• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi

Sonen har blivit jätte prickig i stjärten när han bajsat (han säger inte till att han bajsat så det tas inte bort direkt tyvärr) och jag funderar direkt om det är ngn allergi som vi inte vet om, med tanke på att han går ner i vikt varje månad trots stor apetit på mat......

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • längtan 80

Lokesmami: ja viktnedgång trots stort matintag och prickar, skulle absolut fundera om det var mjölkallergi

• 2små2stora
    LokesMammi skrev 2012-10-25 13:00:01 följande:
    Sonen har blivit jätte prickig i stjärten när han bajsat (han säger inte till att han bajsat så det tas inte bort direkt tyvärr) och jag funderar direkt om det är ngn allergi som vi inte vet om, med tanke på att han går ner i vikt varje månad trots stor apetit på mat......
    Här är det tecknet på säd, mjölk eller ägg. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Bei Bei

Ida V, min dotter tappade aptiten, åt verkligen superlite och var förstoppad. Hon har celiaki. Läs på om symptom för celiaki, kanske mer som kan stämma in?

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • Bei Bei

Längtan 80, ok, tack för hjälpen. Ska ringa barnmottagningen i morgon igen. Tack för info.

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • spökplumpen
    LokesMammi skrev 2012-10-25 13:00:01 följande:

Så är båda mina men när jag nämnde det på allergicentrum så sa läkaren att det inte hade med allergier att göra utan bara om känslighet i det området. Själv tror jag dock fortfarande att det visst har med allergierna att göra, med tanke på att det har blivit bättre när jag plockat bort grejer ur kosten. Helt borta är det inte men det är mindre nu än tidigare.
  • Bei Bei

Jag har ett dilemma. Min 7-åring har ju fått celiaki och jag har skrivit en del om henne i tråden, men jag misstänker att även lillasyster (3 år) har någon matallergi.
    Hon började i julas att få nässelutslag, vi var till vc och fick tavegyl. Några månader senare började hon klaga på magont. Detta hände även på dagis och vid kalas mm, så det kändes som att hon inte "hittade på" ringde vårdcentralen som inte ville ta i det utan skickade remiss till barnmottagningen. I väntan på remiss fick hon fler nässelutslag. Blodprov på gluten och mjölkprotein togs. Bägge visade ingenting.
    I samma veva slutade hon klaga på magont och vi gissade på att hon kanske tagit efter storasyster (hon var då 2,5 år) som vid den tidpunkten hade vansinnigt ont i magen under lång tid (höst till sommar)
    Utredningen lades ned. I somras fick hon utslagen igen och nu har det blossat upp rejält igen. Barnmottagningen vill inte utreda eftersom vi inte har en aning om vad det kan bero på. ...HM!
    "Små barn får någon reaktion ibland"

Jo, men 5 gånger på mindre än ett år? Hon har klåda och hon svullnar upp innan tavegylen kickar in. Hon svullnar framförallt på fötterna och händerna, men även kinderna.

Borde jag stå på mig och kräva pricktest? Både mjölkprotein och gluten är ju kända för att kunna ge missvisande svar på blodprov...

Hur hade ni gjort? Hon har ingen feber, är inte snorig eller sjuk i övrigt. Dock klagat på magont 2 dagar nu.

♥ Ronja ♥ Hannes ♥ Minna
  • LokesMammi
    längtan 80 skrev 2012-10-25 13:47:45 följande:
    Lokesmami: ja viktnedgång trots stort matintag och prickar, skulle absolut fundera om det var mjölkallergi
    Han är allergisk mot mjölk, det har han inte fått i sig sen han var 4mån
    2små2stora skrev 2012-10-25 15:13:36 följande:
    Här är det tecknet på säd, mjölk eller ägg. 
    Han är allergisk mot vete, havre, råg, korn, mjölk, ägg o soja! =)
    spökplumpen skrev 2012-10-25 17:48:10 följande:

Så är båda mina men när jag nämnde det på allergicentrum så sa läkaren att det inte hade med allergier att göra utan bara om känslighet i det området. Själv tror jag dock fortfarande att det visst har med allergierna att göra, med tanke på att det har blivit bättre när jag plockat bort grejer ur kosten. Helt borta är det inte men det är mindre nu än tidigare.

Ska nämna det för hans läkare när vi ska dit i november!

• Maca

Jag är en orolig mamma som har en son på 13mån som väger 8320g. Han har alltid varit tunn o i början trodde man att hade mjölkallergi då han hade mycket utslag o han fick gå på althera. gick upp hyfsat men har alltid legat som bäst -1 på viktkurvan (föddes 3500g). Kring 9mån introducerade vi gluten och mjölk första månaden gick han hyffsat upp i vikt men från 10mån - 12mån stod han helt still på 8160g.  Fick omgående börja med mjölkfri kost o har nu varit mjölkfria i 4a veckor. första veckan ökade han ingenting, andra veckan gick han upp 140g, tredje veckan ingenting o nu 4e veckan 25g. o väger nu 8320 jag känner mig hjälplös. Han äter jätte bra o mycket. avföringen är hård o han har jobbigt att bajsa. Man har tagit blod prov på olika allergier samt gluten men allting visar på normal värden. Man har skickat remiss till gastroskopin men dom vill inte ta emot honom föränn vi har varit mjölkfria 8veckor men det känns så jobbigt då vi ser helt o klart att den mjölkfria kosten inte ger någonting.Han har även gått ner på längdkurvan från normal till nu minus 1, 5 är det någon som varit med om samma sak. Jag är fruktansvärt orolig. Han är hur pigg o glad som helst har mycket energi men vi har märkt att han blir tröttare tidigare på dagen o sover längre pass om dagarna. Han har uppblåst mage o magen är stenhård alltid.Jag är så orolig o ledsen vill bara gråta utav oro o frustration =(((((