• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Maca skrev 2012-10-25 21:40:15 följande:
    Enligt blodprover o lapptester så är han inte allergisk mot något. Men vi håller honom mjölk o soja fria. Han får inte extremt mycket havre i sig kanske i en utav hans portioner är de havre. Har ingen Altera kvar. Men vill inte utesluta gluten produkter så som hans enago välling o gröt eftersom vi väntar gastroskopi är rädd att det inte visar något. Min största fundering är om detta är typiska gluten symptom. Är så orolig över att det ska vara något annat.
    Min son är allergisk mot säd, mjölk och ägg och visade samma symtom. Han gick inte upp i vikt förrän vi fick bort allt.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Maca

Men om vi tar bort alla sädesslag så blir han ju per automatik gluten fri hur vet man då om barnet är gluten intolerant eller spannmålsallergiker. Har din son visat utslag på några tester? Hur snabbt tog de innan han började gå upp i vikt efter att ni tagit bort de han var allergisk mitt.? Min son ser lite ut som ett barn från Afrika stor mage smala armar o ben osv

• 2små2stora
    Maca skrev 2012-10-25 21:51:52 följande:
    Men om vi tar bort alla sädesslag så blir han ju per automatik gluten fri hur vet man då om barnet är gluten intolerant eller spannmålsallergiker. Har din son visat utslag på några tester? Hur snabbt tog de innan han började gå upp i vikt efter att ni tagit bort de han var allergisk mitt.? Min son ser lite ut som ett barn från Afrika stor mage smala armar o ben osv
    Min son visar inte på några tester mer än när vi utesluter och provocerar. Det gick fort när vi fick bort allting.
    Första månaden gick han upp 600g. 

Ni behöver inte ta bort allt. Det räcker med en liten mängd gluten för att det ska visa på på biopsin.  
  • Maca

Har din son testats för gluten? Är han allergisk mot alla spannmål? Vad ger du honom till frukost tänker främst bad ersätter du välling o gröt med?

• längtan 80

Lokesmammi: Ah, ja just det ja.  Sorry Celiaki bli tanken då för viktnedgång trots stor aptit. Hur luktar avf, ser ut?

• LokesMammi
    längtan 80 skrev 2012-10-26 10:15:08 följande:
    Lokesmammi: Ah, ja just det ja.  Sorry Celiaki bli tanken då för viktnedgång trots stor aptit. Hur luktar avf, ser ut?
    SKa fråga läkaren i november.
    Luktar blä o är kladdigt!
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Bobbosmamma

Min tjej reagerar på Risentas rismjöl (spår av soja). Klarar inte heller rårismjöl (rent utan spår av något) som finns på hälsokosten.. Finns det något annat vanligt rismjöl än Risentas? Annars är det väl mjölkvarn here we come........

• Maca

2små2stora: tog till mig tipset o tog bort all havre. Har använt rismjölk osv 2 dagar senare är magen mjuk o inte hård o stor . Han bajsar normalt o de luktar bajs inte fränt som tidigare. Dock får han en brödskiva (innehåller vete) till frukost för att få i sig gluten inför gastroskopin. Men magen är ändå så mycket bättre än tidigare. Dock har han inte gått upp något men det kanske krävs mer än 2dagar för det.

• 2små2stora
    Maca skrev 2012-10-29 20:05:07 följande:
    2små2stora: tog till mig tipset o tog bort all havre. Har använt rismjölk osv 2 dagar senare är magen mjuk o inte hård o stor . Han bajsar normalt o de luktar bajs inte fränt som tidigare. Dock får han en brödskiva (innehåller vete) till frukost för att få i sig gluten inför gastroskopin. Men magen är ändå så mycket bättre än tidigare. Dock har han inte gått upp något men det kanske krävs mer än 2dagar för det.
    Det behövs nog minst 1 vecka innan man ser en viktuppgång det kan även vara så att den inte kommer förrän all säd är borta. Men det låter lovande att du märker skillnad på magen.