. Hjälp!!! 

Mina ideér!
    Chokladbollar med bovete istället för havre
    Bullar
    Kola-chokladkakor från "knasig blogg"
    Smulpaj på boveteflingor och vad mer? Rismjöl? 
    Glass eller vaniljsås av Rapsy

Några fler ideér?

Godis har jag köpt klubbor från allergimat.se men vad i affären kan hon äta? Sånt godis med ekorrar på gillar hon inte. Hittade nått annat gelegodis från någon ekologiskt märke som hon inte heller gillade. Är det något av de stora märkena som alltid använder glukossirap från majs eller använder alla vete eller blandar? Mashmallows funkar väl fortfarande och det gillar hon ju faktiskt. Men jag skulle helst vilja att hon fick samma som alla andra barn i godispåsarna och därför behöver jag fler sorter.

• t0va
    LokesMammi skrev 2012-02-07 08:16:48 följande:
    Har flytande tavegyl.
    Man kan blanda det i vällingen?
    ja man kan men man bör ta det 30min före mat för då tas det upp bättre men vi har gett ihop med välling några gånger och det funkar också.

Vi ger på dossked och det går lättare än spruta, nu när sonen är 1.5år så tar vi halva dosen i skeden så får han hälla i sig själv och sen fyller vi på. När han var mindre och fick alvedon så gick det lättare också med sked än spruta. Men det kanske är smaken din inte gillar, du kanske kan blanda i lite välling i så det inte blir ett helt mål men ändå smakar lite välling.
  • billybiceps

Hej på er. Är helt desperat nu blir bara sämre och sämre. Trots att jag tagit bort mejeriprodukter (tar nu även bort getost), baljväxter, ägg och glutenprodukter (även havre).

Är det vanligt att man typ kan korsreagera mot exempelvis ris, majs, bovete eller hirs? Finns det några färgämnen eller aromämnen att se upp med? Jag är beredd att prova vad som helst men har slut på egna idéer!

Tacksam för alla tips, stora som små! 

• Trasan0606

Billybiceps - fy vad trist!

Kan inte så mycket om allergier men en ide - om än väldigt trist - är att du äter typ kyckling och potatis (förutsatt att du klarar det) tills du blir bra el nåt annat du klarar att äta. Och sen för du in en sak i taget i kosten och ser om du får nån reaktion.

Hoppas det ger med sig. Eländes elände med allergier.

• Åsa02

Måste fråga igen, är det någon som vet om man kan bli allergisk mot althera? Och vad man i så fall kan prova att ge istället?

• t0va
    Åsa02 skrev 2012-02-07 13:18:10 följande:
    Måste fråga igen, är det någon som vet om man kan bli allergisk mot althera? Och vad man i så fall kan prova att ge istället?
    ja det kan man vara, den innehåller mjölk men de har gjort saker med den så de flesta som inte tål mjölk kan äta den, men det finns endel som inte klarar den och då får man köra på annan ersättning som inte innehåller mjölk alls neocate. Så kolla med läkaren.
  • Bobbosmamma

Lokesmammi; Eftersom vällingen är det enda han äter skulle jag tänka mig för 2 ggr innan jag blandade i ngt i den. Nu vet jag inte, Tavegyl kanske är helt smaklöst? Men annars skulle jag vara försiktig, jag menar, så att han inte börjar rata vällingen. Min flicka äter i perioder äldigt lite mat och tar absolut icke medicin på sked. Men i doseringsspruta funkar. Jag brukar sätta mig framför barnTV med henne i famnen och mysa, och sen ge så odramatiskt som möjligt. Även bjuda naller osv om det kan roaFlört

• Trasan0606
    skånegås skrev 2012-02-07 08:02:44 följande:
    Min lilla reagerar inte förrän efter ett par dagar mot vissa grejer...
    Min skrutt med, mot mjölk tar det 3-4 dagar. Idag har han inte kräkts det minsta så jag börjar tro att det inte är allergi, han har fått ärtor idag med. Kanske är "normalt" att det åker ner i magen och vänder ibland.?
  • SockerStinn
    Åsa02 skrev 2012-02-07 13:18:10 följande:
    Den är gjord på mjölk på samma sätt som nutramigen m.fl. så det kan man säkert - men det är relativt ovanligt. Sen vet jag inte om det finns annat i altheran man kan reagera på. I nutran finns ju sojalecitin som vissa reagerar på. Vad innehåller altheran?