• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • längtan 80

Hur ser tårtan ut. fd konditor blev nyfiken 

Glasyr= florsocker och vatten

Annars, som man gör till pepparkakshuset men låt sockret bli så kallt som möjligt utan att stelna för mycket

• Zelmilainen
    längtan 80 skrev 2013-02-02 14:46:33 följande:
    Hur ser tårtan ut. fd konditor blev nyfiken 

Glasyr= florsocker och vatten

Annars, som man gör till pepparkakshuset men låt sockret bli så kallt som möjligt utan att stelna för mycket

om jag ej täcker i ett stycke utan som på tårtan nedan blir det en skarv upptill där man kan sätta stjärnor eller annat. då är det bäst med kristyr, men ska testa med tjock glasyr med och se om det funkar.

jag är tacksam för tipsen, vill bara ej att det blir fel för pojken

nehepp...
  • längtan 80

ah, fin. Huvudsaken är att det är klistrigt, så mycket väger de inte tycker jag. Om du gör stjärnorna då du gör tårtan så att de inte har torkat till... så att det fästs från båda underlagen.

Jättesnygg tårta. lycka till  

• längtan 80

Ah, då förstår jag. Huvudsaken det är lite klistrigt.
    Jag skulle inte göra stjärnorna innan så att de hinner torka till. Så smeta på det klistriga- lite på underlaget och lite på stjärnan så att det får suga in lite. Stjärnorna väger ju inte mycket och bör inte vara alltför svåra att fästa.  Jättefin tårta- lycka till

• Zelmilainen
    längtan 80 skrev 2013-02-02 18:31:41 följande:
    ah, fin. Huvudsaken är att det är klistrigt, så mycket väger de inte tycker jag. Om du gör stjärnorna då du gör tårtan så att de inte har torkat till... så att det fästs från båda underlagen.

Jättesnygg tårta. lycka till  
    för att de inte ska vikas behöver de ju dock ha torkat till lite innan *L* men det kanske går endå. tack
    nehepp...
  • LokesMammi
    längtan 80 skrev 2013-01-31 16:46:31 följande:
    Lokes mammi- grattis till förbättringen!

Det var bara då som avföringen var "bra". Nu är den som vanligt igen. *suck*. Får se vad vågen säger. Lite närmare nu! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • spökplumpen

Har du testat risgrädde förut? Om du inte har det tycker jag du ska köpa hem det och smaka först. Vi köpte det en gång och sen aldrig mer, det smakade jätteäckligt. Slängde maten, det var ingen som ville äta det. Vi har kört med kokosgrädde istället när det ska vara till efterrätter, funkar inte alls lika bra som vanlig grädde och är mycket rinnigare men det har varit det enda alternativet som funkat både allergimässigt och smakmässigt. Vi har fått lära oss att nästan alla efterrätter smakar kokos.

• Zelmilainen
    spökplumpen skrev 2013-02-02 19:32:47 följande:
    Har du testat risgrädde förut? Om du inte har det tycker jag du ska köpa hem det och smaka först. Vi köpte det en gång och sen aldrig mer, det smakade jätteäckligt. Slängde maten, det var ingen som ville äta det. Vi har kört med kokosgrädde istället när det ska vara till efterrätter, funkar inte alls lika bra som vanlig grädde och är mycket rinnigare men det har varit det enda alternativet som funkat både allergimässigt och smakmässigt. Vi har fått lära oss att nästan alla efterrätter smakar kokos.
    det får inte vara rinnigt så tyvärr går kokosen bort... men de skulle köpa hem risgrädden och se vad de tyckte. de har ej mkt de kan äta, så själva rissmaken är de nog vana vid det är inte jag som ska äta den tårtan
    nehepp...
  • längtan 80

kokosgrädden stelnar till i kylen och blir nästan hård så det går att fixa. tycker själv  inte att det smakar kokos bara en aning bismak av det. prova den hemma

• Zelmilainen
    längtan 80 skrev 2013-02-03 09:15:53 följande:

kokosgrädden stelnar till i kylen och blir nästan hård så det går att fixa. tycker själv  inte att det smakar kokos bara en aning bismak av det. prova den hemma

det behöver va tjockt redan från början så tyvärr fungerar det som sagt inte... :-/
    nehepp...