• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    SockerStinn skrev 2012-02-07 15:09:49 följande:
    Den är gjord på mjölk på samma sätt som nutramigen m.fl. så det kan man säkert - men det är relativt ovanligt. Sen vet jag inte om det finns annat i altheran man kan reagera på. I nutran finns ju sojalecitin som vissa reagerar på. Vad innehåller altheran?
    laktos finns i också, så har man varit utan länge kan man reagera på det, även om man inte är laktosintolerant. Min son kan inte äta den just av den orsaken.
  • Trasan0606

Ok - kräkfråga igen. Mini är nyammad och kräktes just en sån där illaluktande kräk men det var inte mjölk utan det han åt till lunch strax efter kl 11. Inte mycket men lite. Det tycker jag är konstigt, sist in borde vara först ut eller gömmer de maten i hemliga 'fickor'? Blir inte klok på det här!

• Åsa02

Tack för era svar! Vi ska till läkaren igen på torsdag, och det gäller ju att vara förberedd...

• skånegås
    Trasan0606 skrev 2012-02-07 15:25:18 följande:
    Ok - kräkfråga igen. Mini är nyammad och kräktes just en sån där illaluktande kräk men det var inte mjölk utan det han åt till lunch strax efter kl 11. Inte mycket men lite. Det tycker jag är konstigt, sist in borde vara först ut eller gömmer de maten i hemliga 'fickor'? Blir inte klok på det här!
    Men allt blandas ju i magen... och sånt kräks brukar inte vara nåt bra tecken. Antingen allergikräks eller magsjuka...
  • billybiceps
    Trasan0606 skrev 2012-02-07 12:29:52 följande:
    Billybiceps - fy vad trist!

Kan inte så mycket om allergier men en ide - om än väldigt trist - är att du äter typ kyckling och potatis (förutsatt att du klarar det) tills du blir bra el nåt annat du klarar att äta. Och sen för du in en sak i taget i kosten och ser om du får nån reaktion.

Hoppas det ger med sig. Eländes elände med allergier.
    Tack för svaret. Jag tycker det är en intressant idé faktiskt. Finns bara två risker med det. Vilka få saker ska man äta. Eftersom man inte vet vad man tål. Vet inte om det finns saker med stor sannolikhet som man bör tåla? Och att jag inte vet om man riskerar nya intoleranser mot just dom sakerna om man "föräter" sig på dom. Har du/eller någon annan ätit på det här sättet? 

Sen undrar jag. Hur stor roll spelar yttre faktorer på tarmslemhinnan. Jag har exempelvis haft en långdragen infektion. Kan det spela roll? Jag var ju som sagt helt bra i nästan tre veckor, hade verkligen inte ont alls nästan och jag har inte börjat äta något särskilt sedan dess! 
  • Miralicia
    billybiceps skrev 2012-02-07 18:35:51 följande:
    Tack för svaret. Jag tycker det är en intressant idé faktiskt. Finns bara två risker med det. Vilka få saker ska man äta. Eftersom man inte vet vad man tål. Vet inte om det finns saker med stor sannolikhet som man bör tåla? Och att jag inte vet om man riskerar nya intoleranser mot just dom sakerna om man "föräter" sig på dom. Har du/eller någon annan ätit på det här sättet? 

Sen undrar jag. Hur stor roll spelar yttre faktorer på tarmslemhinnan. Jag har exempelvis haft en långdragen infektion. Kan det spela roll? Jag var ju som sagt helt bra i nästan tre veckor, hade verkligen inte ont alls nästan och jag har inte börjat äta något särskilt sedan dess! 
    Infektioner kan helt klart påverka

Kolla på min blogg under baskost - att man går ner till ett fåtal lågallergena produkter under någon vecka och sen börjar man att lägga till en ny sak i taget med några dagars mellanrum. Och sen skadar det inte att man försöker att rotera på de födoämnen som man använder så gott det går.

De vanligaste som man brukar räkna som "lågallergena" brukar vara rent kött (enbart viltkött i extrema fall, men vilt, lamm & nöt i första hand - fläskkött är lite vanligare att reagera på då det dessutom kan verka histaminfrisättande så det kan vara bra att vänta med), potatis, ris, majs, skalad gurka, rena oljor, salt, ev lite isbergssallad/salladskål, ev peppar brukar ofta vara den första basen som man sen successivt bygger på. Majs är ju en rätt så vanlig allergi om man ser till nordamerika, men har ansetts lågallergent här. Dock upplever jag att det verkar ha blivit vanligare även här, främst då bland de som inte tål de vanliga sädesslagen (vete, råg, korn, havre), så man kan ju ta det lite försiktigt med majs eller att inledningsvis börja utan majs, men att testa det bland det första och sen inte ösa på med majs utan försöka variera sig.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Trasan0606

Skånegås - magsjuka är det inte. Äsch, kanske är ärtorna i allafall. Han visar inga andra tecken alls och idag ökade jag mängden igen och mindre kräks. Kanske får reaktion imorgon. Tack för dina svar!

• Trasan0606

Billybiceps- jag gick ner på en ganska snäv kost i ca 2 v, inga biverkningar förutom ett enormt sug efter varierad kost! Ungefär det som Miralicia skriver om, har dock inte kollat hennes blogg än men ska. Tror också att en infektion kan förvärra läget.

• LokesMammi
    LadyM skrev 2012-02-07 10:26:12 följande:
    Fass: För förbättrad absorption bör TAVEGYL intagas före måltid.
    Vi ska ge tavegyl inför natten så det får han innan nattvällingen! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • LokesMammi
    t0va skrev 2012-02-07 11:52:59 följande:
    ja man kan men man bör ta det 30min före mat för då tas det upp bättre men vi har gett ihop med välling några gånger och det funkar också.

Vi ger på dossked och det går lättare än spruta, nu när sonen är 1.5år så tar vi halva dosen i skeden så får han hälla i sig själv och sen fyller vi på. När han var mindre och fick alvedon så gick det lättare också med sked än spruta. Men det kanske är smaken din inte gillar, du kanske kan blanda i lite välling i så det inte blir ett helt mål men ändå smakar lite välling.
    Dossked??
    Han har fått tavegyl tidigare o det gick utan problem! Vet inte om det har o göra med att han spottar ut allt (utom välling). Att ha ndå spottar ut medicin också?!
    Ska till bvc imorgon o då träffa läkare. Ska fråga då!
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3