• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • längtan 80

Rosdraken : det blir ju också stor skilnad med halvdiarre pga allergi till "normal avföring" med denna kost

• Rosdraken

trött idag, testade med att ge henne Sinlac igår för att se lite hur hon reagerar på soja släktingar efter att ha varit utan i nästan 5 månader nu. Reaktionen blev nästan värre nu än va det var då (eller så har jag glömt) nej det här var snäppet värre än innan hon tog bort soja släktingarna.

Hon började gnälla ganska snart efter att hon ätit upp gröten (sinlac) och ca 30 min efter så skrek hon massor och verkade ha ont, ca 60 min efter spydde hon en gång och sen har hon vaknat MINST en gång i timmen hela natten och skrikigt det har hon bara gjort innan vid något enstaka tillfällen alla kopplade till allergi men de tillfällen då det varit så illa som hela natten är lätt räknade.

Kan allergin förvärras efter ett uppehåll från det man inte tål?     

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12
  • Trottoarbonden
    Rosdraken skrev 2013-04-09 09:59:31 följande:
    trött idag, testade med att ge henne Sinlac igår för att se lite hur hon reagerar på soja släktingar efter att ha varit utan i nästan 5 månader nu. Reaktionen blev nästan värre nu än va det var då (eller så har jag glömt) nej det här var snäppet värre än innan hon tog bort soja släktingarna.

Hon började gnälla ganska snart efter att hon ätit upp gröten (sinlac) och ca 30 min efter så skrek hon massor och verkade ha ont, ca 60 min efter spydde hon en gång och sen har hon vaknat MINST en gång i timmen hela natten och skrikigt det har hon bara gjort innan vid något enstaka tillfällen alla kopplade till allergi men de tillfällen då det varit så illa som hela natten är lätt räknade.

Kan allergin förvärras efter ett uppehåll från det man inte tål?     

Ja, jag tror att reaktionen kan bli värre efter uppehåll från det man inte tål. Om man utsätts konstant så hanterar kroppen det på något vis, men sen får den vila o koppla av liksom och blir mer chockad när det kommer igen. Detta är vår erfarenhet och även den barnläkare som vi går hos, som har lång erfarenhet av allergiska barn, bekräftar detta. Men visst låter det ologiskt och märkligt!?
  • Trottoarbonden

Vårdbidrag. Fick beslut idag angående vår ansökan om vårdbidrag och vi är så ledsna o besvikna. Det blev en fjärdedels vårdbidrag och inget för merkostnader. Vi är på flera punkter inte alls överrens med försäkringskassan och jag är besviken på beslutets utformande också. I min ansökan redovisade jag varje krona och varje minut, jag bad om att få ett beslut som bemötte detta. Avseende kostnaderna bemöter de varje punkt och svarar med vad de anser vara kostnaden och varför, detta är ett bra sätt att svara på tycker jag. Avseende tiden får vi liksom ingen motivering, de bemöter inte våra punkter. Känns då mkt svårt att veta hur de har resonerat. Jag blev utlovad att få redovisat hur de resonerat.
    (skulle kunna skriva massor om konstigheterna som vi fick i beslutet....)

Fråga: Vi kommer att överklaga. Kan det bli så att de tar tillbaka sitt beslut? Kan vi riskera att få mindre än vi fått nu? Vi kommer att ansöka om ersättning från försäkringsbolaget också (Trygg Hansa). Påverkar det att vi överklagar? Kommer vi få fjärdedels ersättning nu, eller hålls allt inne tills överklagandet är hanterat? Hoppas någon vet...

• Rosdraken

var in i vår lokala thai butik idag efter tips från en värninna som är korean och gissa om jag blev glad.

Insåg ganska fort att där fanns massor av produkter som Lisa kan äta (hon är jätte allergisk mot mjölkprotein, vete och soja + släktingarna).

Idag fick rismjöl, räkchips, anka (hoppas den inte fått soja som foder......), tapioca pärlor (som strössel inför kommande 1 års kalas) mm och det var desutom mycket biligare än tex ica. Så jag kommer nog börja försöka hitta alternativ innom det asiatiska köket typ kina/korea och minus sojan/ersätta vetemjöl med den enda mjölmix hon tål de har ju sällan mjölk i maten. Så kanske vi får in liiiite fler rätter på vår meny för blir snart tokig av känslan att aldrig riktigt vete vad jag kan laga som alla kan äta.     

• längtan 80

Vi har samma allergier+mycket mer. Allt går att göra. (Just drt, lailas guls mjölmix) använder coccosmjölk maizena eller krossade tomater för att få såser. Till och med pizza (utan ost.) Vad saknar du för mat? Kanske någon här har tips

• längtan 80

Provat beasås på flaska som ska vara utan allt-- men det går banne mig inte, provat tre ggr. Delikatessfabriken. Någon annan som provat denna?

• Rosdraken

tyvärr inte testat, men den måste vi leta upp har en man somälskar bea hemma och funderat på hur jag skulle få till det själv hemma utan att behöva laga egen var gång....... trist att er inte verkar tåla den då :(

har fått 2 nya frågor (kommer nya funderingar var dag nu...!) 

1) reagerar era soja allergiker på milda culines ? såg att det är soja Lecitin i den till saken hör att jag har en tös som ragerar jätte hårt på soja + alla soja släktingar, så vi kör på charlshamn har inte riktigt vågat testa det.

2) 
    Hur har det varit med vikt uppgång på era små  efter att ni börjat komma tillrätta med alla allergier?
    vi tog bort mjölkproteinet i aug/sep, sojan strax där efter (ca 2 mån efter tror jag det var) och veten togs bort i julas. Så hon har ju varit fri från det hon verkat reagera på under hyfsat lång tid nu. Och verkar må bra även om nått verkar störa lite smått ibland kan det ju va "vanligt" bebis gnäll med.........lätt att övertolka nu :(

I alla fall så ser hennes vikt kurva ut så här trots berikning (sen jan/feb) 

nyfödd 2335 g 47 cm

4 mån 5824g 60,5 cm 

6 mån 6960g 65 cm

7 mån 7333 cm och 66,5 cm

8 mån 7520 cm och 70 cm

9   mån 7380 g och 70 cm

10 mån 7350 g och 70 cm

så man kan ju inte direkt säga att hon växer så det knakar....... blir så ledsen har i olja/fett och berikningspulver i all mat + att hon äter bra minst 3 av (frukost, kunch, middag) dagens 6-7 mål mat som hon erbjuds. Hon är svår att få att äta men som sagt de viktigaste målen äter hon ju bra var dag!