• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sousafon
    Kavat skrev 2012-10-31 23:29:38 följande:
    Sousafon, usch... se till att de skriver en avvikelserapport och förhör dem om vad de gör för att det inte ska hända igen. De kan vara glada om inget värre hände. Hoppas det går ok.

Betapred ger man bara snabba reaktioner som vid andnöd eller vid nässelutslag som inte lägger sig av aerius osv. Så om det inte förvärras behöver du nog inte ge.
    Ja, de ska få höra!

Sonen somnade till slut vid halv tio efter ungefär tio toabesök. Sov gott och mår bra idag. Så lättad att det inte blev värre. Han hade över 100 i värde på blodprovet på ägg när vi testade för ett år sedan, så jag trodde att han skulle reagera värre. Så det enda bra med det hela var ju att det blev en ofrivillig provokation som visade att han inte är riktigt så känslig som vi trodde. Han har inte fått ägg i sig på flera år, så vi visste ju inte hur han skulle reagera.

Han är allergisk mot nötter också, och mot dem har han reagerat kraftigare, så vi har epipen. Men han har lägre värde på nötter på blodprov. Märkligt detta. Men det är mer än ett år sedan vi gjorde blodprov, så det är kanske dags att göra igen. Hur ofta gör ni andra?
  • Äntligen dax

Hur är det egentligen med fröer och dyl när man är allergisk mot soja och spannmål? Sesamfrön t.ex.? Eller linfrön, solroskärnor, pumpakärnor o.s.v.? Finns ju en hel del recept på sådant bröd på lchf-bloggar så det hade ju varit toppen.

Mandel och kokos, vågar man ha det i bröd t.ex.? Tycker så synd om dottern när hon sitter med sina majskrokar dagarna i ända. Skulle vilja utöka hennes kost lite men samtidigt är det ju så jobbigt om det inte funkar.

• spökplumpen
    Äntligen dax skrev 2012-11-01 23:47:49 följande:
    Hur är det egentligen med fröer och dyl när man är allergisk mot soja och spannmål? Sesamfrön t.ex.? Eller linfrön, solroskärnor, pumpakärnor o.s.v.? Finns ju en hel del recept på sådant bröd på lchf-bloggar så det hade ju varit toppen. Mandel och kokos, vågar man ha det i bröd t.ex.? Tycker så synd om dottern när hon sitter med sina majskrokar dagarna i ända. Skulle vilja utöka hennes kost lite men samtidigt är det ju så jobbigt om det inte funkar.

Jag funderar på samma sak. Kokosnöt är ingen nöt så det bör inte vara någon fara. Oftast använder man kokosmjölk och riven kokos utan att blinka, men när det gäller kokosnötsmjölet blir man fundersam...lustigt det där. Läkaren på allergicentrum som vi var till sa ät kokos. Men nötter och mandlar avrådde både hon och dietisten ifrån eftersom mina barn är så små (1,5 och 3 år). Jag skulle nästan tro att fiberhalten är ett troligare bekymmer med fröerna än en allergi mot dessa. Men det beror väl också på hur mycket man använder och hur stora barnen är...
  • Kavat
    Äntligen dax skrev 2012-11-01 23:47:49 följande:
    Hur är det egentligen med fröer och dyl när man är allergisk mot soja och spannmål? Sesamfrön t.ex.? Eller linfrön, solroskärnor, pumpakärnor o.s.v.? Finns ju en hel del recept på sådant bröd på lchf-bloggar så det hade ju varit toppen.

Mandel och kokos, vågar man ha det i bröd t.ex.? Tycker så synd om dottern när hon sitter med sina majskrokar dagarna i ända. Skulle vilja utöka hennes kost lite men samtidigt är det ju så jobbigt om det inte funkar.
    Det är nog väldigt olika.

Vet en multiallergisk som fick anafylastisk shock av sesam. Mina har nog aldrig fått äta, möjligtvis spår av. De kan ju inte äta vete och då försvinner ju fröerna på bröd mm.

Pumpakärnor och solroskärnor äter vi nästan dagligen här hemma. Bra intag av magnesium, zink mm. Psyllium (loppfrön) äter vi också i bröd, musli mm.
    Linfrön funkar också för oss. Dock är det giftigt i vissa doser, så använd krossade i liten dos, www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/

Kokos äter vi också dagligen. Både kokosflingor och kokosmjölk i allt istället för grädde.

Mandelmjöl har vi börjat testa först nu. Verkar funka på alla tre, den minste är 2 år nu.

Alla tål spår av nötter och soja vad det verkar, vilket underlättar men har inte testat nötter på dem förän nu när stora är sju år. Har inte velat ha hemma med tanke på de andra allergierna. Sen är det jordnöt som är en baljväxt så det kommer nog dröja innan de får med tanke på sojaallergin.
    Däremot tänkte jag testa de andra nötterna allt eftersom.

Men som sagt, vissa är superallergiska och andra tål. Det farliga är att det ofta ger andnöd om man är superallergisk.
     www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Notter-och-froer/

Så ni får testa när ni är redo, men försiktigt!

Nötter avråds alltid fram till barnen är 3 år pga kvävningsrisken. Nötmjöl är ju en annan sak. I vårt fall har jag inte riktigt sett vitsen med att testa när de varit så små och haft så mycket annat de inte tålt som gör att riskerna ökar.
  • 2prinsar
    Sousafon skrev 2012-10-31 20:53:38 följande:
    Hej.

Min äggallergiske son fick antagligen ägg i sig på dagis idag. Han har faktiskt inte fått en allergisk reaktion på snart två år (han är 5,5) så jag är lite ovan. Han har ont i magen och diarré men inget annat vad vi kan se. Vi gav honom en aerius för en timme sedan, men ska man ge kortison också? Han åt väl muffinsen vid halv tre, så det är ju ett tag sedan.

Jag är så klart jättearg på dagis. Det har alltid gått så bra innan, men nu har han börjat på ny avdelning. Men ge muffins till någon som är allergisk mot ägg??!! Som tur är åt han bara en bit, för han kände att han inte mådde bra av den.
    Får han ont i magen och diarré så behövs nog inget annat än Aerius. Kortison ska tas vid kraftiga reaktioner såsom nässelutslag!
  • Äntligen dax

Kavat: Vår dietist pratade om "spår av" och menade att det inte är reglerat dvs det finns inga gränser för det. Hon hävdade att det kunde innebära stor mängd om det var första förpackningen i produktionen och tvärtom. Dessutom kan det variera från gång till gång så bara för att man tål det en gång så innebär det inte att man tål det nästa gång.

Hur tänker ni andra kring just "spår av"?

• Äntligen dax

Hon menade alltså att man aldrig kan känna sig säker just beträffande mängden allergen när något innehåller "spår av"

• LokesMammi

Sonens läkare sa att sonen inte får äta "spår av", men jag kunde äta det när jag ammade.
    Jag tål inte jordnötter, men dumma jag äter "spår av jordnötter" fast jag inte ska!..... =)

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • längtan 80

Hmmm. Tösen har en fläck mitt på tungan, klart agränsad. Jag har trott att det var torsk. Men blir fundersam. Hon har ji fått i sig mjölk ( okänd källa) 2 ggr på kort tid, ksn det ha med det att göra? Eller annan allergi. Läste i annan tråd om HD, hudceliaki- och besvär i lunnen pga det... Kan det ha en sådan koppling? I sånna fall vet jah inte hur jag skall leta, har redan naturligt glutenfri diet.

• Maca

Efter ett par dagar med maginfluensa mår pojken bra, de första dagarna fick han bara risbaserade produkter så som risgröt rismjölk osv magen var riktigt mjuk. Men igår fick han även pasta till sin köttfärs o till kvällen märkte vi att magen var uppblåst inte stenhård men uppblåst. Under natten har han fått slemhosta o även utslag kring munnen. Har börjat fundera över om det beror på ägg (pasta innehåller ägg).

Ni som har barn med äggallergi har de haft mycket slem o kan de öven få uppblåst mage eller är det glutenet som gör att det blir så?  För vilket som märker vi att det är något i hans mat som gör att han blir uppsväld då magen var normal när han inte fick i sig något annat en risprodukter.