• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • barefoot

Trottoarbonden:

Vill bara dela med mig av några erfarenheter...  Vi är fyra i familjen. Pappan kan inte äta lök eller mjölkprodukter, dottern mår inte bra av för mycket säd eller mjölk, sonen är multiallergisk men kan äta säd (dock ej tex ris, potatis, mjölk, ägg, nötter, tomat, många frukter, flera baljväxter, många kryddor etc). 

Vi lagar ofta mycket mat åt gången som sedan står i burkar och kastruller i kylen. Sedan görs något nytt till varje måltid och som komplement plockar vi sedan fram ur kylen... Grönsakerna får dock alltid vara nykokta eftersom de förlorar mest näring annars. Vi äter oftast ur djuptallrikar så att barnen inte sitter och jämför. Jag själv som kan äta det mesta och vill ha mer kryddor brukar blanda i Kimchi och några skedar Indisk Masala (färdigsås) eller dyligt... 

Det mesta vi äter är dock ekologiskt - för att undvika fler allergier och ytterligare kemisk belastning,,,,

Hoppas ni hittar sätt som funkar för er  

• Trottoarbonden
    barefoot skrev 2012-05-06 22:13:05 följande:
    Trottoarbonden:

Vill bara dela med mig av några erfarenheter...  Vi är fyra i familjen. Pappan kan inte äta lök eller mjölkprodukter, dottern mår inte bra av för mycket säd eller mjölk, sonen är multiallergisk men kan äta säd (dock ej tex ris, potatis, mjölk, ägg, nötter, tomat, många frukter, flera baljväxter, många kryddor etc). 

Vi lagar ofta mycket mat åt gången som sedan står i burkar och kastruller i kylen. Sedan görs något nytt till varje måltid och som komplement plockar vi sedan fram ur kylen... Grönsakerna får dock alltid vara nykokta eftersom de förlorar mest näring annars. Vi äter oftast ur djuptallrikar så att barnen inte sitter och jämför. Jag själv som kan äta det mesta och vill ha mer kryddor brukar blanda i Kimchi och några skedar Indisk Masala (färdigsås) eller dyligt... 

Det mesta vi äter är dock ekologiskt - för att undvika fler allergier och ytterligare kemisk belastning,,,,

Hoppas ni hittar sätt som funkar för er  
    barefoot:

tack för att du delar med dig. Tycks som om ni har en situation ganska lik vår. Smart ide med djupa talrikar så barnen inte jämför!

Vill du dela med dig av några rätter som ni brukar äta?
  • barefoot

Trottarbonden: Vi har väldigt enkel baskost. Soppa på lammfärs och viltfärs ihop med grönsaker, majs och ärtor, lite surkål och lingonsylt kan alla äta. Krydda: Salt, peppar och timjan. Lite havregrädde i...

Vår mista äter köttbullar på lammfärs och ovan nämnda kryddor minst en gång per dag.

Vi har alltid kokt hirs, quionoa och korn ståendes i burkar och kastruller som vi också rör ihop gröt på till mellanmål. Kokt vild lax finns också alltid: som pälägg på smörgås eller att snabbt göra pastasås på... 

Kalkonkorv fixar alla, även lite blodpudding (gjord på gammaldags vis: ej endast blodprotein) ingår numera...

Brukar även göra stora grytor av mungbönor - minsta kan ej äta men vi andra har då till flera rätter...

Älg- och hjortstek...

• Trasan0606

Proviva Shot med såna här lactobaciller, är de ok att dricka om jag undviker mjölk. Nån som vet?

• Trottoarbonden

barefoot:

tack för ditt svar! Kanske vi ska låta oss inspireras och använda mer vilt, det ger lite variation i smak (blir mycket nöt och fläsk här då maken inte tål många grönsaker som man kan laga något på, dvs han tål inga bönor eller kål eller så... blir inte mycket att äta med tomat, sallad o morot liksom....)

du skriver att ni äter kalkonkorv, intressant, för visst tål din man inte lök? finns det korv utan lök, eller du lagar själv? Äldste sonen kan inte äta kalkon, men annars hade det varit toppen med något färdigt som mannen kan äta (Allt innehåller ju lök...).

Lustigt att lingonsylt också finns på er lista över gemensam mat i familjen.....

• barefoot
    Trottoarbonden skrev 2012-05-08 20:09:32 följande:
    barefoot:

tack för ditt svar! Kanske vi ska låta oss inspireras och använda mer vilt, det ger lite variation i smak (blir mycket nöt och fläsk här då maken inte tål många grönsaker som man kan laga något på, dvs han tål inga bönor eller kål eller så... blir inte mycket att äta med tomat, sallad o morot liksom....)

du skriver att ni äter kalkonkorv, intressant, för visst tål din man inte lök? finns det korv utan lök, eller du lagar själv? Äldste sonen kan inte äta kalkon, men annars hade det varit toppen med något färdigt som mannen kan äta (Allt innehåller ju lök...).

Lustigt att lingonsylt också finns på er lista över gemensam mat i familjen.....
    Om jag inte läst helt tokigt så är en av kalkonkorvarna (de små) från Hagby gård utan lök: http://www.hagbys.se/ Har dock ingen förpackning hemma nu så kan ej kolla. Vi bor i Uppsala och köper från http://www.svenska-delikatesser.se/index.html men det borde ju gå att beställa hem även till andra butiker. Min man fuskar dock ibland även fast magen tar stryk av det... 

Varför är lingonsylt intressant tycker du?
  • Molina

EFTERLYSNING:
    För ett tag sedan såg jag någon lagt ut en hemsida där man kunde köpa/beställa mjölkfri choklad snäll om någon vet vilken sida snälla jag vill ha den sidan.
    Jag kan inte komma ihåg när den las ut här.

• Trottoarbonden
    barefoot skrev 2012-05-08 20:45:19 följande:
    Om jag inte läst helt tokigt så är en av kalkonkorvarna (de små) från Hagby gård utan lök: www.hagbys.se/ Har dock ingen förpackning hemma nu så kan ej kolla. Vi bor i Uppsala och köper från www.svenska-delikatesser.se/index.html men det borde ju gå att beställa hem även till andra butiker. Min man fuskar dock ibland även fast magen tar stryk av det... 

Varför är lingonsylt intressant tycker du?
    Tack för korv-tipset. Jag har skickat ett mail för att kolla. Tycks dock inte som att de finns att få tag på här nere i skåne där jag bor, men då jag inte hittat någon annan lökfri korv så får jag bunkra i frysen vid tillfälle då det bär av norr över.

Angående lingonsylten så är det nog mest för att det känns som om det är det enda som alla alltid kunnat äta här. Känns som om vår matlagning i stort cirklar kring lingonsylt ibland. Det går åt massor... Lite intressant att det tycks vara många som tål det. Här blir den tillbehör till gröten, sås till köttet eller pastan, dressing till de rivna morötterna och efterrätt...

Har just gjort veckans jobbigaste syssla; att sätta ihop veckans meny inför veckohandlingen, såhär blev den:
    Torsdag: viltskav m ekologisk potatis (sås med färska champinjoner, dijonsenap, timjan och laktosfri grädde). Lingon till
    Fredag: bakpotatis med skinka, creme fraiche, majs, gurka, tomat
    Lördag: plättar (utan ägg) till lunch
    middag: Två olika fiskgrytor (gemensamt lax, morot, vitt vin, dill o grädde. Tillägg i den ena; lök o buljong) med ekologisk potatis. Hemlagade köttbullar (utan ägg o lök) till fiskallergikern o lingon därtill.
    Söndag: schnitzel o potatis till lunch. (panera utan ägg till sonen med misstänkt ägg-allergi)
    middag: två kasslergratänger, en med sås på passerad tomat o soltorkad tomat o ost på, den andra med krossad annanas, röd paprika, grädde o ost. Ris och pasta till.
    Måndag: Här blir det smörgåsar på kvällen, kokt ägg, kanske några köttbullar...
    Tisdag: Två fisk-gratänger med svampsås (en utan lök), kasslergratäng till fiskallergikern

Blev ganska nöjd! Blir ovanligt varierat och gott, samtidigt som det kommer bli mycket tid framför spisen... Rester som blir över blir matlåda, framför allt till maken som inte kan äta ute eller något man kan köpa färdigt.
  • annahoj87

Igår hade vi äntligen våran tid hos dietisten. Nu har vi satt våran lilla kille på baskost i minst fyra veckorför att han ska bli helt symtomfri, för att sen införa varje födoämne för sig och se vad han reagerar på. Men hon trodde precis som många andra här att han reagerar på vete och så är det mycket möjligt att det är någonting mer.

Jag hoppas verkligen att detta kommer ge någonting nu, så att vi kan få en gladare kille som inte bara är så ledsen och har ont.