• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    IdaVi skrev 2012-10-24 14:05:12 följande:
    2små: Dottern äter i princip ingenting. Pasta, välling och typ köttbullar/korv. Päron försöker vi få i henne, och banan går ibland och annan frukt. Brödet slickar hon mest i sig smöret på

Vet ju inte om hon har några allergier förutom ägg- och nötter. Har inte testat gluten, laktos osv sedan hon var 6 månader sedan.
    Äter hon vanlig välling så är det laktos i den. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • IdaVi

Hon älskar välling! Frågan är om det är den som gör att hon blir hård i magen?!

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • 2små2stora
    IdaVi skrev 2012-10-24 14:08:48 följande:
    Hon älskar välling! Frågan är om det är den som gör att hon blir hård i magen?!
    Mjölk i sig är stoppande. Men testa att ge henne laktulos så att hon får lite lättare att bajsa i alla fall. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • IdaVi

Laktulos ska jag testa! Tack för tipset! Har kört med Microlax men det svider tydligen rejält i rumpan och inget man ska ge för ofta heller.

• AAEV
    IdaVi skrev 2012-10-24 13:20:30 följande:
    Tack för era svar!

Hur äter era barn, ni som har barn som har förstoppning vill säga? Och hur dricker dom? Vi fick rådet att börja med svagare välling, får se om det hjälper lite. Och vätska är hon dålig på, det är jag medveten om. Men hur kan man tvinga ett barn att dricka? Hon petar i maten, men vem vill äta när man i princip varje dag är hård i magen.

Hon tar i som att hon försöker krysta fram ett barn. Får tjata på vården att det kollar upp mjölkallergi och gluten också.
    E äter jättebra, hon är allätare Mkt frukt, både ljust o grovt bröd. Fisk/kött/kyckling/köttfärs och pasta, ris, potatis. Ja precis som jag typ fast utan det hon inte tål då

Hon äter inte välling och dricker vatten eller havremjölk (i mängder). Vi har fått säga stopp, nu dricker hon ung. 5 liter i veckan! :) 
    Alexander 081026 Eleonora 091123 Olympia 120713
  • IdaVi

Önskar också att dottern gillade mat. Trodde det skulle bli bättre efter att de opererade bort hennes halsmandlar och polyper i våras. Men men, man kan inte få allt. Sonen älskar mat men hatar välling!! Så olika det kan bli!

• längtan 80

Jag tänker så här : om barnet verkar ointresserad av mat så finns det säkert något problem som t ex allergi bakom.

• spökplumpen

Kan ni rätta mig om jag har fel? Minstingen har börjat kräkas igen, efter att vi återinfört ren havre. Han fortsätter att kräkas lite då och då trots att det var några dagar sen han fick sista omgången. Hur länge brukar det sitta i, dvs hur länge bör jag vänta innan jag testar igen? Och här kommer rättningen in, för visst ska jag väl börja om helt från början väl och inte fortsätta där vi avslutade?

• spökplumpen

Äsch, nu slant jag. Måste havren vara upphettad? För min stora grabb verkligen hatar havregrynsgröt och han grimaserar nåt hemskt när han får sin havredos. Det gör ont i mig att se honom lida och ändå vara så snäll och förståndig att han äter upp det iaf. Tror ni att jag kan byta ut havregrynen mot havredryck istället? Eller har ni något tips på vad man kan göra med havren om man inte gör gröt?

• spökplumpen

Och en annan snabb fråga. Finns det något märke som har rismjöl utan spår av soja? Jag har varit runt i hela stan känns det som och det finns bara riesentas och den har spår av soja.