• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mandelskorpan
    spökplumpen skrev 2013-02-01 10:39:32 följande:

Pratar vi då veckor eller månader innan magen vänjer sig? Det känns svårt att testa Tt återinföra annat om de hela tiden är dåliga i magen... Vi får ingen hjälp eller stöd alls från vården, den svenska sjukvården går som bekant ut på egenvård och den försöker jag sköta så gott jag kan med hjälp av internet.

Jag vet faktiskt inte. Inte månader, det tror jag knappast. Men det är liksom den inställningen, alltså, att mycket kan tolereras bara magen får en chans att vänja sig. Och att det är OK med lite lös mage men absolut inte hela tiden.

Ska tilläggas att sonen har reflux o mag/tarmproblem och bedöms vara överkänslig icke-allergisk.

Synd att ni inte har en bra läkare... vi får bra hjälp, går hos ett "ät-team" med dietist barnpsykolog läkare barnsjuksköterska. Barnet får äta på plats så de ser hur måltid går till och eventuella reaktioner som magknip, kräks etc.   

Ni har inte möjlighet att söka hjälp någon annanstans? Det är mkt värt att få hjälp och kan vara värt att åka några mil för.  
  • Mandelskorpan
    spökplumpen skrev 2013-01-31 11:22:16 följande:
    Vi har kunnat börja med laktosfritt mjölk till barnen!! Tom till minstingen som tidigare kräks bara han tittade på en skiva ost typ! Till storebror på 3 ger vi det utan restriktioner och lillebror på 2 får lite mindre mängder men varje dag. Vilka nya möjligheter detta ger med maten!

Grattis till detta förresten!! Man får försöka glädjas åt det positiva så man inte bara gräver ned sig i det negativa...
  • Zelmilainen

jag ska eventuellt baka tårtor till en kvinna vars son är SUPERallergisk. 13 matallergier, vara 3 lufburna där han lätt hamnar i anafylaktisk (stavning??) chock i kontakt med nåt av det han ej tål.

det vi främst måste ta hänsyn till som han ej tål är mjölk, ägg, gluten, nötter och soja.

har hittat tårtbottenrecept jag kan göra, så den biten är lös. 

har hittat en grädde som är risbaserad som vi ska försöka få tag på. fyllningar tänker vi de bär/frukter han tål, gelatin för att stabilisera och visp. alt plamil chokladen och visp för chokladmousse. det borde väl fungera?

sen visp för att spackla tårtan, sockerpasta (hon ska kolla upp cocosfettet och den vita baksirapen) att täcka och dekorera med.

de köper alla ingredienser helt nya samt alla verktyg, färger osv som behövs. ja kan ej ta med nåt hemfrån, spelar ingen roll hur väl jag diskat. de får inte ta in spår av nåt i lghtn...

nån som har tips på hur jag kan göra nåt liknande kristyr utan ägg i? använder det till att spritsa med och att fästa dekorationer med.

alla tips tas tacksamt emot  

nehepp...
  • längtan 80

Att fästa dekorationer med skulle jag smälta plamlinen. eller om det är smått, blöta med lite vatten.

vi kör ingen risvisp då inget företag har tyckt att de kan rekomendera son produkt pga vete. vilken produkt har ni hittat?

vi kör istället för grädde- cocosmjölk, låt den stå i kyl, öppna och gräv ut det tjockaste. vispas. ev vanilj/ citron  

• Zelmilainen
    längtan 80 skrev 2013-02-02 08:58:29 följande:
    Att fästa dekorationer med skulle jag smälta plamlinen. eller om det är smått, blöta med lite vatten.

vi kör ingen risvisp då inget företag har tyckt att de kan rekomendera son produkt pga vete. vilken produkt har ni hittat?

vi kör istället för grädde- cocosmjölk, låt den stå i kyl, öppna och gräv ut det tjockaste. vispas. ev vanilj/ citron  

choklad att fästa med fungerar inte då jag måste kunna färga det i vald färg... så tyvärr. och så som visa saker fästes funkar ej enbart vatten heller tyvärr. :-/

det ska finnas grädde iaf på allergeko i gbg som enbart är baserad på ris. kontakta de på fb. jag ska bara försöka kolla alla affärer här i norrköping efter den, annars får jag köpa när jag är i gbg.

jag ska ha så pass mkt visp och vill ej att det ska smaka cocos så tyvärr försvinner det alt med, plus att jag är osäker på om det får sockerpastan att smälta... :-/ 
    nehepp...
  • Zelmilainen

Risgrädde i spray eller vispbar från Soyatoo fick jag som svar från allergeko. den ska inte innehålla soja heller trots sitt namn, men de har en annan visp som innehåller soja med, dock ej denna.

nehepp...
  • längtan 80

Soyoto har jag haft kontakt med och de rekomenderar inte den till hyperkänslig

tjock glasyr att fästa med. 

• Zelmilainen
    längtan 80 skrev 2013-02-02 13:05:40 följande:
    Soyoto har jag haft kontakt med och de rekomenderar inte den till hyperkänslig

tjock glasyr att fästa med. 
    av vilken anledning gör de inte det?

vad för glasyr? 
    nehepp...
  • längtan 80

tänkte vanlig glasyr, som man gör tjockare.

Om du gör lite sockerpasta som är smetigare, går det kanske att använda   

Har ingen aning, de rekommenderade inte deras produkt till den som är extra känslig mot vete   

• Zelmilainen
    längtan 80 skrev 2013-02-02 13:56:23 följande:
    tänkte vanlig glasyr, som man gör tjockare.

Om du gör lite sockerpasta som är smetigare, går det kanske att använda   

Har ingen aning, de rekommenderade inte deras produkt till den som är extra känslig mot vete   
    men hur göra glasyren? jag gör annars bara vanlig kristyr...

sockerpastan är utesluten på det sättet sakerna sätts fast. tyvärr.

ok, de har ingen förklaring till det? 
    nehepp...